Bullyingul este un fenomen alarmant ce afectează profund viața emoțională, socială și educațională a copiilor și adolescenților. Pentru a înțelege mai bine cum putem combate bullyingul, am discutat cu Svetlana Moisa, specialistă în domeniul drepturilor omului din 2007. Cu un trecut profesional ce include coordonarea liniei telefonice gratuite pentru copii 116 111 și implicarea în proiecte internaționale de protecție a drepturilor copilului, Svetlana Moisa gestionează în prezent 12plus.md, un serviciu de asistență psihologică online care oferă sprijin confidențial adolescenților afectați de diverse forme de abuz, inclusiv bullyingul, un serviciu dezvoltat de Centrului Național de Prevenire a Abuzului față de Copii.
Această discuție este o invitație la acțiune pentru a crea un mediu sigur și prietenos pentru copii, atât în școli, cât și în comunitate.
Cum definiți bullyingul și care sunt principalele sale forme?
Bullуingul este o fоrmă de agresivitate care se manifestă în mod intenționat, repetat și prin dezechilibru de putere în relațiile dintre copii, elevi sau studenți și саrе se rеfеră la acele comportamente prin care un copil, un elev, un student ori un grup de copii rănește, dăunează, provoacă sau aduce suferință, neputință sau prejudicii demnității umane. Acest tip de agresivitate se desfășoară, în principal, în instituțiile de învățământ, în spațiile destinate educației și formării profesionale.
Conform Organizației Mondiale a Sănătății, bullyingul este unul dintre principalii factori de risc pentru sănătatea mintală a copiilor și adolescenților, contribuind la episoade depresive, consum de alcool și/sau substanțe și chiar suicid.
Care sunt cele mai frecvente tipuri de bullying întâlnite în școlile din Republica Moldova?
Adesea, copiii care se adresează prin chatul 12plus integrat pe platforma www.12plus.md relatează despre bullying, în special vorbesc despre agresiuni fizice, cum ar fi lovituri, împingeri sau alte forme de violență fizică. De asemenea semnalează și despre bullyingul verbal și emoțional, care se referă la utilizarea de cuvinte pentru a răni sau jigni pe cineva. Deseori elevii menționează că unii dintre colegii lor îi insultă, le dau porecle jignitoare, le scriu comentarii răutăcioase sau chiar ajung la amenințări verbale.
Cum putem identifica semnele că un copil este victimă a bullyingului, mai ales dacă nu vorbește deschis despre asta?
Un copil care este implicat în bullying în calitate de victimă, martor sau chiar agresor vorbesc despre școala ca fiind un mediu ostil și nesigur unde nu vor să meargă. De asemenea, se vor observa schimbări în comportament și chiar declin al performanței școlare. Aceste semne trebuie să pună în gardă orice părinte:
Plângeri fizice frecvente – dureri de cap, dureri de stomac sau alte plângeri fizice fără o cauză medicală evidentă.
Comportamente de autoapărare sau agresivitate – uneori, victimele bullyingului pot manifesta comportamente agresive sau defensive ca metodă de a-și proteja emoțiile sau de a răspunde la frustrarea acumulată. Pot deveni mai agresivi cu ceilalți copii sau chiar cu părinții.
Scăderea încrederii în sine – copilul poate deveni mai nesigur pe sine, poate avea o stimă de sine scăzută și poate evita să participe la activități în care trebuie să interacționeze cu alții.
Comportamente de auto-vătămare – în cazuri extreme, un copil poate recurge la auto-vătămare (tăiere, arsuri, etc.) ca metodă de a face față durerii emoționale.
Care sunt cele mai eficiente metode pentru prevenirea bullyingului în mediul școlar?
Instruirea personalului școlar despre problemă, despre metode și tehnici de intervenție cum ar fi: lecții tematice cu implicarea copiilor, vizionarea de filmulețe tematice și discuții în baza lor, inițierea jocurilor educative care au drept scop educarea unor comportamente pozitive, cooperante, empatice în rândul copiilor, implicarea părinților în discuții, implicarea în activități de prevenire și sensibilizare.
Nu în ultimul rând este important să încurajăm copiii să raporteze situațiile de bullying la serviciile existente, precum: Telefonul Copilului 116 111, platforma www.12plus.md.
Cum ar trebui să acționeze cadrele didactice sau părinții în momentul în care află că un copil este victima bullyingului?
Cadrele didactice trebuie să acționeze în baza Metodologiei cu privire la prevenirea și combaterea bullyingului, aprobată prin ordinului Ministrului Educației și Cercetării, în anul 2022.
Cum sprijiniți, prin intermediul site-ului ww.12plus.md, victimele bullyingului și părinții acestora?
Site-ul www.12plus.md este o platformă dezvoltată de Centrul Național de Prevenire a Abuzului față de Copii (CNPAC), cu scopul de a preveni orice formă de abuz și exploatarea sexuală în rândul adolescenților. Aici adolescenții au acces la materiale informativ-educative și interactive, care contribuie la dezvoltarea rezilienței față de abuz și exploatarea sexual-comercială: articole, vloguri, teste de autocunoaștere și filme informative ce prezintă istorii reale din viața adolescenților. Site-ul poate fi accesat în trei limbi (română, rusă și ucraineană), întrucât ne-am propus să ajungem la cât mai mulți adolescenți, pentru a le oferi sprijin și ghidare în drumul lor spre maturitate. De asemenea, site-ul dispune și de un chat online, gratuit și confidențial, prin intermediul căruia adolescenții pot discuta, în intervalul de timp de la 11.00-23.00, cu un psiholog despre situațiile și problemele care îi preocupă, reușind, în acest mod, să obţină, la distanţă, suport, informaţia solicitată și consiliere psihologică.
Cum ar trebuie să sprijinim agresorii, pentru ca aceștia să înțeleagă că au un comportament greșit?
Agresorii sunt și ei copii care deseori au trecut sau trec peste o problemă de violență. În acest context au nevoie de același ajutor la fel ca și alți actori implicați în bullying.
Cum ar trebui să se implice comunitatea locală și autoritățile pentru a reduce acest fenomen?
Noi, ca societate, trebuie să ne implicăm în acțiuni de prevenire de sensibilizare cu mesajul general de tipul să nu tolerăm violența. Să fie organizate cât mai multe parteneriate între autoritățile educaționale, cele de sănătate, de ordine publică și cele locale pentru a combate bullyingul într-un mod coordonat.
***
Conform Organizației Mondiale a Sănătății, bullyingul este unul dintre cei mai mari factori de risc pentru sănătatea mintală a copilului și adolescentului. E unul dintre cei mai mari factori care duc la escaladarea episoadelor depresive.
Campania națională „Împreună, fără bullying!”, destinată pentru combaterea și prevenirea fenomenului de bullying este inițiată de Alianța ONG-urilor active în domeniul Protecției Sociale a Copilului și Familiei (APSCF) și Ministerul Educației și Cercetării, cu sprijinul Liechtenstein Development Service.