Republica Moldova va participa la Expo 2025 Osaka, un eveniment dedicat sectorului artelor digitale. Potrivit Invest Moldova, în țara noastră activează peste 2.700 de companii creative și peste 13.000 de profesioniști activi. Este o creștere de 16 % a numărului de întreprinderi creative între 2020 și 2023.
Pe 19 iulie, în cadrul Theme Weeks Studio de la Expo Osaka 2025, reprezentanții Agenției de Investiții, împreună cu Asociația Industriilor Creative, vor organiza atelierul Moldova Meets Japan: A Journey through Anime and Gaming. Aceștia vor prezenta potențialul creativ al țării noastre, prin intermediul unor teme care vor fi abordate: Play to Invest, Creative Moldova și Learning Moldova.

Potrivit organizatorilor, vor fi prezentate exemple despre cum talentele locale combină influențele internaționale cu idei originale în jocuri video și animație. Evenimentul va sublinia contribuția Moldovei la divertismentul digital global și va arăta cum industria creativă generează inovație culturală, economică și socială într-o lume aflată în schimbare rapidă.
Companiile care transformă creativitatea în motor economic
Pentru a ilustra această poveste creativă, șapte companii, membre ale Asociației Industriilor Creative COR, vor reprezenta Moldova la Expo Osaka 2025. Acestea activează în domenii precum storytelling digital, realitate augmentată/virtuală, design sau animație și simbolizează noul val creativ al țării.
# NRG Media – pionieri în multimedia imersivă și instalații dezvoltate cu Unreal Engine. Sunt cunoscuți pentru colaborarea cu DJ-ul internațional Andrew Rayel și pentru realizarea primei sculpturi digitale din Moldova, creată pentru Orange.
# bully! entertainment – specializat în domeniul conținutului imersiv (VR/AR, WebAR), cu un portofoliu ce include Microsoft, Ford, NASA, Avatar și PwC, alături de proiecte realizate anterior în Japonia pentru Cupa Mondială de Rugby și campania Adidas din cadrul Maratonului de la Tokyo.
# Lidia Scarlat – producătoare creativă și conector internațional, care formează echipe personalizate pentru studiouri și branduri globale, având colaborări cu Netflix, OFFF și Microsoft.
# Casa Imago – studio de design și branding colaborând cu Crunchyroll la adaptarea campaniilor creative pentru piețe internaționale. Sunt recunoscuți pentru expertiza în comunicare vizuală cu sensibilitate culturală.
# Mihai Stamati Design Studio – studio de design industrial premiat, cu lucrări prezentate la Săptămânile Designului din Stockholm, Viena și Saint-Étienne. Este cunoscut pentru mobilier urban conceptual și pentru crearea unor spații publice ludice.
# Profile Communications – agenție de creație și comunicare full-service, cu peste 600 de campanii realizate pentru branduri atât locale, cât și internaționale.
# Racketa Production specializați în narativ digital și experiențe de realitate augmentată, recunoscuți pentru o aplicație mobilă premiată creată pentru Muzeul Național al Moldovei și pentru proiecte originale de film aflate în dezvoltare.
