În ultimii ani, TikTok a evoluat dintr-o platformă de divertisment pentru tineri într-un instrument puternic de promovare. Cu videoclipuri scurte și algoritmi care permit creșterea rapidă, aplicația a devenit canalul „preferat” al unor politicieni pentru diseminarea mesajelor, inclusiv a celor electorale. Alegerile prezidențiale din România din 2024 sunt unul dintre cele mai recente exemple în acest sens. Pentru prima dată, un candidat clasat la coada tuturor sondajelor a devenit favorit național. Cu o campanie electorală construită pe TikTok, Călin Georgescu este candidatul care a devenit o „surpriză” pe scena politică din România. Potrivit rezultatelor de la Biroul Electoral Central, Călin Georgescu a câștigat turul I al alegerilor cu 22,95 %. O situație similară a avut loc și la parlamentarele din Georgia, unde în timpul campaniei electorale platforma a fost folosită pentru diseminarea conținutului manipulatoriu.
Sondajele AtlasIntel, Verifield, Sociopol, dar și altele realizate înainte de alegerile din 2024 îl prezentau pe Marcel Ciolacu, ex-liderul Partidului Social Democrat (PSD) și fost Premier al României, drept câștigător detașat al turul I. Conform sondajelor, acesta s-ar fi duelat în turul II cu George Simion (AUR), care părea că are cele mai multe șanse să se claseze pe al doilea loc. Pentru locul III „concurau” Elena Lasconi (USR) și Mircea Geoană, candidat independent.
Călin Georgescu se clasa pe ultimele locuri. De aceea, până în dimineața zilei de 25 noiembrie candidatul independent era văzut ca un politician noname, fără șanse reale de a intra în turul II al alegerilor prezidențiale. Totuși, Călin Georgescu nu doar că a intrat în turul II, ci s-a clasat pe locul I, devenind astfel o premieră în România. Acesta a fost primul moment din istoria politicii românești când rețelele de socializare au jucat un rol decisiv în victoria unui candidat electoral.

Cum TikTok a influențat rezultatul alegerilor din 2024
Chiar dacă Georgescu declara oficial zero lei cheltuiți în campanie și erau puține materiale tradiționale cu el, performanța lui s-a bazat în întregime pe TikTok. Conținutul său, orientat pentru publicul tânăr, a adunat peste 50 de milioane de vizualizări în doar câteva zile, aproape 600.000 de urmăritori și șapte milioane de like‑uri, ceea ce înseamnă, de fapt, o expunere mult mai mare decât cea a celorlalți candidați. Acesta a fost livrat sub forma unor clipuri scurte pline de mesaje populiste, anti‑NATO sau anti‑UE, prezentate ca divertisment, fără etichete de publicitate electorală – ceea ce însemna că au încălcat reglementările legale privind transparența campaniilor politice.

Mai târziu, autoritățile române au anunțat despre existența unor rețele coordonate de conturi, peste 27.000 de conturi false eliminate ulterior de TikTok, care postau simultan și aveau mesaje identice sau ușor modificate, ca parte a unei strategii centralizate de amplificare artificială a mesajelor favorabile lui Georgescu. Investigațiile interne au concluzionat că expansiunea sa pe TikTok nu era organică, ci generată prin finanțări, scripturi distribuite influencerilor și mecanisme automate, iar Consiliul Suprem de Apărare al Țării a declarat că această campanie avea semne ale unui actor de stat extern.
Platforma TikTok a negat acuzațiile, susținând că toți candidații au fost tratați în mod egal, însă Comisia Europeană, la solicitarea Consiliului Național al Audiovizualului și a unor europarlamentari precum Valérie Hayer, a început o investigație conform Regulamentului privind Serviciile Digitale (DSA) pentru a verifica dacă TikTok a încălcat regulile UE prin amplificarea indirectă a propagandei politice sau prin lipsa identificării reclamelor politice.
În cele din urmă, decizia Curții Constituționale a României a dus la anularea primului tur al alegerilor din România din 2024, explicând că procesul electoral a fost compromis prin utilizarea digitală masivă și netransparentă a influencerilor și algoritmilor. Această situație a generat proteste în mai multe orașe din România.

Alegerile repetate din România au avut loc în 2025.
Cine este Călin Georgescu
Călin Georgescu a câștigat turul I al alegerilor prezidențiale din 2024. El a fost susținut de mai mulți influenceri de pe TikTok care au contribuit la diseminarea mesajelor lui. Despre asta #diez a discutat cu Rufin Zamfir, expert în amenințări asimetrice.
„Nu cred că este cazul să blamăm în exclusivitate faptul că un candidat alege un anumit canal pentru a-și promova mesajele și nu o face mai transparent pe niște canale care au un set de norme. TikTok este o platformă de informare pentru mulți cetățeni atât în România, cât și în Republica Moldova. […] Un actor statal precum Rusia ar putea mai ușor influența o campanie electorală pe rețelele de socializare decât una clasică, făcută la televiziunile publice sau cele private cu acoperire națională”, a declarat expertul.
Imediat după afișarea rezultatelor din turul I pe rețelele de socializare a apărut un șir de postări în care Călin Georgescu a primit calificativele „prorus”, „anti-Occident”, anti-UE”, „anti-NATO”, „un admirator al lui Vladimir Putin, Ion Antonescu și Corneliu Zelea Codreanu”. Aceste reacții sunt rezultatul declarațiilor anterioare ale lui Călin Georgescu. De exemplu, acesta a afirmat că scutul antirachetă al NATO din localitatea Deveselu este o „rușine a diplomației”, iar Alianța, conform unui interviu acordat de Georgescu în 2021, nu va proteja niciunul dintre membrii săi în cazul în care aceștia ar fi atacați de Rusia.
În 2020, Călin Georgescu și-a manifestat admirația față de liderul Federației Ruse, Vladimir Putin, și a afirmat despre NATO că „acest club este inexistent”, iar în legătură cu Uniunea Europeană politicianul a zis: „Nu au făcut decât să ne neutralizeze economic, să șteargă identitatea noastră națională.”

Călin Georgescu și-a bazat campania electorală pe un discurs centrat pe ideea de suveranitate națională, promovând un mesaj antisistem și criticând atât politicile interne, cât și influențele organizațiilor internaționale. Sloganul său, „Refacem România”, reflectă viziunea unei schimbări radicale, orientate spre independența economică și politică a țării. În discursurile sale, el a accentuat necesitatea ca România să își reafirme identitatea pe scena internațională și să promoveze valori tradiționale.
Alegerile parlamentare din Georgia
Asemeni României, și Georgia a avut de suferit din cauza politicii făcute pe TikTok. Înaintea alegerilor din 26 octombrie, a fost intens utilizată platforma TikTok pentru distribuirea de conținut manipulatoriu, inclusiv deepfake-uri audio-video ale unor politicieni, folosite pentru discreditarea opoziției pro-UE. ONG-ul local International Society for Fair Elections And Democracy (ISFED) a monitorizat social media între 27 august și 20 septembrie și a identificat peste 2.500 de videoclipuri politice create special pentru TikTok. Dintre conturile analizate, cele care atacau opoziția au avut cele mai multe vizualizări. ISFED a criticat TikTok ca fiind „spațiu mai puțin reglementat” pentru dezinformare și a avertizat asupra impactului electoral al acestor practici.
Platformele precum FactCheck Georgia au raportat conturi anonime coordonate care operau simultan pe Facebook și TikTok, reproducând același conținut editat menit să denigreze liderii opoziției – mesaje cu efect manipulatoriu clar, transformate artificial de algoritmi în conținut.
În acest caz, deși nu s-a înregistrat o anulare a alegerilor ca în România, manipularea prin TikTok a fost considerată o componentă importantă a strategiei de dezinformare. În urma numărării voturilor, „Visul Georgian”, partidul considerat apropiat Kremlinului, a câștigat alegerile parlamentare din Georgia. Formațiunea a obținut 53 % din voturi.
Coaliția formată din patru partide proeuropene a acuzat că votul georgienilor a fost fraudat.

Noua (veche) generație de politicieni
Ascensiunea spectaculoasă a lui Călin Georgescu în 2024, alimentată de TikTok, a deschis drumul pentru o nouă generație de politicieni care folosesc intens platformele sociale. După anularea primului tur al alegerilor, mulți dintre susținătorii lui Georgescu, rămași fără candidat, s-au reorientat spre George Simion, liderul AUR, perceput ca o continuare firească a discursului suveranist și antisistem.
Simion a preluat rapid strategia digitală a lui Georgescu, folosind TikTok pentru a difuza mesaje emoționale, patriotice și conspiraționiste, consolidându-și astfel baza tânără de alegători, fapt care i-a permis să câștige detașat turul I al alegerilor prezidențiale din 2025. În prezent, George Simion are aproape două milioane de urmăritori pe TikTok, în timp ce peste șapte milioane de români folosesc această platformă. Totodată, partidul AUR, condus de acesta, are aproape 300.000 de urmăritori.

În turul II, George Simion a fost învins de independentul Nicușor Dan, cunoscut pentru orientarea sa pro-UE.
Și partidele care se află acum la guvernare au conturi de TikTok. Acestea se prezintă în felul următor:
# PNL: 4.046 de urmăritori;
# USR: 140.000 de urmăritori;
# PSD: 17.400 de urmăritori.
Chiar dacă partidele aflate la guvernare și-au făcut conturi de TikTok, acestea se limitează la a dubla conținutul de pe Facebook, în timp ce George Simion, asemenea lui Georgescu, creează conținut diferit pentru această platformă, unde pledează pentru „o țară liberă”, „puterea poporului” și „suveranism”.