Cum regimul de la Tiraspol militarizează educația. PromoLEX: „100.000 de tineri, implicați în activități «militare-patriotice» în 2024”

copmilitartirasp2
Foto:novostipmr.com

În ultimii 30 de ani, regimul de la Tiraspol, cu sprijinul Federației Ruse, a lucrat sistematic pentru a militariza educația formală, non-formală, precum și activitățile extracurriculare destinate copiilor și tinerilor, scrie PromoLEX. Potrivit organizației, elementele-cheie ale așa-numitei educații „patriotice” sunt îndoctrinarea politică, militarizarea, eradicarea identității naționale, glorificarea războiului și promovarea serviciului în forțele paramilitare. O rețea vastă de structuri de forță, instituții educaționale, mișcări de tineret și asociații obștești, care funcționează de facto ca extensii ale structurilor paramilitare, sunt implicate în coordonarea și implementarea activităților „militare-patriotice”.

Prin intermediul structurilor sale, în anul 2024, au fost organizate aproape 1.000 de activități „militare-patriotice”, în care au fost implicați peste 100.000 de copii și tineri, menționează PromoLEX. Pentru realizarea acestui obiectiv, resurse financiare tot mai mari sunt direcționate anual către organizații paramilitare care se ocupă de instruirea copiilor și tinerilor.

De exemplu, anul trecut, așa-numitul „guvern” de la Tiraspol a alocat peste 1 milion de lei pentru susținerea a doar cinci astfel de organizații, toate fondate și conduse de participanți la războiul moldo-rus din 1992 sau la alte operațiuni militare.

Copiii orfani: izolați, excluși din societate și vulnerabili în fața militarizării

PromoLEX mai menționează că educația „militară-patriotică” din regiunea transnistreană vizează în mod deosebit cele mai vulnerabile categorii de copii, în special pe cei orfani sau lipsiți de îngrijire părintească, care nu beneficiază de mecanisme independente de apărare a drepturilor lor și sunt supuși unor perioade îndelungate de izolare instituțională.

La 1 ianuarie 2024, numărul copiilor aflați în situații de risc era de 2.742, dintre care 1.476 trăiau în școli-internat sau instituții speciale, iar 771 erau sub tutela persoanelor fizice. Acești copii nu pot fi documentați cu acte de identitate moldovenești, ceea ce le restrânge mai multe drepturi fundamentale: libertatea de circulație, dreptul la educație și la protecție specială. De exemplu, copiii nu pot fi înscriși în școlile cu predare în limba română din regiune. Prin urmare, școlile subordonate regimului de la Tiraspol sunt singura lor opțiune educațională.

Situația acestor copii este, de asemenea, agravată de condițiile precare în care trăiesc. Raportul așa-numitului „împuternicit pentru drepturile omului” din regiunea transnistreană subliniază că, în unele cazuri, condițiile de trai încalcă demnitatea umană. Subfinanțarea cronică a școlilor-internat limitează drastic capacitatea acestora de a oferi condiții de trai decente. Un aspect deosebit de îngrijorător este izolarea unor copii de familie sau rudele lor. Deși, în teorie, aceștia beneficiază de dreptul la vizite și apeluri telefonice nelimitate, în practică nu există niciun mecanism funcțional care să garanteze respectarea acestor drepturi. Lipsesc proceduri privind programarea vizitelor și convorbirilor telefonice, iar copiii și rudele lor nu sunt informați cu privire la aceste posibilități.

După ieșirea din sistem, majoritatea tinerilor întâmpină dificultăți majore în procesul de integrare socială și profesională. Accesul la locuințe sociale este extrem de limitat, iar sprijinul financiar, atunci când există, este insuficient pentru un trai decent. Deși dificultățile cu care se confruntă acești copii sunt cunoscute și documentate, regimul nu oferă soluții reale, ci preferă să-i atragă în structurile paramilitare, pe care le promovează ca fiind singura lor șansă la un viitor sigur.

PromoLEX

Declarațiile cadrelor didactice din școlile-internat, precum cea de mai jos, evidențiază intenția clară a structurilor transnistrene de a recruta copii orfani în structurile paramilitare, scrie PromoLEX.

Pentru băieții noștri – elevii din orfelinat – participarea la astfel de evenimente este o adevărată lecție de patriotism. Peste câțiva ani, și ei vor îmbrăca uniforma militară, ridicându-se în apărarea patriei lor – Transnistria

Elena Jeliaskova, directoarea adjunctă a școlii-internat din Bender.

Obiectivele și instrumentele militarizării educației copiilor orfani

În cadrul școlilor-internat, procesul educațional este orientat în mod explicit spre formarea unei loialități profunde față de așa-numita „rmn”. Școlile-internat au ca sarcină prioritară promovarea „patriotismului” și a „identității transnistrene”, precum și dezvoltarea unui simț al responsabilității civice față de „patrie”, spune PromoLex.

Educația „patriotică” în rândul copiilor orfani, potrivit organizației, urmărește atingerea următoarelor obiective:
# promovarea disponibilități de a sprijini regimul de ocupație, indiferent de circumstanțe, printr-o pregătire militară practică;
# cultivarea unei credințe absolute în narațiunile regimului;
# formarea unei atitudini favorabile față de război și disponibilitatea de a urma „exemplul eroic” al armatei ruse;
# alimentarea unei percepții ostile față de malul drept al Nistrului și autoritățile constituționale ale Republicii Moldova.

Printre metodele utilizate în educația „patriotică” a copiilor orfani sau rămași fără îngrijire părintească se regăsesc competiții sportive cu tematică militară, exerciții care imită antrenamentele militare, reconstituiri ale unor bătălii sau scene de război, expoziții de arme, concursuri de tragere cu arme pneumatice, proiecții de filme de război, concursuri de desen și literatură cu teme militare, dar și teste de istorie în care versiunea regimului este impusă ca unică sursă de adevăr. De asemenea, copiii orfani defilează în fiecare an în uniforme militare în cadrul paradelor organizate de regimul de la Tiraspol.

Pentru copiii cu vârste între 3 și 6 ani sunt organizate, de exemplu, jocuri sportive denumite «câmp minat» sau «transportă muniția», ori ateliere de modelaj cu tema «câmpul de luptă», care introduc încă de la această vârstă concepte asociate războiului.

De asemenea, preșcolarii sunt familiarizați cu simbolurile regimului de la Tiraspol și sunt expuși unor narațiuni false despre războiul moldo-rus din 1992.

PromoLex

În cadrul acestor activități, sunt folosite constant sloganuri, cum ar fi „a fi patriot înseamnă a onora trecutul militar al rmn”, „Rusia – garantul păcii pe pământul transnistrean”, „noi suntem soldați viteji!” sau „slujirea patriei este o onoare deosebită”.

Taberele de pregătire militară reprezintă un alt element central în procesul de militarizare a educației copiilor din școlile-internat. Un exemplu elocvent este tabăra „tânărul patriot al Transnistriei”, organizată încă din 1993 de către așa-numitul „minister al afacerilor interne”, care reunește anual peste 300 de elevi.

În cadrul acestei tabere, elevii sunt implicați în activități precum trageri cu arme, aruncarea grenadelor, realizarea posterelor de propagandă, teste de istorie și demontarea armelor. O altă tabără cu profil similar este „Marte”, inițiată în 2004 de organizația paramilitară „uniunea apărătorilor Transnistriei”, care recrutează anual în jur de 200 de elevi cu vârste cuprinse între 10 și 18 ani, menționează PromoLEX.

Continuarea articolului poate fi citită aici.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii
  • Cineplex

  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente