Livyka Shtirbu-Sokolov este o tânără pianistă de 16 ani, elevă la liceul muzical „C. Porumbescu”, care are deja multe realizări remarcabile în domeniu, iar recent a participat la concursul muzical internațional „Eurovision Young Musicians 2014”. Despre experiența acumulată acolo, dar și despre pasiunile pe care le combină cu muzica clasică, aflați în acest interviu.
#diez1: Ce te-a motivat să faci muzică?
L. S.-S.: Sunt muziciană deja în a patra generație. Părinții mei, fiind muzicieni profesioniști, nu doreau să le urmez calea, deoarece este foarte greu, e mult stres și emoții. Inițial, m-au înscris la Liceul de Limbi Moderne și Management. Bunelul meu, Oleg Socolov, care este timpanist în orchestra simfonică a Filarmonicii Naționale „Serghei Lunchevici”, a fost cel care a insistat să încep a face muzică. Astfel am ajuns la Liceul Muzical „Ciprian Porumbescu”, unde studiez și în prezent în clasa profesoarei Tatiana Sviridov.
#diez2: De ce te-ai axat pe pian?
L. S.-S.: Pianul a fost ales tot de bunelul meu, care, presupun, și-a dorit ca nepoata să fie asemeni fiicei sale, Angela Socolov. Fiind timpanist, a avut răbdare să mă învețe să cânt la un instrument pe care nu se specializează. Bunelul este eroul meu. În timp record am învățat un program de pian care i-a convins pe părinții mei că muzica poate fi vocația vieții mele.
#diez3: Te-ai gândit să studiezi vreun alt instrument?
L. S.-S.: Nu m-am gândit la un alt instrument muzical, pentru că m-am dăruit totalmente pianului. În viitor, posibil, aș încerca să studiez chitara. Acum însă mă axez pe pian și vocal.
#diez4: Ce impresii ai și ce experiență ai obținut în urma evoluarii la concursul internațional muzical „Eurovison Young Musicians”?
L. S.-S.: Participarea la Eurovision a fost ceva de vis, ca o poveste, pe care aș retrăi-o încă de multe ori. Republica Moldova a participat pentru prima dată la acest mare eveniment muzical, care se desfășoară din anul 1982. Concursul din acest an a avut loc în capitala muzicii contemporane europene – faimosul oraș Köln, Germania. A avut loc în două etape, iar finala a fost transmisă în direct la Moldova 1. Am cântat împreună cu una dintre cele mai renumite orchestre din lume – orchestra WDR, condusă la acest eveniment de încântătoarea Kristina Poska.
În urma prestației alături de acești muzicieni renumiți, am acumulat impresii incredibile. Îmi amintesc cum anterior îi vizionam pe Youtube și visam să cânt cu ei vreodată. Orchestranții au avut o atitudine foarte pasionată față de acest concert și au interpretat partitura cu mari emoții. Insăși concursul a fost organizat foarte bine. După mine – minunat. Între concurenții am devenit prieteni buni. Menținem și în prezent legătura, ne împărtășim emoțiile și ne este dor unul de altul.
#diez5: Ce concerte la care ai participat anterior ți-au lăsat impresii deosebite?
L. S.-S.: Imediat după întoarcerea de la Eurovision am avut un concert în Chișinău cu performantul pianist Ghintaras Ianuseavicius (Lituania) și orchestra simfonică a Filarmonicii Naționale „Serghei Lunchevici”, condusă de dirijorul Mihail Agafiță. A fost prima interpretare la noi în țară a Concertului pentru două piane și Orchestra Simfonică, scris de compozitorul ceh Bohuslav Martinu. Evenimentul s-a desfășurat în cadrul Festivalului Internațional „Zilele muzicii noi”.
O amprentă semnificativă mi-au lăsat asupra mea și festivalurile „Menuhin Festival” din Elveția, unde am fost invitată de două ori, fiind cea mai tânăra participantă; „Voshodeashie zveozdi v Kremle”, Kremlin, Moscova; „Festspiele Mecklenburg”, Germania; „Vara Magică”, Ateneul Român din București, unde am cântat împreună cu exepționalul violonist Ilian Gîrneț; concertul dublu de Felix Mendelsohn pentru pian, vioară și orchestră de cameră sustinuți de „Youth Orchestra” din Chișinău, dirijată de Adriano Mariano.
#diez6: Cum ai decis să interpretezi muzică clasică?
L. S.-S.: Tradițional, la liceul muzical, ca un alfabet al muzicii, se studiază muzica clasică, dar îmi plac și alte stiluri, printre care: jazz și sympho-metal. Pe ele, probabil, le voi îmbrățișa puțin mai târziu, pentru că acum sunt preocupată de muzica clasică. Ea este foarte diversă și diferă de la un gen la altul, acestea fiind: barroco, preclasic, clasic, romantic, neoclasicism, impresionism, muzica contemporană și muzica nouă (apărută de curând).
#diez7: Ce impact are muzica asupra ta?
L. S.-S.:Muzica are un impact enorm asupra mea. Nu am nici cea mai vagă idee cum ar fi viața mea fără ea.
#diez8: De unde te inspiri?
L. S.-S.: Ascult multă muzică diversă, citesc biografiile muzicienilor și compozitorilor renumiți. Ei sunt un exemplu pentru mine și mă stimulează să mă perfecționez cât mai mult.
#diez9: După părerea ta, cum ar trebui promovată muzica clasică în rândul tinerilor?
L. S.-S.: Ar trebui promovată încă din frageda copilărie, chiar de acasă. La noi se organizează multe concerte clasice la Sala cu Orgă, la Filarmonica Națională și la Teatrul de Operă și Balet. Sunt multe evenimente muzicale interesante, însă tineretul alege să meargă într-un local pentru a se distra în detrimentul unei seri culturale. Anunțurile respective sunt postate peste tot și ocazii de a merge la un concert de muzică clasică există, dar tinerii pur și simplu nu manifestă interes, deoarece în copilărie nu li s-a cultivat gustul către arta frumoasă. Cel puțin o dată sau de două ori pe lună ar fi foarte bine de a face o terapie muzicală de calitate.
#diez10: Cum e să fii muzician în Moldova?
L. S.-S.: Să fii muzician în Moldova este dificil, în special acum, după călătoriile muzicale în alte țări, pot să-mi permit să spun că în Moldova nu sunt create condițiile elementare pentru confortul și studiul eficient al muzicienilor. Statul nu se preocupă de repararea și restabilirea sălilor de concert. Interiorul mai multora din ele necesită de mult timp renovare, mobilierul fiind vechi și orchestranții ne având condiții prielnice pentru a se poziționa comod în scenă în timpul concertelor. Pianiștii sunt ignorați totalmente: în ultimele decenii nu a fost achiziționat nici un pian de concert pentru sălile respective, inclusiv studiourile TRM și nici Liceul muzical specializat „C. Porumbescu” nu are în dotare în clase piane noi. Alături de profesoara mea, Tatiana Sviridov, la lecții parțial studiem, parțial luptăm cu defectele instrumentelor, care lasă impresia că și-ar dori să ne fie de ajutor, dar nu mai pot de vechime.
#diez11: Ce alte hobby-uri mai ai?
L. S.-S.: Îmi place foarte mult să citesc. Sunt pasionată de ezoterică, astrologie, numerologie, yoga, cărți taro și toate lucrurile ce țin de mistică, „new age stuff”. Îmi place să cânt și să ascult mantre, diversă muzică spirituală. Chiar și la Eurovision toți participanții știau despre pasiunile mele. Le-a plăcut și aveau grijă să nu uit ieșind pe scenă să-mi pun pe frunte simbolul ce semnifică al treilea ochi.
#diez12: Ce planuri pentru viitor ai cu referire la cariera muzicală?
L. S.-S.: Am planuri grandioase. Știu că mă așteaptă și eforturi mari și rezultate diferite: mai frumoase și mai puțin plăcute.
Acum pregătesc programul prestației pentru concertul „Seara Virtuozilor”, care va avea loc în Berlin, pe data de 30 august, unde voi cânta solo și în duet cu violoncelistul Konstantin Manaev. Vor participa și soliștii orchestrei „Berliner Camerata”. Aștept cu nerăbdare această întâlnire cu acești muzicieni valoroși și încă o dată cu publicul german.
#diez13: Care este visul tău?
L. S.-S.: Visul meu este să se împlinească visele.
Vă oferim ocazia să vizionați prestația tinerei pianiste în cadrul concursului „Eurovision Young Musicians 2014”: