„Jocurile Pokemon m-au inspirat.” Cătălin Plăcintă, despre studiile la Game Design și activitatea de freelancer

poza1
Foto:Cătălin Plăcintă

Live-urile de orientare în carieră continuă la #diez. De această dată, am aflat despre experiența universitară și despre pasiunea pentru designul jocurilor a lui Cătălin Plăcintă. Tânărul ne-a oferit mai multe informații despre studiile la Game Design, oportunitățile din mediul online și motivația financiară.

Cătălin Plăcintă a început să lucreze în domeniul game design-ului încă de când era elev, în calitate de artist pentru portrete de personaje. În perioada 2022-2025, tânărul și-a făcut studiile la programul Designul jocurilor, Facultatea Arte Vizuale și Design din cadrul Universității Pedagogice de Stat „Ion Creangă”. La moment, Cătălin își continuă activitatea în mediul online, în calitate de freelancer pentru proiecte de jocuri.

„Am fost pasionat de jocurile Firebloom”

Pasiunea pentru designul jocurilor a apărut încă din copilărie. Preferatele lui au fost jocurile Pokemon, dar și cele ce erau elaborate în Pixilart. „M-am gândit că aș putea să îmi dezvolt această pasiune și am încercat să-mi creez propriile concepte de jocuri. Inițial, am început să lucrez în Microsoft Paint, pentru că era o variantă accesibilă. Nu am considerat că aș fi avut nevoie de vreun talent ca să pot să evoluez în ceea ce-mi plăcea. Consider că talentul îl căpătăm în timp, prin multă muncă și inspirație”, a povestit Cătălin.

În 2014, tânărul a devenit parte din mai multe comunități online, unde a început să interacționeze cu persoane care îi puteau oferi un feedback constructiv. Datorită acestui fapt, Cătălin a putut să își îmbunătățească modalitatea de lucru și de conceptualizare a personajelor.

Primele persoane care i-au cerut ajutorul au fost însăși prietenii lui. Aceștia au venit cu inițiativa de a pregăti un design pentru portretul unui personaj fictiv. La acea etapă, Cătălin își orientase pasiunea către jocurile Firebloom. Acestea prezentau evenimente și situații din epoca medievală, însoțite de personaje și elemente fantastice. Jocurile Firebloom l-au influențat pe Cătălin să înceapă să lucreze în Pixelart.

„De la Limbi Străine am trecut la Game Design

În 2021, după încheierea studiilor liceale, Cătălin a ales să aplice la Facultatea de Limbi și Literaturi Străine a Universității Pedagogice de Stat „Ion Creangă”, la programul Limba engleză și limba germană. Nu s-a regăsit la această specialitate, iar în anul următor a aplicat la programul Designul jocurilor, Facultatea Arte Vizuale și Design din cadrul aceleiași universități.

„Programele de la Game Design au fost lansate în 2022. Respectiv, am făcut parte din prima promoție de studenți. Despre aceste programe am aflat întâmplător, printr-o postare pe care o văzusem în mediul online. Am fost surprins că în Moldova aveam o asemenea oportunitate și am decis să aplic. Spre marea mea fericire, am fost acceptat și am obținut un loc la buget”, a spus Cătălin.

Inițial, la programul Designul jocurilor au fost admiși 19 studenți. Într-un final, au absolvit 12. La facultate, cursurile se bazau mai mult pe lucrul vizual și nu neapărat pe activitatea de balansare a jocurilor. De regulă, cursurile începeau la ora 8 sau la 8:30 și se încheiau cel târziu la ora 16:00. În anul I, studenții au început prin studierea istoriei artelor, dar și a desenului tradițional pentru a înțelege regulile de utilizare a formelor și a culorilor. Ulterior, tinerii au învățat despre aplicațiile în care ar putea lucra în format 2D și 3D. În anul II, pe lângă oportunitatea de a sculpta în format 3D, studenții au putut încerca să sculpteze și în lut. De asemenea, au avut și un curs de game development, dar și unul de scenaristică.

Pentru examene studenții aveau nevoie de o bună pregătire. Mai puține au fost examenele ce se desfășurau în format scris. De obicei, acestea includeau sarcini practice. În anul I, studenții au avut să schițeze proiectul unui joc, dar și să creeze o pagină conceptuală pentru un site al jocurilor. Tinerii erau responsabili să pregătească un poster cu designul pe care l-au gândit, un Art Book cu harta conceptuală a jocului, dar și stickere ale personajelor.

În anul III, Cătălin s-a pregătit și a susținut teza de licență. Subiectul pe care l-a ales tânărul a fost „Adaptarea artei conceptuale de Pixelart în jocurile video”. Astfel, Cătălin a prezentat o informație structurată despre cum personajele din jocurile video au contribuit la evoluția artei conceptuale. Prezentarea tezei a inclus două etape: cea teoretică și cea practică. La partea teoretică, tânărul a prezentat un pic din istoricul jocurilor și conceptul de la care s-a inspirat, iar la partea practică a oferit exemple și tehnici în Pixelart.

„Am continuat să lucrez cât am fost student”

După încheierea studiilor de licență, absolvenții au oportunitatea să își aleagă modul de lucru sau instituția unde le-ar plăcea să activeze. „În Moldova, sfera de game design este încă în dezvoltare. Nu știu cât de multe posibilități de angajare ar avea tinerii, dar sunt mult mai multe oportunități în mediul online. Un alt aspect important este cunoașterea unei limbi străine. La moment, cea mai solicitată rămâne a fi limba engleză”, a menționat Cătălin.

Cât a fost student, Cătălin a continuat să activeze în calitate de freelancer pentru proiecte de jocuri. Tot de ce a avut nevoie a fost o modalitate eficientă de gestionare a timpului. Prin urmare, a ales să acorde circa 70 % lucrului din mediul online și 30 % studiilor universitare. La moment, tânărul își promovează portretele de personaje pe rețelele de socializare, precum X și Discord. Persoanele interesate îl contactează și stabilesc împreună designul și aspectul personajului dintr-un joc online.

Pe viitor, Cătălin planifică să urmeze un program de masterat la Animație. Acest lucru i-ar oferi și mai multe oportunități de dezvoltare. Tânărul e sigur că urmează să își testeze abilitățile, iar în scurt timp planifică să se ocupe de unele proiecte de animație.

5 dolari pentru primul design

Cătălin a beneficiat de bursă de gradul III pe toată durata studiilor. Valoarea acesteia era în jur de 1.000 de lei. Concursul pentru obținerea unei burse nu era unul foarte strâns, pentru că numărul de studenți era unul mic. Totuși, de la un an la altul, numărul studenților admiși a continuat să crească.

În clasa a IX-a, tânărul și-a câștigat primii bani. La acea etapă, Cătălin a decis că portretul unui personaj ar fi echivalent cu abonamentul unui joc online, ce valora aproximativ 5 dolari. Ulterior, și-a dat seama că ar fi necesar să își stabilească niște prețuri fixe pentru munca pe care o depune. La moment, prețul unui portret de personaj este de 50 de dolari. Designul corpului începe de la 100 de dolari, dar prețul final poate varia în funcție de complexitatea personajului.

Un gând final

„Mă bucur că pot câștiga bani din pasiunea pe care o am, dar nu am ales acest domeniu doar pentru latura financiară. Game design-ul mă reprezintă și tind să cred că arta adevărată nu va putea fi înlocuită. Dacă m-aș întoarce în timp, mi-aș dori să am parte de mult noroc și atât”, a spus Cătălin.

Live-ul de orientare în carieră despre domeniul militar poate fi urmărit pe pagina noastră de Instagram.


Proiectul de Orientare în carieră se desfășoară cu ajutorul celor care cred în alegeri bune pentru viitor: Kaufland Cariere – partener principal, Victoriabank – partener general.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Autoare:Valeria Jidraș
Comentarii
  • Cineplex

  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente