BAC 2025: ce subiecte au avut de rezolvat elevii la examenul de bacalaureat la biologie, profil umanist

bac-7
Foto: diez

Astăzi, 17 iunie, în cadrul examenului național de bacalaureat s-a desfășurat proba la disciplina solicitată de elevi. La acest examen au participat peste 17.000 de candidați din întreaga țară. În acest material vă prezentăm subiectele de bacalaureat la biologie propuse elevilor de la profilul umanist, colectate pe baza relatărilor acestora.

Subiectul I: lumea vie

# La exercițiul 1, elevii au avut de completat un tabel în care erau prezentate imagini cu porumb, măr și melc de grădină, specificând pentru fiecare clasa din care face parte și trăsăturile caracteristice.

# La exercițiul 2 s-a cerut completarea unui tabel comparativ cu trăsături ale scheletului la vertebrate, mai exact la amfibieni, pești și mamifere.

# La exercițiul 3, elevii au trebuit să scrie ce factori pun în pericol mediul de viață al broaștelor țestoase.

# La exercițiul 4 s-a cerut să se explice cum pot fi protejate broaștele țestoase în Republica Moldova.

# La exercițiul 5, elevii au avut de încercuit trăsăturile care caracterizează clasa din care face parte mărul, alegând dintre monocotiledonate și dicotiledonate.

# La exercițiul 6 s-a cerut să se argumenteze în ce perioadă a anului este cel mai potrivit să se planteze o livadă de meri.

# La exercițiul 7, elevii au trebuit să menționeze rolul consumului de mere în prevenirea sau ameliorarea anemiei.

Subiectul II: sisteme vitale

# La exercițiul 1 s-a cerut definirea noțiunilor de celulă și reflex.

# La exercițiul 2, elevii au avut de identificat, pe baza unor imagini, tipurile de sisteme nervoase (tubular, difuz, ganglionar) și de menționat particularitățile acestora.

# La exercițiul 3 s-a cerut descrierea structurii neuronului, indicarea celulelor care susțin activitatea neuronului și identificarea tipului de neuron din imagine.

# La exercițiul 4, elevii au trebuit să enumere regiunile coloanei vertebrale, să precizeze rolul curburilor acesteia și să identifice oasele craniene și faciale.

# La exercițiul 5 s-a cerut explicarea diferenței dintre reflexele condiționate și necondiționate.

# La exercițiul 6, elevii au avut de numerotat componentele arcului reflex pe baza unei scheme.

# La exercițiul 7 au fost prezentate imagini cu dereglări ale coloanei vertebrale (lordoză, cifoză, scolioză), iar elevii au trebuit să explice cum s-au format acestea.

# La exercițiul 8 s-a prezentat un tabel cu două maladii – rahitism și febră musculară – pentru care trebuiau indicate cauzele și metodele de profilaxie.

# La exercițiul 9, pe baza unei diagrame cu nivelul de calciu la bărbați și femei, s-a cerut să se menționeze la care dintre sexe se observă diferențe odată cu înaintarea în vârstă, ce hormon contribuie la creșterea oaselor și care este o metodă de profilaxie a osteoporozei.

Subiectul III: genetică

# La exercițiul 1, elevii au avut de definit termenii genă și organism homozigot.

# La exercițiul 2 s-a dat un exercițiu în care se încrucișau un cocoș cu pene și o găină cu gâtul gol, iar puii rezultați aveau pene. De la elevi se cerea determinarea genotipurilor părinților și descendenților, precum și identificarea caracterului dominant.

# La exercițiul 3 s-a cerut să se menționeze legea de moștenire genetică aplicabilă în exercițiul anterior (Legea I – uniformității).

# La exercițiul 4, elevii au avut de rezolvat o problemă de genetică.

Subiectul IV: ecologie

# La exercițiul 1 s-a cerut definirea termenilor ecosistem și biotop.

# La exercițiul 2 pe baza poeziei „Revedere”, de Mihai Eminescu, elevii trebuiau să identifice două tipuri de ecosisteme și doi factori abiotici specifici fiecăruia.

# La exercițiul 3, elevii au avut de menționat factori antropogeni care contribuie la degradarea solului.

# La exercițiul 4 , s-a cerut enumerarea a două metode de protejare a fertilității solului.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii
  • Cineplex

  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente