Utilizarea inteligenței artificiale în procesul de învățare și transformarea experiențelor Erasmus într-o normalitate sunt doar două curiozități ale tinerilor despre educația și oportunitățile pe care le oferă țara noastră. Elevii și studenții au discutat cu ministrul educației și cercetării, Dan Perciun, și cu vicepreședinta executivă a Comisiei Europene, Roxana Mînzatu, despre inovația în educație. În cadrul evenimentului „Inovație în educație: Erasmus+ și STEAM fără frontiere în Moldova”, tinerii au adresat întrebări oficialilor. Toate curiozitățile lor, dar și răspunsurile oferite de oficiali le-am adunat în acest material.
#1. Care sunt elementele importante ale sistemului educațional din Republica Moldova?
Ministrul Dan Perciun menționează că cel mai important element sunt profesorii. „Noi, la Ministerul Educației și Cercetării (MEC), credem că putem să dotăm clasele cu table interactive, să construim laboratoare, dar dacă nu avem profesori pasionați, dedicați, care să inspire, lucrurile nu vor funcția bine.” Dânsul a a precizat că anume din acest motiv, în ultima perioadă, MEC încearcă să creeze condiții cât mai bune pentru profesori și pentru a face profesia cât mai atractivă.
Eu nu cred că vom vedea curând roboți care să înlocuiască procesul pedagogic. Oamenii care vin în fața noastră trebuie să aibă bateriile încărcate și să transmită energiile. La minister, avem acest rol: să găsim asemenea oameni, să-i susținem pe cei care sunt și să vă facem experiența voastră de învățare cât mai inspirațională.
Dan Perciun, ministrul educației și cercetării
Pe de altă parte, Roxana Mînzatu spune că și-ar dori, la nivel european, ca fiecare elev(ă) să beneficieze cel puțin odată de o oportunitate Erasmus.
În momentul în care ai oportunități doar pentru 10 % dintr-o comunitate și 70 % sau 80 % nu au oportunități, înseamnă că avem o problemă. În direcția asta lucrăm, dar cu sensul de a ne duce, de a învăța, de a interacționa cu alți elevi, studenți, profesori, de a spune cum facem noi lucrurile și care este viziunea noastră, de a lua ce-i mai bun și de a ne și întoarce pentru a aplica ceea ce am învățat.
Roxana Mînzatu, vicepreședinta executivă a Comisiei Europene
#2. Cum îi explic mamei că e OK să învăț la facultate în Republica Moldova?
Dan Perciun crede că, în primul rând, părinții trebuie să facă excursii prin universitățile din Moldova și să discute cu studenți.
Avem studenți cu rezultate foarte bune. E un mediu competitiv în multe dintre universități, cu oameni care sunt pasionați să învețe, care fac lucruri frumoase aici și, ulterior, se realizează. Există tot mai des în universitățile noastre o energie, o pasiune, o emoție, că lucrurile pot fi făcute. […] Noi începem să avem o energie tânără, pozitivă, unde vrem să facem lucruri. Dinamica asta nu poți să o găsești peste tot și o vei găsi mai curând în Republica Moldova.
Dan Perciun, ministrul educației și cercetării
#3. Cum ar putea să ne ajute inteligența artificială în procesul de învățare?
Ministrul educației a ținut să menționeze că este o întrebare foarte bună, la care MEC planifică să răspundă în următoarele șase luni. Actualmente, se află într-un proces de explorare comună. „O să învățăm și de la celelalte țări, care și-au adresat această întrebare mai din timp și poate au deja răspuns.”
Ceea ce îngrijorează MEC sunt lucrările scrise cu AI.
Știm că mai utilizăm și ne este greu să verificăm dacă utilizăm corect sau nu. Trebuie să căutăm plusurile, să vă pregătim să utilizați AI corect, etic și acolo unde putem utiliza, să o facem. Toată lumea spune că marea diferență va fi între cei care știu cum să utilizeze AI și cei care nu știu. […]
Noi nu prea avem de ales dacă nu vrem să rămânem în urmă. Valul ăsta oricum vine peste noi. Noi nu putem să ne închidem în căsuța noastră și să pretindem că trăim într-o lume unde nimic nu se întâmplă. Trebuie să învățăm să utilizăm bine și să creștem productivitatea, pentru că altfel ne va fi foarte greu să recuperăm acest decalaj.
Dan Perciun, ministrul educației și cercetării
#4. Ce strategii ar trebui să implementeze Ministerul Educației și Cercetării pentru a menține pedagogii tineri în sistem?
Roxana Mînzatu a menționat că în toate statele membre ale UE există o problemă cu numărul de cadre didactice, că sunt îmbătrânite și că nu stau suficient tinerii în educație.
Intră în domeniu și renunță, fie din necesitate financiară, fie din cauza stresului, a modului în care relaționează cu părinții.
Roxana Mînzatu, vicepreședinta executivă a Comisiei Europene
Potrivit vicpreședintei executive a Comisiei Europene, ar putea fi lansat Teachers Trainers Agenda. Este un pachet de măsuri de sprijin pentru profesori, care își propune să ajute statele membre ale UE să îmbunătățească condițiile de muncă, să organizeze formări pentru cadrele didactice și să organizeze campanii de formare, de conștientizare în societate a meseriei de dascăl.
Totodată, Dan Perciun a menționat că din pachetul de suport al Uniunii Europene de 1,9 miliarde de euro, în educație vor fi investite circa 200 de milioane de euro. Banii vor fi investiți în mare parte pentru echipamente și pentru renovarea infrastructurii.
Acest lucru înseamnă că condițiile de lucru în școlile și universitățile din Moldova se vor schimba în următorii patru ani. Când vine vorba despre școli, vor direcționa banii în mare parte în «Rețeaua Școlilor Model». Vom avea 90 de școli unde vor învăța circa 50 % dintre elevii din Moldova. […] Avem și un angajament, să ajungă salariile din educație la salariul mediu pe economie până în 2030. Iar pentru tinerii specialiști avem indemnizația de 200.000 de lei, repartizată în două tranșe.
Dan Perciun, ministrul educației și cercetării
#5. Cum Ministerul Educației și Cercetării va sprijini profesorii care lucrează cu elevii din medii nefavorabile sau cu elevii care au cerințe educaționale speciale?
Ministrul educației spune că este foarte important ca astfel de copii să învețe în școlile noastre, să fie prezenți, să fie implicați.
Noi de vreo 10 ani avem acest proces de integrare și când vine vorba despre copiii cu nevoi mici sau medii, lucrurile se desfășoară binișor. Avem cadre didactice de sprijin pentru ei, avem centre de sprijin, centre de resurse. În următorii ani, trebuie să atragem o atenție mai mare la copiii care au o dizabilitate severă. Lucrul cu ei, mai ales în clasele unde învață câte 35 de elevi, este extenuant pentru cadrele didactice. Planul nostru este să reușim să creăm niște spații dedicate pentru acești copii în interiorul școlii, dar cu specialiști dedicați lor.
Dan Perciun, ministrul educației și cercetării
#6. Cum putem crea o cultură în care fetele nu doar sunt încurajate să aleagă STEAM (Științe, Tehnologie, Inginerie, Arte și Matematică), ci și să rămână acolo?
Roxana Mînzatu a menționat despre Union of Skill, un program de mentorat realizat de tineri pentru tineri. Totodată, a adăugat că până în 2028 se dorește creșterea numărului de fete interesate de STEAM. „Când spunem că vrem un milion de fete în STEAM, ni se alătură și companiile, și universitățile, și guvernele.”
O altă inițiativă care ar putea fi pusă în practică este Girls go STEM, prin care fetele vor putea merge în mobilități academice.
#7. Ce inițiative concrete va realiza Ministerul Educației și Cercetării pentru a implementa mai mult programul Erasmus în Republica Moldova, să devină o normalitate?
Potrivit lui Dan Perciun, pentru a avea mai multe oportunități Erasmus, universitățile trebuie încurajate să construiască parteneriate cu alte instituții de învățământ superior europene. Totodată, MEC intenționează să stimuleze universitățile prin oferirea unor indicatori de performanță.
Noi trebuie să facem revenirea din Erasmus mai ușoară. Integrarea în universități trebuie să fie facilă, deoarece, câteodată, ea încă nu este. […] Știu de la studenți că nu întotdeauna este maximă deschidere pentru a recunoaște creditele.
Dan Perciun, ministrul educației și cercetării
În acest material explicăm dacă sunt pregătite universitățile din Republica Moldova pentru schimbări și ce beneficii ar putea avea studenții și profesorii dacă țara noastră aderă la UE.
Evenimentul „Inovație în educație: Erasmus+ și STEAM fără frontiere în Moldova” a fost organizat de ONG-ul UN Women Moldova. În parteneriat cu Academia de Inovare și Schimbare prin Educație, ONG-ul a lansat proiectul internațional „STEAMing Across Borders”, care și-a propus încurajarea fetelor să urmeze cariere în științǎ și tehnologie. În cadrul acestuia au participat peste 160 de eleve și elevi din 10 regiuni ale țării.