Am devenit mai electrici, ne-am menținut poziția de lideri pe segmentul de tineret, am revenit la origini și ne-am asumat rolul de portal de știri de nișă, am vizitat 13 țări, am adunat peste 1 400 de dolari din Patreon, am pus accent pe educație, am dezvoltat o categorie nouă, am introdus pe site două elemente AI – acestea sunt doar câteva dintre reușitele noastre care au marcat anul 2024 pentru #diez. Anul 2024 a fost bogat în reușite cu care ne mândrim, vrem să le împărtășim și să ne bucurăm de acestea împreună cu tine.
Lideri de audiență printre tinerii cu vârste cuprinse între 15 și 34 de ani
În 2024, noi ne-am menținut lideri pe piața mass-media de bună credință din Moldova, la capitolul audiență tânără. Ceea ce înseamnă că publicul nostru este, în mare parte, 51 %, format din tineri cu vârsta cuprinsă între 15 și 34 de ani. De asemenea, pe rețelele noastre sociale, suntem urmăriți în mare parte de tineri. Pe Facebook, 50,6 % din audiența noastră sunt persoane cu vârsta cuprinsă între 18 și 34 de ani, pe Instagram – aproape 70 %, iar pe TikTok – 64 %.
Am redevenit un site de știri pentru tineri
Una dintre cele mai importante decizii în redacția noastră a fost să alegem direcția de la care a început totul în 2013 – să fim un ghid util pentru tinerii din Moldova. Respectiv, din 2024, am redevenit un site de știri nișat. Acest lucru înseamnă că ne focalizăm mai mult pe subiecte care ne caracterizează: educație, oportunități, cultură, lifestyle, actualitate de interes pentru tineri, start-up. Anul curent, ne mândrim inclusiv cu faptul că avem reporteri responsabili de fiecare categorie, astfel încât materialele să fie mai bine documentate, iar jurnaliștii #diez să fie cei mai buni pe segmentele importante pentru publicul nostru, adică pentru tine.
Ne-am făcut temele pentru acasă
Categoria de educație s-a bucurat de o atenție sporită. Am vorbit despre temele pentru acasă – între responsabilitate și sentință, ce faci dacă ești elev(ă) și ai burnout, de la câte flori începe corupția în școală, dacă școala ne ajută să alegem o profesie etc. Educația a devenit cea mai populară rubrică de pe site, urmată de oportunități. Lunar scriem mai mult de 120 de materiale în categoria educație, care au drept scop să contribuie la orientarea elevilor, studenților, profesorilor și părinților. Apropo, dacă tot am menționat despre numărul de articole, în categoria oportunități am publicat aproximativ 50 de materiale lunar.
Am căutat unicorni
Am devenit primul portal de știri care a lansat o rubrică specială dedicată start-upurilor. În fiecare lună în această rubrică scriam câte 20 de articole și vorbim constant despre dezvoltarea domeniului în Moldova. Ne mândri și cu faptul că, pentru prima dată, am mers la Web Summit, un eveniment internațional pentru cei mai importanți actori din lumea start-upului. Timp de o săptămână, am scris constant despre atelierele de la eveniment, am realizat interviuri și am făcut o acoperire a evenimentului pe rețelele de socializare.
Mai mult conținut pe social media
Schimbările editoriale nu au vizat doar site-ul #diez, ci și paginile noastre de pe rețelele de socializare. Astfel, am avut primul internship plătit în cadrul redacției, ne-am mărit echipa și am început să conturăm o strategie nouă, prin care să ne evidențiem pe Instagram, Facebook, Telegram, TikTok și YouTube. Mărirea echipei a contribuit la dezvoltarea rețelelor noastre și la experimentarea cu noi tipuri de conținut. Am început să facem explicative interactive, clipuri video de tip storytelling, explicative text în format scurt, am acoperit mai multe evenimente în story, am făcut mai multe live-uri de pregătire pentru bac și orientare în carieră etc.
Pe parcursul anului trecut, am redefinitivat proiectul de orientare în carieră. În prezent, acesta a prins conturul reportajelor video de storytelling. Formatul actualizat ne ajută să ajungem la tine prin diferite platforme: Instagram, Facebook și TikTok. An de an, vrem să contribuim, astfel încât deciziile pe care le fac tinerii în ajunul înscrierilor la facultăți să fie cât mai asumate.
@diez.md Continuăm campania noastră de orientare în carieră! 👩🎓👨🎓 Mihaela Zabulica studiază la Academia Militară „Alexandru cel Bun”, specialitatea „Conducerea Subunităților de Artilerie”. 🪖 Tânăra adoră uniforma și apreciază curajul celor care își apără securitatea națională încă de mică. P.S. Dacă ai o viață studențească activă și vrei să participi în campania noastră, lasă-ne un mesaj pe [email protected]. 📩 Vorbim despre orientare în carieră cu @victoriabank.md
♬ original sound – Diez.md – Diez.md
Prima redacție de corespondente din liceu din sudul țării
Proiectele noastre tradiționale, pe care le desfășurăm an de an, au fost afectate doar de schimbări frumoase. „Corespondez din liceu” a revenit cu o ediție nouă la început de an. Am adunat la birou 15 tineri și tinere din întreaga țară, cu care am vorbit despre jurnalism. Elevii și elevele au participat la traininguri, iar la final am creat și o mică redacție de corespondente în sudul țării. Redacția e activă până în prezent, iar cele trei reportere ne ajută, prin intermediul articolelor pe care le scriu, să fim la curent cu viața elevilor din UTA Găgăuzia.
Primul nostru newsletter
Cercetările în direcția educației și dorința de a aduce subiectele noastre mai aproape de tine, chiar pe e-mailul tău, ne-a inspirat să lansăm primul newsletter de educație – „Adăugător”. În cadrul acestuia, vorbim despre cele mai importante știri din educație, cele mai faine oportunități, recomandăm evenimente pentru elevi și studenți, dezbatem subiecte din viața școlii și universității. Mai mult de 400 de persoane primesc lunar newsletterul nostru, iar dacă vrei să te abonezi și tu, o poți face aici.
Primele donații de la cititori
Odată cu noile direcții, ne-am propus să vorbim mai mult despre susținerea pe care poți să o oferi tu, cititorul nostru. Ne-au inspirat exemplele altor redacții și tendințele de a susține la rândul nostru proiectele care ne plac. Respectiv, am decis să lansăm un cont de Patreon. Am făcut-o pentru a susține ideea că uneori e bine să susții financiar munca pe care o apreciezi. Timp de câteva luni, am reușit să adunăm o micuță comunitate de oameni care ne susțin și donează lunar pentru categoriile: educație, oportunități, start-up, dar și din solidare și recunoștință că au crescut, timp de 11 ani, alături de noi. Am reușit să adunăm, timp de jumătate de an, 1 400 de dolari, un rezultat care ne face ochii umezi de recunoștință pentru frumoasa comunitate care s-a adunat în jurul valorilor #diez. Dacă vrei să ne susții, o poți face aici.
Speranțele noastre
2024 a venit cu recunoaștere și premii. Anul a început cu premiul oferit de către Comitetul Național Olimpic și Sportiv pentru promovarea sportului și a Mișcării Olimpice în Moldova. La scurt timp, organizația de studenți AIESEC ne-a oferit o diplomă de apreciere a eforturilor pe care le depunem pentru informarea studenților. Ana Mărgineanu a câștigat premiul Om de Cuvânt, în contextul aniversării a 29 de ani a Editurii Cartier. În martie, Cristina Plataș și Ana Mărgineanu au luat locul I la Sesiunea Națională cu participare internațională de comunicări științifice studențești, ediția XXVIII-a. Și rubrica noastră nou-lansată s-a bucurat de atenție. În aprilie, am fost premiați cu un certificat de recunoștință din partea Startup Moldova pentru participarea și implicarea activă la Startup Moldova Summit 2024. Cristina Plataș a fost premiată la categoria „Conținut scris” în cadrul concursului de materiale jurnalistice „Jurnaliști – pentru diversitate și incluziune”, secțiunea Studenții Facultății de Jurnalism. Ana Mărgineanu a devenit una dintre „Speranțele anului” la Gala de decernare a premiilor „Jurnaliștii anului 2024”. De asemenea, ne-am remarcat și la Premiile USMF pentru jurnaliști, unde colegii noștri Maxim Pistrui și Nicoleta Botnaru au luat o mențiune.
Am călătorit și am învățat
În același an, am participat la traininguri internaționale și la schimburi de experiență, să devenim mai buni pentru urmăritorii noștri. Lily Zdibneak a mers în Danemarca, pentru a descoperi modul de lucru al companiilor media locale. Ion Borșci a mers la Festivalul International de Filme (One world film festival) de la Praga, Cehia. De asemenea, împreună cu Vlada Antocica, Ion a mers la Copenhaga, Danemarca, în vizită la canalul național DR. Ana-Maria Sîrcu a participat în cadrul SDG Media Camp și a vizitat Polonia și Germania. Maxim Pistrui a plecat la Madrid, Spania, să monitorizeze alegerile prezidențiale din Moldova. Nicoleta Botnaru a mers la Sarajevo, Bosnia și Herțegovina, pentru Festivalul de inovație media 2024 și la Bruxelles, Belgia, într-o vizită de studii pentru jurnaliști la instituțiile Uniunii Europene. Ana Mărgineanu a mers la Tallinn, Estonia, și a participat la forumul Anatomy of Influence. De asemenea, Ana a participat în cadrul evenimentului Celebrating 30 Years of ETF: Reflecting on the Past, Envisioning the Future! la Torino, Italia. În 2025, Ana va merge la Bruxelles, Belgia, grație faptului că a devenit una dintre finalistele Burselor Europene pentru Jurnaliști. Petru Beșleaga a mers la Stockholm și Uppsala, Suedia, unde a participat la Programul Internațional de Instruire privind dezvoltarea mass-media și reglementarea mass-media în noua eră digitală, destinat profesioniștilor din Moldova, Ucraina și Armenia. În cadrul aceluiași proiect, a mers și la Bruxelles. În martie, Petru a fost într-o vizită de lucru în Estonia – „20 de ani ai țării în UE” – și a vizitat Tallinn, Taiske, Vaatsa, Tartu. În aprilie, în cadrul Burselor Europene pentru Jurnaliști, Petru a mers la Bruxelles, Belgia, iar în noiembrie, a participat la Web Summit, la Lisabona, Portugalia. Constantin Topală și Victoria Belecci au mers la Varșovia, Polonia, pentru un schimb de experiență în domeniul proiectelor video. Valeria Batereanu a mers într-o vizită de studiu la Bruxelles, Belgia, în cadrul căreia a aflat mai multe despre instituțiile europene. Elena Branov a participat la Riga, Letonia, în cadrul cursului Resilience Building Training for Moldova media representatives. Acolo, reprezentanții mass-media au vorbit despre război hibrid și mai multe aspecte ale securității.
Am inovat
Grație trainingurilor și oportunităților de dezvoltare, de fiecare dată am revenit în redacție cu multe idei și inspirație. În septembrie, în urma unei serii de traininguri despre inteligența artificială în domeniul mass-media, am câștigat un grant. În septembrie, am lansat două instrumente AI pe site. E vorba despre rezumate generate de ChatGPT și audio – ambele pentru articolele noastre mai mari. Dorim să reușești să rămâi informat(ă) chiar și atunci când poate nu ai chiar atât de mult timp la dispoziție. Prin urmare, nu ezita să apeși butonul „Vezi rezumatul” sau „Ascultă textul integral” atunci când e cazul.
Am devenit electrici
Am pășit în noul an mai electrici, mai activi și cu mai multă energie. În 2024, #diez, pe lângă actualizările editoriale, a făcut și o schimbare de vizual. De la mov, am trecut la o nouă nuanță, un albastru electric care ne caracterizează în totalitate pe noi ca echipă și pe cititorii noștri. Inclusiv biroul s-a bucurat de schimbări. Dacă alții spun cai verzi pe pereți, noi atârnăm #diezi albaștri pe aceștia.
Am fost o echipă
Am continuat și tradiția noastră să petrecem timpul împreună și după orele de lucru. Ianuarie a început cu un cadou frumos pentru toată redacția, am mers împreună într-un city-break la Istanbul. Acolo ne-am încărcat bateriile cu plimbări lungi pe străzile înguste ale orașului, am degustat bucătăria locală, am procurat baclava, am mângâiat pisici etc. Tot împreună am participat și în calitate de voluntari la examenele de clasa a IX-a. Ne-am trezit și la 3.0, totul ca să fim prezenți la testarea națională. În 2024, am mai participat și la Marea Dictare Națională, unde am scris textul lui Spiridon Vangheli, fiindcă suntem o echipă unită, inclusiv reporterele de pe versiunea rusă a site-ului au mers să scrie dictarea în limba română. La finele anului, am decis să avem și o scurtă escapadă la Broșteni, în inima munților din România, unde, pe lângă ședințe de planificare, am prins câțiva fulgi și am făcut un om de zăpadă.
Vrem să îți mulțumim că ne ești alături și că ai ales să crești împreună cu noi!