„Te poți reprofila și activa în resurse umane.” Marina Covalciuc, despre lucrul la Victoriabank și oportunitățile din resurse umane

20250726_155632
Foto:Marina Covalciuc

În cadrul live-ului săptămânal de orientare în carieră am aflat ce presupune lucrul în resurse umane la Victoriabank. Marina Covalciuc ne-a oferit informații despre studiile necesare, dar și despre salariile din domeniu. De asemenea, ne-a povestit care ar fi oportunitățile, motivațiile și provocările pentru un angajat în HR.

Marina Covalciuc este directoare adjunctă a Direcției Resurse Umane la Victoriabank. În perioada 2008-2011, și-a făcut studiile de licență la Facultatea Finanțe, programul Finanțe și Bănci, la Academia de Studii Economice a Moldovei. Tot din 2008, Marina activează în domeniul resurselor umane în diverse ONG-uri și companii. În 2018, a început un masterat în Suedia, cu specializare în Leadership și Management în Context Internațional. Din 2022 este angajată la Victoriabank. Recent, Marina a obținut certificarea internațională în resurse umane din partea Chartered Institute of Personnel and Development (CIPD).

La Victoriabank, Direcția Resurse Umane are grijă ca fiecare angajat să beneficieze de sprijinul și de condițiile necesare pentru a-și face treaba cât mai bine. Echipa se ocupă de tot ce ține de recrutarea și de integrarea noilor angajați, de oferirea pachetelor salariale, de respectarea drepturilor și obligațiilor angajaților, precum și de organizarea trainingurilor pentru dezvoltarea profesională. ”Scopul nostru este să creăm un mediu în care oamenii pot crește, colabora și contribui cu încredere”, a menționat Marina.

„Nu mi-am ales foarte conștient facultatea”

„Când a trebuit să îmi aleg o facultate, nu aveam vreo pasiune pe care mi-aș fi dorit să o dezvolt. Într-un final, am decis să aleg ceva din sfera economică și am aplicat la Finanțe și Bănci. Însă, fără ca părinții să știe, mi-am depus dosarul și la o facultate din România. Acolo nu am fost acceptată și am rămas să îmi continui studiile în Moldova”, a povestit Marina.

La facultate, i-a plăcut să studieze cursul despre dreptul afacerilor. Profesorul avea o modalitate diferită de a preda, prin studii de caz reale, fapt care i-a pasionat pe studenți. Marinei i-au plăcut și cursurile de microeconomie și de macroeconomie, deși erau destul de complicate. Totuși, mai puțin a fost interesată de orele teoretice în care profesorii doar veneau și dictau subiectele, iar studenții scriau informațiile în caiete.

La cursul despre activitatea bancară, tinerii erau nevoiți să memoreze sute de regulamente și credeau că angajații unei bănci doar de asta se ocupă. Din această cauză, Marina era sigură că nu va lucra niciodată într-o bancă comercială. Totuși, de 13 ani activează în domeniul bancar, pe partea de resurse umane.

„Am făcut patru ani de voluntariat în resurse umane”

Activitatea în resurse umane și-a început-o încă din anul I, chiar dacă la facultate studiase destul de puțin despre acest domeniu. „La ASEM, am avut ocazia să devin parte din AIESEC, un ONG internațional pentru studenți. După recrutare, am ajuns membră în Departamentul Resurse Umane. În AIESEC, am învățat cum trebuie să arate procesele sănătoase din resurse umane într-o organizație – de la recrutare și integrare, până la procesul de evaluare a competențelor în baza instrumentelor de 360 de grade, la cel de învățare, precum și la activitățile de dezvoltare organizațională”, a povestit Marina.

După ce și-a încheiat cei trei ani de licență, Marina și-a continuat activitatea de voluntariat la AIESEC încă un an. Tot în acea perioadă a obținut și primul job în resurse umane. Astfel, Marina combina voluntariatul cu lucrul în cadrul unei companii elvețiene, cu sediul în Republica Moldova. Acolo, a fost responsabilă de recrutarea in-house și de consultanță în proiecte internaționale. 

Activitatea în compania elvețiană a durat un an și jumătate. Marina a renunțat la acel job pentru a pleca într-un proiect de voluntariat în Spania. Timp de nouă luni, a lucrat într-un ONG pentru persoane cu necesități speciale. După încheierea proiectului, s-a reîntors în Moldova și a început să lucreze într-o bancă comercială din țară.

Masteratul în Suedia

În 2018, Marina a aplicat la mai multe programe de masterat, la universitățile de peste hotare. A fost acceptată și a obținut bursa Visby Program Scholarship din cadrul The Swedish Institute. Astfel, și-a continuat studiile în Suedia, la programul Leadership și Management în Context Internațional. Deși era plecată la studii, Marina a continuat să lucreze de la distanță pentru banca comercială la care era angajată în acel moment. 

„Masteratul mi-a oferit oportunitatea de a vedea cum poate arăta o relație echilibrată între profesor și studenți. La prima testare am avut de citit două cărți, în baza cărora trebuia să răspundem la câteva întrebări. După ce ne-au fost verificate răspunsurile, profesorul de curs a stabilit câte o întâlnire cu fiecare student pentru a ne oferi un feedback constructiv. Un alt lucru nou pentru mine a fost scrierea tezei de masterat în pereche. A fost o experiență surprinzătoare și mă bucur că am dus-o la capăt cu succes”, a menționat Marina.

„Te poți reprofila și activa în resurse umane”

Pentru a activa în resurse umane sunt recomandabile studiile de licență. La Victoriabank, în Direcția Resurse Umane activează persoane care au terminat studiile de licență la Drept, Medicină, Contabilitate, Pedagogie, IT etc. Sunt procese în resurse umane care țin direct de specialitățile din domeniul juridic, din cel financiar, precum și din contabilitate sau din comunicare. Sunt și alte procese pe care nu le poți învăța la o facultate precum recrutarea, integrarea sau evaluarea personalului – cunoștințele fiind acumulate la cursuri de specialitate sau la certificări. Ceea ce este important pentru un om din HR este să dețină capacități de comunicare asertivă, de adaptabilitate și de flexibilitate, dar și să învețe continuu.

În calitate de directoare adjunctă la Direcția Resurse Umane Victoriabank, Marina este implicată în anumite proiecte strategice din domeniu, pe partea de dezvoltare organizațională, de brand de angajator, de integrare a angajaților, dar și de elaborare a programelor de motivare nematerială. În jur de 70 % din întreaga activitate ține de dezvoltarea angajaților în cadrul băncii, ceea ce include crearea și gestiomarea programelor de dezvoltare profesională, livrarea de traininguri de soft skills ș.a. 

La moment, Direcția Resurse Umane a anunțat un loc vacant pentru funcția de specialist senior în recrutare. „Pentru această funcție căutăm pe cineva cu experiență, care ar reuși din start să facă screening de CV-uri, să organizeze interviuri, dar și să ofere suport directorilor din alte direcții. Însă, suntem gata să luăm în echipă și pe cineva care nu are atât de multă experiență practică, dar a trecut prin mai multe sesiuni, instruiri și formări. Dacă vorbim despre oportunitățile de pe piață, la ora actuală putem găsi peste 200 de locuri vacante în resurse umane, în Moldova”, a spus Marina.

Obținerea certificării internaționale

Printre scopurile Marinei pentru 2025 era și obținerea unei certificări internaționale în resurse umane, care i-ar fi confirmat calitatea și actualitatea cunoștințelor din domeniu. Prețurile certificărilor sunt destul de mari, însă managementul băncii a susținut-o pe Marina și a acoperit toate cheltuielile pentru cursuri. Nivelul pe care și l-a ales este echivalent cu cel al unui masterat recunoscut internațional.

Certificarea de la Chartered Institute of Personnel and Development (CIPD) a durat un an, perioadă în care Marina a participat la cursuri și a susținut șapte examene. Procesul de învățare era structurat pe module, în cadrul fiecărui fiind organizare câte două sau trei webinare. Ulterior, li se oferea câte o lună pentru a susține examenul, care era format din aproximativ 10 întrebări complexe și studii de caz la care răspundeau în formă scrisă.

„În 2011, aveam un salariu de 250 de euro”

La ASEM, Marina și-a făcut studiile în bază de contract, fără deținerea unei burse de merit. Chiar dacă a avut media 9,20 la admitere, în 2008 concursul a fost unul strâns, iar locurile bugetare erau limitate. Cu toate acestea, în 2018, la masteratul din Suedia, a avut o bursă de 1.000 de euro lunar, ce acoperea costurile de cazare, mâncare și alte cheltuieli destinate procesului de studiu. Studenților străini li se mai acorda și o sumă de bani pentru transport dus-întors în țara de origine.

Marina s-a bucurat de bursă și în proiectul de voluntariat din Spania, în care a fost implicată în 2013. Acolo i se acorda 225 de euro pentru mâncare și pentru alte cheltuieli proprii, cazarea și transportul internațional dus-întors fiind asigurate. Totuși, din această sumă de bani Marina își permitea să meargă și în unele călătorii prin țară. 

Primul salariu al Marinei a fost de 250 de euro, care ulterior a crescut. În 2011, lucra tot în resurse umane, în cadrul organizației elvețiene. „Eu aveam un salariu bun, dar am renunțat la acel job. Am luat acea decizie, pentru că mi-am dat seama că vreau să învăț și alte procese de resurse umane, care nu se făceau în companii mici și am plecat să lucrez în altă parte, unde aveam un salariu aproape de două ori mai mic”, a povestit Marina. 

La Victoriabank, salariile angajaților se stabilesc în baza grilelor salariale, ținându-se cont de experiența și de potențialul pe care le are candidatul, iar pe lângă salariu, banca oferă un pachet larg de beneficii atât financiare cât și nefinanciare. De exemplu, banca le oferă angajaților o primă de vacanță în mărimea unui salariu lunar, în momentul în care aceștia pleacă în vacanța de două săptămâni. Printre alte facilități se numără și tichetele de masă, primele de performanță, ajutoarele financiare la anumite evenimente de familie etc. Printre multiplele beneficii sunt și zilele libere, oferite la ziua de naștere a angajaților și a copiilor acestora, cu vârsta de până la 18 ani. La moment, salariile pentru joburile din resurse umane, pe care le putem vedea deschis chiar și pe site-urile de joburi, încep de la 15.000 de lei.

Un gând final

„Îmi place să spun că prima facultate se face din curiozitatea de a afla informații despre un anumit domeniu. Între timp, ai șansa să te descoperi și să găsești o altă latură în care ai putea să evoluezi. De cele mai multe ori, experiența se dobândește prin practică, dar cunoștințele teoretice se iau din facultate. Chiar și o profesie în resurse umane poate avea specializări diferite. Contează drumul pe care ți-ar plăcea să o apuci”, a recomandat Marina.

Live-ul de orientare în carieră despre domeniul militar poate fi urmărit pe pagina noastră de Instagram.


Proiectul de Orientare în carieră se desfășoară cu ajutorul celor care cred în alegeri bune pentru viitor: Kaufland Cariere – partener principal, Victoriabank – partener general.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Autoare:Valeria Jidraș
Comentarii
  • Cineplex

  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente