Peste 90 % dintre școlile din Republica Moldova și-au creat un regulament propriu privind utilizarea telefoanelor mobile. În același timp, după ce utilizarea gadgeturilor a fost interzisă prin lege, elevii din 83 % dintre instituții respectă această interdicție. În 17 % dintre instituții, regula se respectă parțial.
Ministerul Educației și Cercetării a realizat un sondaj național pentru a evalua modul în care sunt aplicate regulile privind utilizarea telefoanelor mobile în școli. La sondaj au participat 1.146 de școli primare, gimnazii și licee din toate raioanele, municipiile și din UTA Găgăuzia.
Datele arată că în 50 % dintre școli există spații de depozitare în toate sălile de clasă. Totodată, în 13 % dintre instituții sau 148 de școli nu există vreun spațiu de depozitare a telefoanelor.

De asemenea, în cele 1.146 de instituții de învățământ au raportat cumulat aproximativ 2.355 de incidente la nivel național. Cele mai multe incidente au avut loc la nivel gimnazial (clasele V-IX). Elevii de 12-16 ani sunt mai predispuși să încalce regulamentul. Atunci când elevii au încălcat interdicția, școlile au adoptat în general o abordare preventiv-educativă, aplicând sancțiuni progresive.
Cea mai frecventă măsură a fost avertismentul verbal – aproximativ 52 % dintre instituții au declarat că i-au mustrat verbal pe elevii surprinși folosind telefonul în mod nepermis. Totodată, în 43 % dintre cazuri, profesorii au discutat cu părinții elevilor, fie telefonic, fie în cadrul ședințelor sau întâlnirilor individuale.

Datele sondajului mai arată că în 99 % dintre școli telefoanele sunt folosite și în scop educațional. Cele mai frecvente moduri în care telefoanele sunt integrate pozitiv în lecții sunt:
# participarea la proiecte și prezentări sau activități de grup – 71 % dintre instituții;
# accesarea de aplicații educaționale interactive (platforme de testare rapidă tip Kahoot, Quizziz, aplicații de învățare a limbilor) – circa 69 % dintre instituții;
# căutarea de informații relevante pentru lecție pe internet (documentare rapidă sau verificarea unor date) – circa 57 % dintre instituții.
Percepția generală a școlilor este pozitivă: aproape 90 % consideră că regulamentul a dus la un climat mai ordonat și mai puțin tensionat în clase. Elevii sunt mai atenți, profesorii pot preda fără întreruperi, iar relația cu părinții s-a clarificat datorită unui cadru comun de reguli.
Valentina Olaru, secretară de stat la MEC
Amintim că Parlamentul a votat în lectura a doua interzicerea utilizării telefoanelor mobile și a altor echipamente de comunicații electronice în timpul lecțiilor.
Citește în acest material ce cred elevii despre interzicerea telefoanelor. Elevii de la Liceul Teoretic Republican „Aristotel” au dezbătut legea, iar argumentele acestora pot fi vizionate în acest videoclip.
Totodată, vezi în acest material ce riști dacă vei utiliza telefonul la ore.