Admitere 2025: ce ar trebui să știi dacă vrei să devii student(ă) la Academia de Studii Economice din Moldova

senat-ph
Foto:ASEM

O altă universitate care dă start admiterii în data de 21 iulie este Academia de Studii Economice din Moldova (ASEM). Dacă te gândești să-ți continui studiile la această instituție de învățământ, vei putea depune dosarul de admitere în mai puțin de o săptămână.

În acest material am adunat toate informațiile de care ai putea să ai nevoie dacă dorești să urmezi un program de licență sau de masterat la ASEM.

Oferta educațională

Academia de Studii Economice din Moldova este organizată în șase facultăți care pun la dispoziția studenților mai multe programe de licență și de masterat.

Licență

Facultatea de Business și Administrarea Afacerilor oferă posibilitatea de a studia la licență următoarele specialități:
Marketing și logistică;
Business și administrare;
Business și administrare (învățământ dual);
Comerț cu ridicata și amănuntul;
Achiziții;
Servicii hoteliere, turism și agrement;
Tehnologia și managementul alimentației publice.

Facultatea de Economie Generală și Drept oferă posibilitatea de a studia la licență următoarele specialități:
Economie generală;
Drept;
Administrație publică;
Managementul resurselor umane.

Facultatea de Finanțe și Bănci are doar o singură specialitate cu aceeași denumire „Finanțe și bănci”.

Facultatea de Contabilitate, la fel, este formată doar dintr-o singură specialitate „Contabilitate”.

Facultatea de Tehnologii Informaționale și Statistică Economică oferă posibilitatea de a studia la licență următoarele specialități:
Tehnologia informației;
Securitatea informațională;
Informatică și cibernetică economică;
Informatică aplicată;
Analiza datelor și econometrie.

Facultatea de Economie Mondială și Relații Economice Internaționale este formată doar dintr-o singură specialitate – Economie mondială și relații economice internaționale.

Masterat

Domeniul științe economice oferă următoarele programe de masterat:
Tranzacții internaționale și diplomație economică;
Comerț exterior și activitate vamală;
# Afaceri internaționale și drept;
Contabilitate și audit;
Finanțe și contabilitatea firmei;
Finanțe publice și fiscalitate;
Finanțe corporative și asigurări;
Administrare bancară;
# Administrarea financiar-bancar;
Investiții și fonduri europene;
Administrarea afacerilor;
Digital business management;
Managementul proiectelor;
Managementul și dezvoltarea resurselor umane;
Managementul strategic al achizițiilor;
Managementul marketingului;
# Master of business administration.

Domeniul științe administrative oferă programul de masterat Management în administrație publică.

Domeniul drept oferă următoarele programe de masterat:
Drept financiar-fiscal și vamal;
Dreptul afacerilor.

Domeniul tehnologii ale informației și comunicațiilor oferă următoarele programe de masterat:
Managementul informațional;
Securitatea sistemelor informatice;
Tehnologii informaționale în analiza datelor.

Domeniul servicii publice oferă programul de masterat Gestiunea și dezvoltarea turismului.

Mai multe detalii despre programele de masterat poți citi aici.

Taxe de admitere și de studiu

Taxa de înscriere la studii este de 200 de lei. Tinerii care vor depune actele în original în sesiunea de bază a admiterii, cei rămași fără ocrotire părintească și cei cu grad de dizabilitate severă sau accentuată sunt scutiți de achitarea taxei de înscriere.

Poți efectua o plată:
# pe pagina web pay.ase.md, de pe orice card eliberat de orice bancă comercială din țară și de peste hotare, fără indicarea rechizitelor bancare ale ASEM, fără achitarea unui comision;
# la ghișeul oricărei sucursale sau agenții a BC „Moldova Agroindbank”, prin solicitarea plății în favoarea ASEM, fără document de plată, fără achitarea unui comision, fără indicarea rechizitelor bancare ale ASEM;
# la orice sucursală a oricărei bănci comerciale din Republica Moldova, cu indicarea rechizitelor bancare ale ASEM, cu achitarea unui comision în favoarea băncii plătitoare;
# prin aplicația mobilă MAIBANK, de pe cardul eliberat de MAIB, fără document de plată, fără indicarea rechizitelor bancare ale ASEM, fără achitarea unui comision, prin solicitarea ASEM în calitate de furnizor de servicii educaționale;
# prin aplicațiile mobile ale altor bănci comerciale din Republica Moldova decât MAIB, prin indicarea rechizitelor bancare ale ASEM, cu achitarea unui comision în favoarea băncii plătitoare;
# prin „Internetbanking” de pe orice dispozitiv electronic (calculator, tabletă, telefon mobil), pentru persoanele abonate la „Internetbanking MAIB”, fără document de plată, fără indicarea rechizitelor bancare ale ASEM, fără comision.
# prin „Internetbanking” de pe orice dispozitiv electronic (calculator, tabletă, telefon mobil), pentru persoanele abonate la alte bănci comerciale decât MAIB, fără document de plată, cu indicarea rechizitelor bancare ale ASEM, cu achitarea unui comision în favoarea băncii plătitoare.

