În data de 3 noiembrie, deputații Adunării Populare a UTA Găgăuzia au adoptat cu o majoritate de voturi așa-zisa „Lege a educației”. Documentul, elaborat de Direcția Generală a Educației, vizează „crearea unui sistem modern, durabil și echilibrat, care să țină cont de standardele naționale și de particularitățile culturale ale autonomiei”. Ministerul Educației și Cercetării menționează că actul „încalcă grav prevederile legislației naționale privind competențele autorităților publice”.
Unul dintre subiectele pe care se bazează documentul votat de Adunarea Populară Găgăuză este limba găgăuză. Potrivit acestuia, limba găgăuză ar deveni obligatorie pentru toți elevii, indiferent de limba de predare.
De asemenea „legea” prevede extinderea numărului de discipline predate în limba găgăuză, publicarea manualelor și organizarea cursurilor pentru cadrele didactice. Totodată, denumirile instituțiilor de învățământ ar urma să fie scrise în găgăuză, română și rusă.
Ministerul Educației și Cercetării (MEC) s-a autosesizat în legătură cu aprobarea acestui act și menționează că încalcă „grav prevederile legislației naționale privind competențele autorităților publice”. Așa-numita „Lege a educației” a fost adoptată fără consultarea prealabilă MEC, ceea ce încalcă principiile fundamentale ale procesului legislativ.
Potrivit art. 39 din Codul educației al Republicii Moldova nr. 152/2014, MEC este singura autoritate publică învestită cu competența legală de a defini, elabora și aproba standardele educaționale de stat. MEC este unica autoritate care poate aproba planul-cadru de învățământ și lista disciplinelor școlare.
Prin urmare, autonomia teritorială nu poate substitui competențele autorităților centrale și nici nu poate institui standarde proprii în domeniul educației, în afara cadrului normativ național. La fel, autoritățile locale nu pot adopta reglementări care să modifice statutul limbii de educație sau să impună discipline ce contravin planurilor-cadru naționale.
Deși susținem inițiativele de învățare a limbii găgăuze și a poporului găgăuz, aceste proiecte nu pot fi promovate în detrimentul dreptului la studierea limbii materne (române, bulgare sau ucrainene) și nici nu trebuie să aducă atingere principiului egalității de acces la educație pentru toți copiii, indiferent de etnie.
Ministerul Educației și Cercetării
Nota explicativă a proiectului găgăuz precizează că așa-numită „lege” este menită să „creeze o bază juridică pentru restabilirea obiectivității științifice în procesul de predare a istoriei Găgăuziei și a poporului găgăuz, precum și a Istoriei românilor și universale în școlile din Găgăuzia”.
Potrivit MEC, acest lucru reprezintă o ingerință directă asupra disciplinei „Istoria românilor și universală” prevăzută de curriculumul național și contravine principiilor unității spațiului educațional al Moldovei.
MEC urmează să analizeze conținutul actului adoptat și va solicita Adunării Populare a Găgăuziei anularea legii menționate.
Anterior, în anul 2016, Adunarea Populară a Găgăuziei a emis o altă lege cu obiect de reglementare în domeniul educației. La cererea de chemare în judecată depusă de către minister, hotărârea Adunării a fost anulată.











