La sfârșitul anului 2024, MEC a realizat un studiu despre notarea elevilor din clasele primare prin descriptori. Autorii lui, analizând opinia profesorilor și rezultatele elevilor, au recomandat reintroducerea treptată a notelor la elevii din clasa a IV-a pentru a asigura tranziția către gimnaziu. Pe de altă parte, concluziile arată că însăși notarea prin descriptori are beneficii semnificative, cum ar fi reducerea presiunii asupra elevilor.
Un alt avantaj al metodologiei este că elevii evaluați cu ajutorul descriptorilor au devenit mai independenți în dezvoltarea competențelor esențiale, precum gândirea critică, colaborarea și comunicarea. Totuși, actuala metodologie nu este destul de eficientă pentru elevii care întâmpină unele dificultăți de învățare sau pentru cei care au un potențial ridicat.
Autorii subliniază că inclusiv părinții trebuie informați despre beneficiile și necesitatea aprecierii elevilor din clase primare cu descriptori.
De ce au fost introduși descriptorii
Evaluarea prin descriptori a fost introdusă în sistemul de învățământ din Republica Moldova în anul 2015. La moment, aceasta este aplicată la elevii claselor primare, dar și în primul semestru din clasa a V-a.
Descriptorii sunt niște criterii de evaluare care arată cât de bine un elev și-a dezvoltat competențele. În funcție de progres, ei primesc calificative: suficient, bine sau foarte bine.
Trecerea la evaluarea prin descriptori s-a făcut pentru a reduce stresul și presiunea notelor asupra elevilor. S-a constatat că notele influențau negativ motivația pentru învățare, generau subiectivitate în evaluare, favorizau corupția și creau inechități între elevi, afectând astfel procesul educațional, se menționează în studiul menționat anterior.
Fiecare al patrulea învățător nu înțelege corect conceptul de descriptor
La studiul prezentat de MEC au participat 152 de învățători. Majoritatea cadrelor didactice au acceptat total sistemul de notare prin descriptori. Cu 10 ani în urmă, sistemul era acceptat doar de 13,8 % dintre învățători.

Raportul arată că majoritatea cadrelor didactice nu vor să fie introduse note în clasele primare, excepție fiind doar disciplinele matematică, limba română sau limba rusă din clasa a IV-a. Ideea introducerii notelor la celelalte discipline din clasa a IV-a a fost susținută de aproximativ 40 % dintre respondenți.
Profesorii cred că introducerea parțială a notelor va permite pregătirea mai bună a elevilor către sistemul de notare din gimnaziu, va spori motivația pentru învățare, inclusiv prin concurență între elevi. Pe de altă parte, respondenții spun că notele pot genera stres la copii și pot spori favoritismul, adică supraaprecierea sau subaprecierea elevilor.
„Eu sper că evaluarea cu note va fi altfel decât a fost până în 2015”
Daniela State este lectoră universitară, doctorandă și una dintre autoarele primei metodologii de evaluare prin descriptori.
Ea subliniază că reforma a fost implementată etapizat în primii patru ani, iar în ultimii 10 ani în tot ciclul primar, contribuind la dezvoltarea competențelor de evaluare pentru sute de cadre didactice. Potrivit expertei, metodologia a oferit profesorilor noi tehnici și metode pentru evaluarea progresului elevilor, iar acest lucru rămâne a fi benefic inclusiv în cadrul unui posibil sistem mixt, în care vor exista și note la unele discipline.
Reintroducerea notelor în învățământul primar, începând cu clasa a IV-a, ar putea fi o tranziție mai lină decât se anticipează. Cel puțin eu sper că evaluarea cu note va fi altfel decât a fost până în 2015. Notele oferite elevilor vor fi argumentate, iar profesorii vor oferi și în continuare mai mult feedback.
Daniela State
În acești ani, profesorii din învățământul primar au devenit tot mai bine pregătiți în ceea ce privește evaluarea, iar folosirea descriptorilor a făcut ca acest proces să fie mai clar și mai valoros pentru toți.

Daniela State susține că o posibilă notare a elevilor din clasa a IV-a la unele discipline ar avea atât avantaje, cât și dezavantaje. Pe de o parte, motivația elevilor ar putea să crească din cauza concurenței, cel puțin dacă ea va fi sănătoasă, iar pe de altă parte, copiii riscă să rămână dezamăgiți dacă nota pe care o vor primi nu va corespunde așteptărilor.
Eu nu am garanția că introducerea notelor în clasa a IV-a va diminua foarte mult din stresul notării la gimnaziu. În clasa a V-a oricum sunt profesori noi, iar elevii riscă să fie evaluați pe criterii și norme diferite. Totuși, partea bună este că va exista deja o familiarizare.
De asemenea, sper să nu începem din nou cu ierarhizarea elevilor și să nu apară presiunea părinților asupra profesorilor sau elevilor.
Daniela State
Stela Baltag este învățătoare la Liceul de Limbi Moderne și Tehnologii Informaționale „Socrate”. Ea crede că evaluarea elevilor în primele trei clase trebuie făcută cu ajutorul calificativelor, deoarece aceasta este „o perioadă de adaptare în care calificativele sunt acceptate emoțional mai ușor”.