Rechizitele bancare ale ASEM:
# codul IBAN: MD71AG000000022512024696;
# banca beneficiară: B.C. Moldova-Agroindbank SA;
# codul băncii: AGRNMD2X;
# c/f: 1007600005951.

Taxele de școlarizare pentru programele de licență pot fi vizualizate mai jos.

Calendarul admiterii

Înscrierea la concursul de admitere pentru ciclul I, licență și pentru ciclul II, masterat se va face prin sistemul informațional eAdmitere, prin accesarea paginii web eadmitere.gov.md. Pentru a te conecta, vei avea nevoie de semnătură digitală, semnătură electronică, semnătură mobilă sau de un card de identificare.

Concursul se va desfășura în două sesiuni: sesiunea de bază și o sesiune suplimentară.

Sesiunea de bază (21 iulie – 12 august 2025):
# depunerea online a dosarului de concurs: 21-27 iulie;
# verificarea și validarea dosarelor: 28 iulie – 3 august;
# susținerea probelor la programele sportive: 29-30 iulie;
# anunțarea rezultatelor intermediare: 5 august;
# depunerea actelor în original: 6-10 august;
# anunțarea rezultatelor finale: 12 august.

Sesiunea suplimentară (13-24 august 2025):
# depunerea online a dosarului de concurs: 13-15 august;
# verificarea și validarea dosarelor: 16-18 august;
# susținerea probelor la programele sportive: 16-17 august;
# anunțarea rezultatelor intermediare: 20 august;
# depunerea actelor în original: 21-23 august;
# anunțarea rezultatelor finale: 24 august.

Calendarul de admitere pentru studiile de master corespunde calendarului de admitere pentru studiile de licență.

Acte necesare pentru înscriere

Cota-parte pentru înmatricularea la licență, învățământul cu frecvență, este următoarea:
# 90 % – pentru deținătorii diplomelor de bacalaureat;
# 10 % – pentru deținătorii diplomelor de studii profesionale (colegiu, centru de excelență).

Pentru înscrierea online la concursul de admitere, va trebui să parcurgi câteva etape.

Etapa 1: autentificare (crearea profilului)

Vei accesa pagina web eadmitere.gov.md și îți vei crea un profil personal. În cadrul procesului de autentificare, vei introduce datele personale solicitate care vor fi utilizate exclusiv în scopul procesului de admitere și în conformitate cu legislația privind protecția datelor cu caracter personal.

# Etapa 2: completarea/redactarea formularului de înscriere

Vei completa formularul de înscriere selectând specialitățile/programele de studii în ordinea priorităților personale. Dacă este cazul, vei încărca documente justificative.

# Etapa 3: achitarea taxei de înscriere la concurs

Vei achita taxa de înscriere la concursul de admitere. Confirmarea achitării taxei de înscriere implică participarea în concursul de admitere și preluarea dosarului de către instituție spre verificare și validare. După achitarea taxei nu vei putea face modificări în dosar.

# Etapa 4: verificarea și validarea formularului de înscriere la concurs

Comisia de concurs din cadrul Academiei de Studii Economice va verifica și va valida actele din formularul de înscriere completat și, la necesitate, va solicita completarea dosarului cu acte confirmative.

# Etapa 5: desfășurarea concursului de admitere și afișarea rezultatelor intermediare

În baza concursului actelor de studii, candidații vor fi trecuți în ordinea descrescătoare a mediei de concurs. Rezultatele intermediare ale concursului de admitere se va aproba de către Comisia de admitere a ASEM. Rezultatele intermediare ale concursului de admitere vor fi publicate pe pagina universității.

Etapa 6: depunerea actelor în original

Dacă te vei regăsi pe listele candidaților admiși, va trebui să depui fizic actele în original la comisia de admitere.

Etapa 7: afișarea rezultatelor finale

Rezultatele finale vor fi generate în baza depunerii actelor în original de către persoanele declarate admise în urma rezultatelor intermediare. Dacă nu vei depune actele în original în termenul stabilit, vei fi exclus(ă) din lista finală a candidaților admiși la studii. Locurile eliberate vor fi ocupate de următorii pretendenți, în ordinea descrescătoare a mediei de concurs. Înscrierea la concurs se poate face și de o altă persoană în bază de procură.

La depunerea actelor în original, dosarul de admitere trebuie să conțină:
# copia buletinului de identitate/pașaportul;
# actul de studii, cu anexa respectivă (diploma de bacalaureat) – absolvenții liceelor din România și alte state, promoția 2025, depun certificatul de studii, cu notele obținute la examenele de bacalaureat și situația școlară pe anii de studii, urmând ca diploma de bacalaureat să fie prezentată ulterior);
# patru fotografii 3 × 4 cm (se prezintă doar cu actele în original);
# adeverința eliberată de organul teritorial de tutelă și curatelă, pentru tinerii rămași fără ocrotire părintească;
# certificatele medicale corespunzătoare, care atestă gradul de dizabilitate al candidatului sau al părinților acestuia;
# certificatul care confirmă că unul dintre părinții candidatului a participat la acțiunile militare pentru apărarea integrității și independenței Republicii Moldova sau în războiul din Afganistan ori la lichidarea consecințelor avariei de la Cernobîl, eliberat de organele abilitate, adeverință care confirmă participarea candidatului la operațiunile militare postconflict cu caracter umanitar în Irak;
# certificatul despre componența familiei și copiile certificatelor de naștere ale fraților/surorilor (pentru candidații care provin din familii cu patru și mai mulți copii);
# confirmarea apartenenței la familii de romi;
# copia certificatului de naștere al candidatului la studii – reprezentant al diasporei moldovenești de peste hotare sau al unuia dintre părinți, pentru a demonstra țara de origine (Republica Moldova).

Important: din 17 iulie 2019, certificatul medical-tip (nr. 086/e) a fost exclus din lista actelor necesare pentru înscrierea la concursul de admitere în instituțiile de învățământ superior.

Pentru cine este cota de 15 la sută?

Cota de 15 la sută înseamnă desemnarea unui număr de locuri la buget, în instituțiile de stat, prevăzute pentru anumite categorii de persoane.

În cazul ASEM, în această categorie se regăsesc:
# persoanele rămase fără ocrotire părintească;
# persoanele cu grad de dizabilitate sever sau accentuat, care le permite urmarea studiilor și practicarea profesiei în specialitatea aleasă;
# persoanele cu ambii părinți cu grad de dizabilitate;
# persoanele din familiile cu trei și mai mulți copii, aflați la întreținere;
# persoanele care au la întreținere copil/copii sau cu grad de dizabilitate sever sau accentuat;
# persoanele din familiile cu trei și mai multi copii până la 20 ani;
# persoanele ai căror părinți au participat la acțiunile militare pentru apărarea integrității și independenței Republicii Moldova, în războiul din Afganistan sau la lichidarea consecințelor avariei de la Cernobâl; militarii – participanți la operațiunile militare post-conflict cu caracter umanitar în Irak;
# absolvenții liceelor din unitățile administrativ-teritoriale din stânga Nistrului și din municipiul Bender, care au studiat conform programelor de învățământ aprobate de Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova;
# persoanele din familiile de romi;
# tinerii care au efectuat serviciul militar în termen, în cadrul forțelor armate ale
Republicii Moldova.

Cum se calculează media pentru admitere

Media de concurs (media generală de admitere) nu poate fi mai mică de 5,00.

Dacă deții o diplomă de bacalaureat, media de concurs se va calcula în baza următoarei formule.

MC = 0,5 × MEA + 0,5 × MAS, unde:

# MC – media de concurs;
# MEA – media examenului de absolvire;
# MAS – media generală pe anii de studii.

# Dacă deții o diplomă de studii medii profesionale (colegiu), media de concurs se va calcula în baza mediei generale.

# Concursul de admitere pentru absolvenții instituțiilor din localitățile de est ale Republicii Moldova, care participă la concurs în baza atestatului de studii medii complete se va efectua în baza mediei aritmetice simple a notelor din atestatul de studii medii complete.

# Dacă te înscrii la masterat, se va lua în calcul media generală de licență din actul de studii.

Media de concurs se calculează până la sutimi, fără rotunjire.

Campusul studențesc

Academia de Studii Economice din Moldova dispune de patru cămine pentru studenți, cu o capacitate totală de aproximativ 1.000 de locuri. Camerele sunt pentru două, trei sau patru persoane. Căminele ASEM sunt amplasate în sectorul Râșcani, pe Strada Florilor, numărul 2/2 și numărul 4/2, municipiul Chișinău.

# Căminul nr. 1 este pentru studenții Facultăților „Contabilitate” și „Economie Generală și Drept”.

# Căminul nr. 2 asigură cazarea masteranzilor „Școlii Masterale de Excelență în Economie și Business” și a studenților străini.

# Căminul nr. 3 este pentru studenții facultăților „Business și Administrarea Afacerilor” și „Relații Economice Internaționale”.

# Căminul nr. 4 găzduiește studenții facultăților „Finanțe” și „Tehnologii Informaționale și Statistică Economică”.

Contacte

Adresă: str. Mitropolit Gavriil Bănulescu-Bodoni, nr. 61, bl. „A”, mun. Chișinău
Numere de telefon: +37322222732, +37322402900, +37360434344
Website: admitere.ase.md
E-mail[email protected][email protected]

Aici găsești o listă cu întrebări și răspunsuri pentru viitorii studenți.

Mai multe detalii despre admiterea la ASEM poți citi în aici.


Echipa #diez este alături de viitorii studenți în fiecare an și aduce informații utile despre admiterea la universitate. Dacă te numeri și tu printre tinerii care se vor înscrie la universitate în acest an, îți sugerăm să urmărești acest tag special de pe #diez pentru a fi la curent cu toate noutățile despre admitere.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Autoare:Ana Mărgineanu
Comentarii
  • Cineplex

  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente