„Cum îi explic mamei că e OK să învăț în Moldova?” Șapte întrebări pe care tinerii le-au adresat lui Dan Perciun și Roxanei Mînzatu

logo pe poza 3 (2)

Utilizarea inteligenței artificiale în procesul de învățare și transformarea experiențelor Erasmus într-o normalitate sunt doar două curiozități ale tinerilor despre educația și oportunitățile pe care le oferă țara noastră. Elevii și studenții au discutat cu ministrul educației și cercetării, Dan Perciun, și cu vicepreședinta executivă a Comisiei Europene, Roxana Mînzatu, despre inovația în educație. În cadrul evenimentului „Inovație în educație: Erasmus+ și STEAM fără frontiere în Moldova”, tinerii au adresat întrebări oficialilor. Toate curiozitățile lor, dar și răspunsurile oferite de oficiali le-am adunat în acest material.

#1. Care sunt elementele importante ale sistemului educațional din Republica Moldova?

Ministrul Dan Perciun menționează că cel mai important element sunt profesorii. „Noi, la Ministerul Educației și Cercetării (MEC), credem că putem să dotăm clasele cu table interactive, să construim laboratoare, dar dacă nu avem profesori pasionați, dedicați, care să inspire, lucrurile nu vor funcția bine.” Dânsul a a precizat că anume din acest motiv, în ultima perioadă, MEC încearcă să creeze condiții cât mai bune pentru profesori și pentru a face profesia cât mai atractivă.

Dan Perciun, ministrul educației și cercetării

Pe de altă parte, Roxana Mînzatu spune că și-ar dori, la nivel european, ca fiecare elev(ă) să beneficieze cel puțin odată de o oportunitate Erasmus.

Roxana Mînzatu, vicepreședinta executivă a Comisiei Europene

#2. Cum îi explic mamei că e OK să învăț la facultate în Republica Moldova?

Dan Perciun crede că, în primul rând, părinții trebuie să facă excursii prin universitățile din Moldova și să discute cu studenți.

Dan Perciun, ministrul educației și cercetării

#3. Cum ar putea să ne ajute inteligența artificială în procesul de învățare?

Ministrul educației a ținut să menționeze că este o întrebare foarte bună, la care MEC planifică să răspundă în următoarele șase luni. Actualmente, se află într-un proces de explorare comună. „O să învățăm și de la celelalte țări, care și-au adresat această întrebare mai din timp și poate au deja răspuns.”

Ceea ce îngrijorează MEC sunt lucrările scrise cu AI.

Dan Perciun, ministrul educației și cercetării

#4. Ce strategii ar trebui să implementeze Ministerul Educației și Cercetării pentru a menține pedagogii tineri în sistem?

Roxana Mînzatu a menționat că în toate statele membre ale UE există o problemă cu numărul de cadre didactice, că sunt îmbătrânite și că nu stau suficient tinerii în educație.

Roxana Mînzatu, vicepreședinta executivă a Comisiei Europene

Potrivit vicpreședintei executive a Comisiei Europene, ar putea fi lansat Teachers Trainers Agenda. Este un pachet de măsuri de sprijin pentru profesori, care își propune să ajute statele membre ale UE să îmbunătățească condițiile de muncă, să organizeze formări pentru cadrele didactice și să organizeze campanii de formare, de conștientizare în societate a meseriei de dascăl.

Totodată, Dan Perciun a menționat că din pachetul de suport al Uniunii Europene de 1,9 miliarde de euro, în educație vor fi investite circa 200 de milioane de euro. Banii vor fi investiți în mare parte pentru echipamente și pentru renovarea infrastructurii.

Dan Perciun, ministrul educației și cercetării

#5. Cum Ministerul Educației și Cercetării va sprijini profesorii care lucrează cu elevii din medii nefavorabile sau cu elevii care au cerințe educaționale speciale?

Ministrul educației spune că este foarte important ca astfel de copii să învețe în școlile noastre, să fie prezenți, să fie implicați.

Dan Perciun, ministrul educației și cercetării

#6. Cum putem crea o cultură în care fetele nu doar sunt încurajate să aleagă STEAM (Științe, Tehnologie, Inginerie, Arte și Matematică), ci și să rămână acolo?

Roxana Mînzatu a menționat despre Union of Skill, un program de mentorat realizat de tineri pentru tineri. Totodată, a adăugat că până în 2028 se dorește creșterea numărului de fete interesate de STEAM. „Când spunem că vrem un milion de fete în STEAM, ni se alătură și companiile, și universitățile, și guvernele.”

O altă inițiativă care ar putea fi pusă în practică este Girls go STEM, prin care fetele vor putea merge în mobilități academice.

#7. Ce inițiative concrete va realiza Ministerul Educației și Cercetării pentru a implementa mai mult programul Erasmus în Republica Moldova, să devină o normalitate?

Potrivit lui Dan Perciun, pentru a avea mai multe oportunități Erasmus, universitățile trebuie încurajate să construiască parteneriate cu alte instituții de învățământ superior europene. Totodată, MEC intenționează să stimuleze universitățile prin oferirea unor indicatori de performanță.

Dan Perciun, ministrul educației și cercetării


În acest material explicăm dacă sunt pregătite universitățile din Republica Moldova pentru schimbări și ce beneficii ar putea avea studenții și profesorii dacă țara noastră aderă la UE.


Evenimentul „Inovație în educație: Erasmus+ și STEAM fără frontiere în Moldova” a fost organizat de ONG-ul UN Women Moldova. În parteneriat cu Academia de Inovare și Schimbare prin Educație, ONG-ul a lansat proiectul internațional „STEAMing Across Borders”, care și-a propus încurajarea fetelor să urmeze cariere în științǎ și tehnologie. În cadrul acestuia au participat peste 160 de eleve și elevi din 10 regiuni ale țării.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Autoare:Ana Mărgineanu
Comentarii
  • Cineplex

  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente