10 modificări propuse la Codul Educației. Cum vor schimba acestea sistemul de învățământ

dscf0347
Foto:MEC

Ministrul educației și cercetării, Dan Perciun, a anunțat inițierea unor modificări la Codul educației. Acestea vizează reorganizarea mai multor instituții de învățământ, măsuri de susținere a tinerilor specialiști sau reintroducerea parțială a notelor în clasa a IV-a.

Indemnizații pentru profesorii care aleg învățământul universitar sau profesional tehnic

Proiectul MEC prevede acordarea unei indemnizații de 200.000 de lei pentru profesorii și cercetătorii tineri care se angajează în învățământul profesional tehnic, universitar sau în cercetare. Până acum, această facilitate era disponibilă doar pentru cei care intrau în învățământul general.

În anul de studii 2025/2026 în învățământul superior au fost angajate 100 de cadre debutante, iar în învățământul profesional tehnic – 20.

Autonomie financiară pentru școlile cu peste 400 de elevi

Începând cu 1 ianuarie 2027, școlile cu peste 400 de elevi își vor gestiona singure bugetul, potrivit modificărilor propuse la Codul educației. În prezent, 939 de școli își planifică și cheltuiesc deja resursele financiare, în timp ce alte 172 sunt gestionate de contabilitatea autorităților locale. Dintre acestea, 47 au peste 400 de elevi – 35 în Chișinău și 12 în Bălți.

Autonomia financiară va permite școlilor să intervină rapid acolo unde este nevoie: reparații urgente, dotări minime sau angajări necesare. Directorii nu vor mai depinde de proceduri birocratice lungi, iar elevii vor beneficia mai repede de condiții mai bune.

Revenirea la note în clasa a IV-a

MEC a propus și reintroducerea, începând cu 1 septembrie 2026, a notelor în clasa a IV-a la disciplinele de examen –  limba română și matematică. Pe parcursul ultimilor 10 ani, în clasele primare învățătorii au utilizat un sistem de descriptori. Aici găsești mai multe detalii.

Compensații pentru profesorii din învățământului profesional tehnic

Modificările la Codul educației prevăd extinderea compensației anuale de 4.000 de lei pentru materiale didactice și pentru profesorii din învățământul profesional tehnic. În prezent, acest sprijin se acordă doar cadrelor didactice din învățământul general. După adoptarea modificărilor, aproximativ 3.600 de profesori din colegii și școli profesionale vor beneficia de această compensație.

Reorganizarea a 73 de instituții de învățământ

Probabil cea mai importantă reformă anunțată astăzi este consolidarea rețelei școlare, menită, potrivit MEC, să îmbunătățească rezultatele elevilor. Inițiativa va viza 73 de școli și 1.328 de elevi (0,5 % din total). Elevii și profesorii care se vor muta în alte instituții vor beneficia de transport gratuit, iar profesorii care aleg să predea în alte raioane pot primi până la 300.000 de lei.

Mai multe detalii despre această inițiativă poți găsi aici.

Concurs obligatoriu și reguli clare pentru directorii adjuncți

Proiectul de modificare a Codului educației prevede criterii clare pentru încetarea contractelor pe perioadă nedeterminată ale directorilor adjuncți și obligativitatea organizării concursurilor publice pentru aceste funcții. În prezent, 39 % dintre adjuncți au contract pe termen nelimitat, iar 27 % sunt interimari, unii chiar de 10-15 ani.

Deși legea prevede din 2014 ocuparea funcției prin concurs, aceasta a fost aplicată selectiv, iar mulți adjuncți și-au continuat activitatea pe vechile contracte.

Programe de integrare lingvistică pentru copiii reveniți din diaspora

Prima modificare prevede organizarea programelor de limba română pentru copiii reveniți din diaspora și pentru copiii cetățenilor străini din Moldova. Până acum, legislația nu reglementa aceste programe, ceea ce îngreuna implementarea programelor de reintegrare lingvistică și finanțarea lor.

Grupe pentru copiii cu dizabilități

Altă inițiativă prevede crearea unor grupe de suport pentru copiii cu dizabilități severe în școlile generale. La 1 ianuarie 2024 erau înregistrați în jur de 11.400 de copii cu dizabilități în Republica Moldova.

Grupele vor fi organizate în regim pilot începând cu februarie 2026, pentru maximum șase copii cu dizabilități intelectuale severe, sprijiniți de două cadre didactice. Copiii vor continua să facă parte din clasele lor și vor participa la lecții și activități extracurriculare alături de ceilalți elevi. Ideea este deja implementată în state progresive ca Finlanda, Franța sau Portugalia, a menționat Dan Perciun.

Clase de suport pentru elevii din școlile auxiliare

O altă modificare a Codului prevede crearea claselor de suport pentru elevii din școlile auxiliare. Aceasta le va permite să își continue studiile timp de încă trei ani după clasa a IX-a, în învățământul special. În regim pilot, MEC a aplicat deja această măsură în 2025 pentru absolvenții școlilor speciale din Chișinău, iar acum va fi oficial inclusă în Cod.

Implicarea MEC în Consiliile de Dezvoltare Strategică ale universităților

Reprezentanții MEC vor face parte din Consiliile de Dezvoltare Strategică ale universităților, pentru a asigura coordonare, transparență și coerență strategică, fără a afecta autonomia instituțiilor, potrivit MEC.

Pe parcursul următoarelor două luni, propunerile la Codul educației vor fi supuse consultărilor publice, urmând a fi aprobat cel devreme în februarie 2026.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii
  • Cineplex

  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente