Creatorii de conținut Elena Chizil, Vicu Țurcan și Beatrice Mustea au fost speakeri la RAMxRezina pe 10 septembrie, în cadrul panelului „Cum comunicăm în era TikTok-ului”. Cei trei au discutat despre cum transmitem mesajele pe online, importanța verificării informațiilor și responsabilitatea cu care îți construiești vizibilitatea pe social media.
„Fiecare cuvânt, fiecare propoziție trebuie să aibă intenție. Dacă știi să păstrezi mesajul scurt, dar să-l duci exact acolo unde vrei, reușești să transmiți ceva important și să păstrezi atenția utilizatorului”, spune Beatrice Mustea. Ea consideră că verificarea informațiilor ar trebui să fie un reflex pentru oricine folosește platforma. „Orice vezi pe TikTok, dacă nu ești convins 100 %, caută informații pe Google.”
În privința mesajelor civice, Beatrice crede că rațiunea și emoția nu se exclud una pe alta. „De multe ori argumentele raționale trezesc emoții. Atunci mi se pare că pot fi combinate în același mesaj”, crede ea. Din observațiile ei, mulți ezită să creeze conținut și privesc TikTok-ul cu suspiciune. „Se gândesc că acolo sunt doar prostii, live-uri și provocări. Dar, dacă am fi mai mulți oameni care am face clipuri cu mesaje clare și binevoitoare, am putea contracara asta.”
Cât despre cum îi poți încuraja pe alții să se implice, ea susține că cel mai bine funcționează exemplul propriu. „Eu asta încerc să fac. Mi se pare că nu sfaturile necerute dau rezultate, ci atunci când arăți că tu faci ceva și îi inviți pe alții, indirect, să facă și ei. Sper că îmi reușește cât de cât”, zice ea.
„Mai bine o comunitate mai mică, dar care rezonează cu ce faci”
Elena Chizil consideră că important este conținutul pe care îl creezi, nu alergatul după cifre. „Tot ce transmitem trebuie să fie de bun-simț și să aibă valoare, nu să ne axăm pe vizualizări care se duc în extreme. Mai bine o comunitate mai mică, dar care rezonează cu ce faci”, menționează Elena. Ea observă că mulți creatori intră într-un cerc al comparațiilor și al presiunii pentru vizualizări, însă într-un final, tot ce contează este consecvența.
„Crearea de conținut iubește disciplina. Dacă ai început, continuă. Ai vizualizări sau nu, important e să mergi mai departe.” Ea crede că mesajele care au în spate o emoție au cel mai mare impact. „Sigur, rațiunea are locul ei, dar mesajele care mi se pare că ajung mai repede și mai puternic sunt cele transmise prin emoție. De aceea cred că e nevoie să fim mai mulți creatori de conținut care aduc lucruri
bune și frumoase, nu doar show sau extreme.”
În ceea ce privește implicarea civică, pentru ea aceasta dintr-o nevoie personală. „Când m-am mutat de stânga Nistrului, credeam că pe mine nu mă privește. Dar ce s-a întâmplat în ultimii doi ani pe online m-a făcut să înțeleg că nu pot să rămân indiferentă. În măsura în care pot, vorbesc și îmi asum asta”, spune ea.
„TikTok nu ar trebui să fie sursa primară de informare”
Vicu Țurcan a explicat că, dacă ești consecvent pe TikTok, algoritmul poate lucra în favoarea ta. El spune că asta se datorează modului în care algoritmul TikTok funcționează pe discovery mode, ceea ce permite unui clip să ajungă rapid la un public larg, chiar și atunci când creatorul are puțini urmăritori. Totuși, asta vine la pachet cu riscuri. „Algoritmul poate să aibă efecte foarte pozitive, dar poate fi folosit și pentru a propaga dezinformare. Discovery lucrează extrem de eficient, mai ales la profilurile noi, iar primele clipuri pot ajunge și la peste un milion de vizualizări chiar dacă ai sub o mie de urmăritori.”
Vicu spune că este important să nu tragi concluzii după un singur video. „Ideal ar fi să intri pe profilul creatorului și să vezi ce alt conținut are. Și, în orice caz, TikTok nu ar trebui să fie sursa primară și mai ales unică de informare.”
Când vine vorba de implicarea civică, Vicu consideră că aceasta crește odată cu vârsta și cu expunerea la exemple pozitive. „E greu să convingi un adolescent să se implice civic, dar cu cât mai mulți oameni activi vor fi, cu atât mai multe modele vor avea și ei. Așa înțeleg că nu e ceva stânjenitor sau rezervat celor de la televizor, ci o normalitate”, explică el.
Evenimentul a fost organizat de RAM Impact, cu suportul StoryCrafters – un start-up care și-a propus să descopere, sa dezvolte noi creatori de conținut din toate regiunile Moldovei, creatori de toate vârstele care vor să-și exprime ideile, să combată dezinformarea și să contribuie la o Moldovă mai conștientă, mai creativă și mai unită.