În cadrul ședinței din 3 iunie 2025 a Senatului Universității Tehnice a Moldovei, ministrul Educației și Cercetării, Dan Perciun, însoțit de Adriana Cazacu, secretar de stat în domeniile cercetării și inovării, a prezentat o amplă radiografie a învățământului superior din Republica Moldova, trecând în revistă realizările din perioada 2021-2025, riscurile și oportunitățile actuale, precum și direcțiile strategice menite să transforme universitățile în actori-cheie ai dezvoltării naționale.
În deschiderea ședinței, rectorul Universității Tehnice a Moldovei, prof. univ., dr. hab. Viorel Bostan, a exprimat recunoștința comunității academice față de sprijinul constant acordat de ministrul Dan Perciun și Ministerul Educației și Cercetării, menționând că UTM continuă să se dezvolte dinamic și să se adapteze cerințelor strategice formulate de minister, în spiritul excelenței și al responsabilității față de viitorul țării.

În continuare, ministrul Dan Perciun a susținut o prezentare amplă privind direcțiile de dezvoltare a învățământului superior din Republica Moldova, punând accent pe realizările recente, provocările sistemice și soluțiile strategice pe termen mediu și lung.
În debutul prezentării, ministrul a subliniat investițiile de peste 500 de milioane de lei în infrastructura universitară și dotările universităților, evidențiind lansarea centrelor inovative Mediacor, Inotek și Nordtek, precum și introducerea specialităților orientate spre viitor – „Profesiile Viitorului”. De asemenea, Procesul de e-admitere a devenit realitate, simplificând accesul la studii pentru mii de tineri, iar integrarea institutelor de cercetare în rețeaua universitară și implementarea finanțării bazate pe performanță sunt deja în curs.
Referindu-se la provocările majore pentru sistem, Dan Perciun a atras atenția asupra multiplelor riscuri care planează asupra învățământului superior și pot afecta profund sistemul educațional: declinul demografic, migrarea forței de muncă, urbanizarea accelerată spre Chișinău, stagnarea economică provocată de războiul din Ucraina, precum și utilizarea necontrolată a inteligenței artificiale. În plus, instabilitatea politică, lipsa unui consens național privind reformele educaționale și devalorizarea învățării formale afectează motivația pentru studiu și prestigiul educației.
Pe fundalul acestor provocări, ministrul a subliniat o serie de oportunități esențiale: sprijinul financiar al Uniunii Europene prin programe precum Erasmus+, Orizont Europa sau EU Growth Plan, valorificarea competențelor din diaspora, integrarea refugiaților ucraineni și digitalizarea sistemului educațional. Utilizarea inteligenței artificiale în procesul de predare și automatizare, precum și dezvoltarea de parteneriate strategice cu România și Estonia pot contribui semnificativ la creșterea calității și atractivității învățământului superior.
Prezentarea domnului ministru a inclus un set coerent de direcții strategice pentru reformarea învățământului superior, structurate pe șase domenii prioritare.
În primul rând, este vorba de creșterea relevanței studiilor pentru piața muncii, prin includerea angajabilității absolvenților în criteriile de finanțare, implicarea profesioniștilor în predare, extinderea învățământului dual și adaptarea programelor de studii la realitățile digitale și cerințele pieței muncii.
De asemenea, se impune consolidarea integrității academice, urmând a fi implementat un cadru național unificat de citare, softuri anti-plagiat, evaluări externe privind etica academică, precum și programe de instruire pentru studenți și cadre. Totodată, se impune înăsprirea legislației privind frauda academică.

Pentru creșterea atractivității profesiei didactice, se prevede dublarea burselor pentru doctoranzi, majorarea salariilor și acordarea indemnizațiilor de încadrare, inclusiv în învățământul superior. Cursurile gratuite de limba engleză și dezvoltarea abilităților pedagogice vor contribui la profesionalizarea cadrelor didactice.
Digitalizarea sistemului educațional presupune dotări moderne, dezvoltarea competențelor digitale, achiziționarea de conținuturi educaționale și reglementarea utilizării inteligenței artificiale în procesul de predare și evaluare.
Pentru îmbunătățirea capacităților administrative universitățile vor beneficia de formare managerială și suport în implementarea sistemelor informatice de management financiar, resurse umane și planificare strategică. Acreditarea internațională și aplicarea standardelor ISO vor deveni repere pentru performanță instituțională.
Prezentarea domnului ministru a adus în prim-plan și o serie de proiecte majore de investiții în infrastructura universitară, menite să creeze condiții moderne pentru studii și cercetare. Printre acestea se numără:
- Proiectul INSPIREE – implementat în colaborare cu Agenția Franceză pentru Dezvoltare și Guvernul Republicii Federale Germania, prevede renovarea și extinderea a opt cămine și blocuri de studii universitare. Printre beneficiarii direcți se numără UTM, USM și UPSC.
- Extinderea proiectului „Învățământul Superior în Moldova” – susținut de parteneri internaționali, cu un buget extins la 37,5 milioane de euro, destinat modernizării continue a infrastructurii universitare.
- Renovarea căminelor universitare – cu sprijinul Băncii Consiliului Europei, vor fi renovate trei cămine universitare, pentru a asigura un confort sporit studenților.
- Investiții în infrastructura universitară și institute de cercetare – un alt proiect ambițios este finanțat de Banca Europeană de Investiții, în baza unui acord de facilitate de credit încheiat între Republica Moldova și Uniunea Europeană, în cadrul EU Growth Plan. Acesta prevede investiții în institutele de cercetare și blocurile de studii universitare, cu o valoare totală estimată la 33 de milioane de euro, ce vor fi implementate treptat până în anul 2030.
În încheiere, ministrul Dan Perciun a accentuat că universitățile sunt cheia dezvoltării economice și sociale durabile a Republicii Moldova, subliniind că doar prin reforme curajoase, investiții strategice și cooperare internațională vom putea transforma educația într-un motor real al progresului național.
Acest material a fost scris și redactat de echipa UTM. Informațiile prezentate în acest material nu reflectă nici într-un mod opiniile echipei #diez.