„Studiile superioare sunt un bonus, nu o necesitate.” Maria Cucereavîi, despre ofertele de muncă în retail și activitatea la Kaufland

poza 1.1
Foto:Maria Cucereavîi

În fiecare an la #diez vorbim despre orientarea în carieră. Ediția de anul curent are mai multe părți componente, iar una dintre acestea sunt live-urile. Ne-am propus să realizăm 10 interviuri despre activitatea în mai multe domenii. În cel din urmă live din această ediție, am discutat despre retail și care ar fi oportunitățile de angajare la Kaufland. Maria Cucereavîi ne-a oferit mai multe informații despre propria experiență profesională, dar și ce ar presupune un job în retail în cadrul rețelei de supermarketuri.

Maria Cucereavîi și-a început activitatea profesională în 2017 în calitate de asistentă de manager. În 2019, a devenit funcționară administrativă în magazinul Kaufland de pe bulevardul Decebal, numărul 99/2. Din luna noiembrie a aceluiași an, a continuat în calitate de referentă la Resurse Umane, în sediul central al Kaufland. Din 2021, Maria ocupă funcția de recruiteră în cadrul companiei.

Industria retail presupune vânzarea directă a produselor către consumatorul final. Este un domeniu vast ce include stocarea și gestionarea mărfurilor. La Kaufland, din echipa de retail fac parte lucrătorii comerciali, angajații din depozite, precum și managerii de magazine. Persoanelor din domeniu le este recomandabil să fie punctuali, să dețină abilitatea de comunicare eficientă, dar și capacitatea de lucru în echipă. Interacțiunea cu oamenii necesită empatie, răbdare și adaptabilitate la diverse situații.

„Am fost angajată ca funcționară administrativă

În perioada 2013-2017, Maria și-a făcut studiile la Colegiul „Gheorghe Asachi” din Lipcani. După absolvire, a obținut calificarea de asistentă de manager, în baza căreia s-a și angajat. Tot în 2017, a devenit studenta Facultății de Psihologie și Psihopedagogie Specială a Universității Pedagogice de Stat „Ion Creangă”. „Mi-am combinat studiile de licență cu activitatea profesională. Timp de doi ani, am activat într-o companie unde aveam un program destul de încărcat. Eram deja în căutare de un nou job în momentul în care am găsit oportunitatea de a mă angaja la Kaufland”, a povestit Maria.

Primele magazine Kaufland din Moldova au fost deschise în toamna anului 2019. Atunci, Maria a găsit în mediul online anunțul de angajare pentru lucrătorii comerciali. Când a mers la interviu, a primit oferta de a fi funcționară administrativă în magazinul de pe bulevardul Decebal, numărul 99/2. Astfel, Maria a devenit responsabilă de diverse acțiuni operaționale, precum: gestionarea documentației, oferirea suportului administrativ pentru echipele din magazin, coordonarea proceselor interne etc. Câteva luni mai târziu, Maria a participat la un interviu pentru funcția de referentă la Resurse Umane. Ca referentă, a avut grijă de gestionarea personalului din magazine, de întocmirea dosarelor, de urmărirea schimbărilor de angajați ș.a.

La moment, Maria este recruiteră la Kaufland Moldova. În această funcție, e responsabilă de planificarea și desfășurarea procesului de recrutare, de publicarea anunțurilor angajare, de selecția CV-urilor, de organizarea și susținerea interviurilor etc. „Din echipa de recrutare din țară fac parte doar eu, însă, în orice moment, am parte de ajutorul echipei din România. Consider că studiile la Psihologie m-au ajutat să aleg un mod eficient de a interacționa cu posibilii angajați”, a menționat Maria.

„Întotdeauna avem oferte de angajare în retail

Ofertele de angajare în retail sunt neîntrerupte, fie că apar noi posturi de muncă, fie că e vorba de extinderea sau organizarea echipei într-un magazin. De cele mai multe ori, se fac angajări pentru casieri, personal curățenie, dar în mod special pentru lucrători comerciali. Magazinele Kaufland sunt împărțite în trei departamente mari: departamentul de case, departamentul de proaspete – fructele, legumele, patiseria –, dar și departamentul de marfă. Cel din urmă include și numărul cel mai mare de angajați pe partea de food și non-food.

Printre responsabilitățile din sală ale lucrătorilor comerciali se numără plasarea pe raft a produselor, verificarea termenului de valabilitate a acestora, dar și menținerea curățeniei în zona de care sunt responsabili. Casierii sunt cei care gestionează tranzacțiile cu clienții, se asigură că produsele sunt scanate corespunzător, încasează sumele de bani și oferă bonul fiscal.

Procesul de angajare la Kaufland se desfășoară prin intermediul platformei cariere.kaufland.md și este valabil pentru persoanele cu vârsta de peste 18 ani. Persoanele completează rubricile cu informațiile necesare, ulterior se face o analiză a CV-urilor, iar persoanele selectate sunt contactate de Maria și stabilesc împreună ziua interviului. Candidații se prezintă la interviu, unde discută cu managerul magazinului în care ar urma să activeze.

La Kaufland, angajații perseverenți au creștere în carieră. Mai multe persoane care au fost angajate în calitate de lucrători comerciali sau casieri în prezent sunt șefi de departament sau manageri de magazine. Prin urmare, cei care aleg să-și facă o carieră pe termen lung în retail au și oportunități de dezvoltare. Chiar și pentru a deține o funcție precum șef de raion sau manager de magazin, studiile superioare nu sunt o necesitate, dar reprezintă un avantaj. Se apreciază mult dorința de învățare continuă, dar și deschiderea către noi oportunități.

Job part-time de două, patru sau șase ore

Ziua de lucru a Mariei începe la 8 dimineața și durează până la 16:30. Totuși, există și posibilitatea adaptării orarului în funcție de necesitate. La Kaufland, angajații utilizează un program de scanare a timpului. Astfel, își stabilesc ora când vin și când pleacă de la serviciu, dar și timpul în care se află la pauză. De altfel, fiecare minut lucrat în plus este achitat sau se ia în calcul în momentul în care persoana solicită zile libere.

La Kaufland există posibilitatea de angajare part-time de două, patru sau șase ore. Persoanele care aleg programul de două ore sunt responsabile să îndeplinească necesarul de muncă de 10 ore pe săptămână. Angajații decid cum își gestionează timpul de lucru. Aceștia pot alege să lucreze câte două ore pe zi, de luni până vineri sau își pot selecta două zile în care să lucreze câte cinci ore. De obicei, un job part-time de două ore este oferit tinerilor care muncesc și învață în același timp sau pentru femeile care se află în concediu de maternitate.

Pentru un angajat full-time perioada de lucru este stabilită în două ture. Persoana poate fi repartizată în tura de dimineață, de la 6:30 până la 14:00, sau în tura de după-amiază, de la 14:00 până la 22:00. Angajații part-time sunt repartizați în orele mai pline, în care numărul de clienți în magazin este mai mare.

Parteneriat cu Școala Profesională din Bubuieci

În acest an, Kaufland a lansat un program de formare continuă, în parteneriat cu Școala Profesională din Bubuieci. Această oportunitate le este oferită tinerilor care aleg să studieze la specialitatea Comerț (învățământ dual). Cursurile combină partea teoretică cu practica obținută direct în magazinele Kaufland, pe partea de retail. Pe lângă cazarea și bursa oferită din partea Școlii Profesionale, toate orele practice pe care le fac în rețeaua de supermarketuri sunt achitate.

Chiar de la începutul activității, Kaufland le oferă angajaților atât programe de formare continuă, cât și diverse traininguri, în funcție de necesitate. Fiecare persoană din cadrul companiei are acces la platforma online de traininguri și de webinare, pe care o poate accesa oricând.

„Kaufland oferă salarii peste media pieței”

La facultate, Maria a urmat un program la frecvență redusă. Acest lucru i-a permis să se angajeze ca asistentă de manager. Odată cu angajarea la Kaufland, a avut parte nu doar de o creștere salarială, dar și de un program flexibil ce-i permitea să își continue studiile de licență.

„Nu m-am angajat pentru salariu, ci mai degrabă pentru a avea o posibilitate de dezvoltare profesională. La primul job, motivația financiară era mică, chiar dacă vorbim despre anul 2017. Pentru mine acest lucru nu a reprezentat un impediment, ci am văzut-o ca pe o oportunitate de evoluție”, a spus Maria.

La Kaufland, salariul unui începător se stabilește în funcție de postul de muncă solicitat, dar și de oraș. Angajații mai au parte de tichete de masă, dar și de bonusuri de performanță. Odată cu obținerea experienței apare și posibilitatea creșterii salariale.

Un gând final

„Mi se pare o oportunitate foarte bună posibilitatea de a învăța și de a avea un job în același timp. Eu am mers pe această cale și îmi place să-mi urmăresc propria evoluție. Am fost parte din echipa Kaufland încă de la început, de la deschiderea primelor magazine în Republica Moldova și mă bucur că am putut avea o creștere profesională în cadrul companiei. Kaufland este un angajator care investește în oameni și acest lucru e vizibil”, a menționat Maria.

Live-ul de orientare în carieră despre domeniul militar poate fi urmărit pe pagina noastră de Instagram.


Proiectul de Orientare în carieră se desfășoară cu ajutorul celor care cred în alegeri bune pentru viitor: Kaufland Cariere – partener principal, Victoriabank – partener general.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Autoare:Valeria Jidraș
Comentarii
  • Cineplex

  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente