Începând cu anul școlar 2025/2026, profesorii din gimnaziile și liceele din România vor fi obligați să aloce un sfert dintre orele fiecărei discipline pentru activități de consolidare, aprofundare sau aplicare practică a cunoștințelor. Măsura este prevăzută în Instrucțiunea nr. 8 a Ministerului Educației și Cercetării (MEC) din România. Noile reguli se aplică tuturor cadrelor didactice, școlilor și liceelor, dar și inspectoratelor școlare care au rol de monitorizare și consiliere.
Ce înseamnă schimbarea
Potrivit documentului, 25 % dintre orele de la o disciplină nu vor fi folosite pentru lecții clasice, ci pentru:
# recuperarea lacunelor;
# fixarea și consolidarea cunoștințelor,
# aprofundarea și extinderea învățării;
# aplicarea competențelor în situații reale de viață.
Profesorii vor putea organiza aceste activități cu toată clasa, pe grupe sau individual. De exemplu, o parte dintre elevi vor putea lucra la exerciții de recuperare, iar ceilalți – la proiecte sau sarcini autonome.
Pentru buna desfășurare a orelor, directorii școlilor vor aviza planificările profesorilor și vor sprijini organizarea diferențiată a activităților. Inspectoratele școlare vor oferi ghiduri, webinare și consiliere metodică, iar monitorizarea se va face pe eșantioane.
Cum vor fi evaluate aceste ore
Evaluarea va fi în principal una formativă – prin teste scurte, autoevaluare sau evaluare colegială – menită să ajute profesorul să adapteze predarea la nevoile elevilor. Activitățile vor fi notate în planificările calendaristice.











