Prin dialog, o rețea de colaborare și creativitate se poate construi o Moldovă mai rezilientă și mai unită

image_2025-10-07_114837640
Foto: ipn

Înaintea alegerilor parlamentare din 2025, Republica Moldova a fost scena unei campanii masive și coordonate de dezinformare pe platformele TikTok și Telegram, menite să influențeze percepțiile alegătorilor, să submineze valorile democratice, dar și parcursul european al țării. Aceste constatări se conțin în raportul „Radiografia spațiului informațional înainte de alegerile parlamentare din 2025”, prezentat în cadrul unei conferințe de presă, de Artur Gurău, directorul agenției Granat și cofondator RAM Impact. 

Monitorizarea realizată de echipa Granat, cu sprijinul platformei Citesc.eu, a arătat că, în lunile premergătoare scrutinului, mediul online moldovenesc a fost dominat de o activitate intensă și coordonată de diseminare a mesajelor manipulative.

Au fost identificate aproximativ 4.800 de conturi active de TikTok, majoritatea false, care au produs peste 175.000 de videoclipuri cu teme politice. În paralel, pe Telegram au fost identificate peste 470 canale de Telegram, care au generat peste 350.000 de postări cu tematică electorală.

„Narativele de bază care au fost promovate pe Telegram și pe TikTok au avut ca scop, în primul rând, să atace valori ca democrație, identitate sau viitorul european al Republicii Moldova”, a declarat Artur. Printre alte teme dominante s-au numărat delegitimarea alegerilor, răspândirea teoriilor conspiraționiste, inducerea fricii de război și acuzațiile privind trădarea suveranității naționale.

Pentru a contracara aceste influențe, echipa RAM Impact (Rockit Academy Moldova), cu sprijinul startup-urilor StoryCrafters, platforma pentru creatori independenti de conținut și Citesc.eu, platformă de inteligență artificială care monitorizează în timp real spațiul online, a desfășurat o serie de acțiuni de educație civică și media în întreaga țară.

Au fost organizate 10 evenimente regionale în raioane precum Anenii Noi, Glodeni, Drochia, Edineț, Rezina, Soroca, dar și în orașele mari – Chișinău, Bălți și Cahul. În total, 33 de paneluri de discuții au reunit sute de participanți – tineri, profesori, jurnaliști și lideri comunitari – care au discutat despre impactul dezinformării și importanța conținutului autentic.

„Prin intermediul acestor evenimente, noi nu doar am transmis idei și mesaje din partea creatorilor independenți de conținut cu care colaborăm deja, ci ne-am propus, totodată, să identificăm și să sprijinim noi voci – creatori de conținut din regiuni – pe care să-i susținem și să-i conectăm la comunitatea noastră”, a explicat el. 

Totodată, au fost lansate întâlniri periodice ale influencerilor – „Sfaturilor Creatorilor”, un format de dezbatere între influenceri locali, experți și tineri creatori de conținut, menit să încurajeze responsabilitatea și colaborarea între cei care modelează discursul public online.

„RAM Impact, cu ajutorul partenerilor, a demonstrat că prin rețea, dialog și creativitate putem construi împreună o Moldovă mai rezilientă și mai unită”, a spus Artur Gurău. 

Înregistrarea integrală a conferinței „Radiografia spațiului informațional înainte de alegerile parlamentare din 2025” poate fi urmărită pe YouTube.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii
  • Cineplex

  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente