În ultimii ani, Republica Moldova a înregistrat progrese semnificative în domeniul incluziunii copiilor cu dizabilități în învățământul general. Drept rezultat, numărul copiilor cu cerințe educaționale speciale incluși în școli a crescut cu aproximativ 97 %. În 2013 în școli erau înregistrați 5 481 de elevi cu CES, iar în 2024, acest număr a ajuns la 11 471 de elevi. La fel, s-a mărit și numărul profesorilor care sprijină această schimbare. Conform unui studiu UNICEF Moldova, realizat în colaborare cu Ministerul Educației și Cercetării, aproximativ 60 % dintre profesori sprijină această schimbare.
Procentajul profesorilor care sprijină incluziunea copiilor cu cerințelor educaționale speciale în schimbare a crescut cu aproximativ 20 % în ultimii șase ani:
# 2024: 60 %;
# 2018: 41 %.
De asemenea, printre profesorii din școlile în care sunt deja integrați copii cu CES s-a observat o tendință a deschiderii pentru integrarea acestora în instituții de învățământ de masă. Respectiv, ponderea celor care optează pentru includerea copiilor cu CES în instituțiile de învățământ a crescut (61,3 % față de 41,9 % în rândul liceelor unde nu au fost integrați copii cu CES). La fel, cadrele didactice sunt mai deschise decât îngrijitorii în legătură cu incluziunea copiilor cu dizabilități în instituțiile de masă.
![](https://diez.md/wp-content/uploads/2025/02/snapshot-1739265941724.jpeg)
Scopul studiului este să analizeze evoluția incluziunii în școlile de masă a copiilor cu cerințe educaționale speciale. Datele sunt colectate în urma analizei politicilor în domeniu, evaluării percepțiilor publice (profesorilor, părinților, elevilor) și a metodelor de evaluare a rezultatelor școlare. Indicatorii de bază ai cercetării au fost comparați cu indicatorii studiilor similare realizate în 2009, 2012 și 2018, pentru a constata evoluțiile înregistrate.
Studiul complet poate fi văzut aici.