Ea spune că notarea parțială a elevilor în clasa a IV-a ar putea fi benefică, deoarece „va stimula interesul elevilor” stârnind poate și o competiție care îi va determina să fie mai buni.
Lor le este interesant să primească note. Adesea chiar mă întreabă: «Dacă ar fi note, ce notă mi-ați pune?».
Stela Baltag
Stela Baltag menționează că elevii din clasele mici, chiar și în lipsa notelor, sunt motivați să învețe. Totuși, potrivit învățătoarei, „interesul față de carte” adesea se pierde odată ce elevii încep să crească.
Introducerea parțială a notelor în clasa a IV-a este susținută și de Ana Ceban, învățătoare la Liceul Teoretic „Mihai Marinciuc” din Chișinău. Ea spune că ar opta pentru notarea elevilor și la limba engleză.
Ana Ceban mai spune că părinții nu înțeleg întotdeauna care este nota primită de copiii lor, deoarece s-au obișnuit cu sistemul vechi de evaluare, prin care au trecut și ei.

Noi deja ne-am obișnuit, dar pentru părinți încă e complicat. Ei întreabă: «Cam ce notă este acest „bine” sau „foarte bine”?». Problema este că acest «foarte bine» poate fi perceput ca fiind atât nota 10, cât și 8.
Ana Ceban
Învățătoarea crede că introducerea parțială a notelor „va motiva un pic” elevii.
Să-i întrebăm, în primul rând, pe elevi!
În cadrul studiului publicat de MEC, au avut loc și discuții cu elevii din gimnaziu, ei fiind evaluați anterior cu ajutorul descriptorilor.
În clasele primare, majoritatea elevilor cred că trebuie să fie evaluați fără note, deoarece acest sistem reduce stresul, oferă un mediu prietenos și crește motivația. Ei apreciază faptul că nu există presiunea obținerii unor rezultate perfecte și că relația cu profesorii și părinții este mai relaxată.
Pe de altă parte, unii elevi susțin introducerea notelor la disciplinele de bază, cum ar fi limba română, matematica, istoria sau științe, în timp ce performanțele la restul materiilor să rămână a fi evaluate prin descriptori și calificative.
Mulți elevi au menționat că tranziția la gimnaziu și primirea notelor pentru ei a fost un proces provocator, însoțit de frică, nesiguranță, presiune din partea părinților și dificultăți de înțelegere a cerințelor. Printre dificultăți s-au numărat neînțelegerea semnificației notelor, dar și adaptarea la cerințele mai multor profesori.
Autorii studiului concluzionează că majoritatea elevilor susțin menținerea evaluării fără note în clasele primare și introducerea unui sistem mixt sau cu note în gimnaziu. Tranziția însă nu trebuie făcută brusc, pentru a reduce stresul și nesiguranța. Totodată, este esențial ca elevii să primească un feedback constant, inclusiv la gimnaziu.
Dan Perciun: „Nu este o decizie luată. Mai întâi vrem să avem o discuție în comunitate”
Dan Perciun precizează că sistemul de notare prin descriptori „are și plusuri, are și minusuri”, iar autoritățile nu vor să intervină cu schimbări radicale. Făcând trimitere la același sondaj, ministrul educației spune că părinții și cadrele didactice vor să fie modificate anumite elemente ale sistemului de notare prin descriptori, dar nu neapărat să se renunțe la el.
Acest sistem de notare nu există doar în Republica Moldova, dar a fost o tendință la o anumită etapă de tranziție. Când am trecut la el, argumentul era ca să reducem din stresul notării în raport cu copiii care încă nu neapărat doresc să facă parte din mediul hipercompetitiv.
Dan Perciun
Nu vrem să mergem înapoi în 2012. Poate vom îmbunătăți anumite elemente precum claritatea sistemului de notare prin descriptori și, poate, pentru unele discipline în clasa a IV-a să introducem note.
Dan Perciun a precizat că se ia în calcul notarea elevilor din clasa a IV-a la matematică și limba română. Totuși, încă „nu este o decizie luată sau un angajament“ de-al MEC. Potrivit ministrului, mai întâi subiectul va fi discutat în comunitate „pentru a stabili în ce direcție se va merge” și „dacă este sau nu nevoie de o schimbare”.
Studiul publicat de MEC poate fi accesat aici.