În ultimii ani, tot mai multe țări au interzis, într-o măsură sau alta, telefoanele mobile în timpul lecțiilor. Coreea de Sud este unul dintre cele mai recente cazuri, după ce Parlamentul de la Seul a votat în luna august „legea împotriva gadgeturilor”, pentru a lupta cu dependența elevilor. Ce spune legislația altor țări vă spunem în acest articol.
Până la finalul anului 2024, 79 de sisteme educaționale implementau interdicții privind smartphone-urile în școli, potrivit UNESCO.
La sfârșitul anului 2024, Republica Moldova, la fel, a interzis elevilor să folosească telefoanele în timpul lecțiilor. Regulamentul însă permite utilizarea gadgeturilor în scopuri educaționale cu acordul cadrelor didactice, dar și în situații de urgență sau din motive de sănătate.
În Franța, telefoanele mobile sunt interzise în școlile primare încă din 2018. Din 1 septembrie 2025, interdicția va fi extinsă și la elevii din școlile gimnaziale (11-15 ani). Aceștia vor depozita telefoanele într-un dulap la începutul zilei și le vor putea accesa abia la plecarea din școală.
Și în Țările de Jos, telefoanele mobile sunt interzise în toate nivelurile școlare pentru scopuri noneducaționale. În pauze însă, regulile diferă de la o școală la alta: unele permit utilizarea telefoanelor, în timp ce altele cer ca acestea să rămână în ghiozdan sau în spații special amenajate.
Italia a interzis vara aceasta utilizarea telefoanelor mobile în rândul liceenilor. Interdicția se aplică atât în timpul lecțiilor, cât și la pauză. Anterior, aceeași regulă era valabilă doar pentru școlile primare și gimnaziale.
În ultimul an de învățământ, și România a interzis utilizarea telefoanelor în timpul lecțiilor. Regulile sunt asemănătoare cu cele din Republica Moldova, însă interdicția este amplasată în Statutul elevului.
Raportul PISA din 2022 a arătat că interdicțiile telefoanelor în școli par să reducă distragerile în timpul orelor. Totuși, aproape 30 % dintre elevii din școlile care aplică aceste interdicții folosesc telefoanele de mai multe ori pe zi, ceea ce sugerează că regulile nu sunt întotdeauna respectate eficient.
Un raport UNESCO arată că tehnologia poate sprijini învățarea doar dacă este folosită corect. Smartphone-urile în clasă distrag atenția elevilor, chiar și când sunt doar aproape, cu notificări active. Studiile arată că refocalizarea după o distragere poate dura până la 20 de minute. În Belgia, Spania și Marea Britanie, eliminarea telefoanelor din școli a dus la rezultate mai bune, mai ales pentru elevii cu performanțe mai slabe.
Pe lângă efectele asupra învățării, există și riscuri de confidențialitate: aplicațiile pot colecta date inutile despre utilizatori. În 2023, doar 16 % dintre țări protejau legal datele în educație. Analize arată că 89 % dintre cele 163 de produse educaționale recomandate în pandemie puteau monitoriza copiii.
Un alt raport UNESCO arată că tehnologia poate amplifica stereotipurile de gen. Rețelele sociale afectează în special bunăstarea și stima de sine a fetelor, iar cyberbullying-ul se poate intensifica în școală.