Peste 100 de elevi din instituțiile școlare din țară au participat astăzi, 20 decembrie, la ceremonia de premiere a câștigătorilor concursului național de reels „Viață fără tutun și nicotină. Reportaj din viitor”. Evenimentul s-a desfășurat la Liceul Teoretic „Mihai Stratulat” din satul Boșcana, raionul Criuleni, și a adunat pe aceeași scenă oficiali guvernamentali, parteneri de dezvoltare, participanți, profesori și elevi. Toți cei prezenți au participat și la un experiment demonstrativ despre efectele nocive ale țigărilor electronice și ale altor produse din tutun și nicotină.
Concursul face parte din campania națională antifumat „Nu te lăsa aburit(ă)”, inițiată în comun cu Ministerul Sănătății, Ministerul Educației și Cercetării și Agenția Națională pentru Sănătate Publică, cu sprijinul Uniunii Europene și al Biroului Organizației Mondiale a Sănătății în Republica Moldova. Scopul concursului este de a reduce consumul de tutun și nicotină în rândul tinerilor, implicându-i direct în promovarea unui viitor fără aceste produse periculoase pentru sănătate.
În total, sute de tineri din clasele a VII-XII-a de la instituțiile de învățământ general din țară, unii – în echipe, alții – individual sau ghidați de profesori, au participat la concursul care s-a desfășurat în perioada 19 noiembrie – 12 decembrie. Adolescenții au avut de realizat câte un reel (un video de maxim un minut, în format vertical) care explorează consecințele consumului de nicotină și tutun și să-și imagineze un viitor fără aceste substanțe nocive. Cele mai bune 10 materiale video au fost selectate de un juriu format din reprezentanți ai partenerilor campaniei „Nu te lăsa aburit(ă)!”, ținându-se cont de creativitate, relevanță și impactul mesajului transmis.
Marii câștigători ai concursului sunt:
# Bianca Ciuș, Bogdan Zaharia, Loredana Sîrbu – IPLTPA „Nicolae Sulac”, municipiul Chișinău;
# Alexei Golicov, Piotr Britcov, Alexandr Rojcov, Oleg Assorov, Roman Fudulei – IPLT „Matei Basarab”, municipiul Chișinău;
# Mihai Zanfirov – LTPA „Elena Alistar”, municipiul Chișinău.
Cu mențiuni de onoare s-au ales:
# Artiom Cucereavîi, Iuliana Zagurean, Deniza-Maria Nestor, Sabina Rotaru – IPLT „Mircea Eliade”, municipiul Chișinău;
# Mădălina Ivanov, Ionela Chiriac, Marcel Popușoi, Ion Lipceanu, Gabriel Grigorașenco, Cătălin Cîrnaț, Cristina Grati – Liceul Teoretic Holercani, s. Holercani, raionul Dubăsari;
# Danila Mihalachi, Vlada Grigorovschi, Vlad Sîtnic – Liceul Teoretic „Alexei Mateevici”, orașul Dondușeni;
# Oliver Nicu – Liceul Teoretic „Constantin Spătaru”, orașul Leova;
# Ilinca Gropa – LT „Mihai Eminescu”, s. Sudarca, raionul Dondușeni;
# Sofia Stanco, Ursachi Cristina, Evelina-Maria Andriiciuc, Chira Zabavnaia, Mozolevscaia Valeria – IP Gimnaziul Vălcineț, s. Vălcineț, raionul Ocnița;
# Maria Cojocari, Ionuț Cojuhari, Ilie Tomac, Nicoleta Pocitari, Valeria Tetelea, Nicoleta Dubciuc, Valensia Vlas, Nichita Rotari, # Alexandra Tartus, Olga Rotari, Tatiana Fortuna, Dan Chirilov – IP Gimnaziul Schineni, s. Schineni, raionul Soroca.
Câștigătorii primelor trei locuri au primit smartwatchuri, iar celelalte echipe câștigătoare au fost premiate cu ghiozdane și accesorii personalizate cu sloganul campaniei.
Alexei Golicov, câștigător, Liceul „Matei Basarab”, municipiul Chișinău: „Prin acest video am vrut să le arăt tinerilor că alegerea de a spune NU tutunului le deschide porți spre un viitor mai bun. A fost un concurs extrem de interesant, care a abordat un subiect actual și important pentru tineri. Mă bucur că am avut ocazia să contribui la conștientizarea impactului negativ al fumatului prin creativitate și implicare.”
Vlada Grigorovschi, mențiune, Liceul „Alexei Mateevici”, orașul Dondușeni: „Participarea la acest concurs ne-a învățat cât de important este lucrul în echipă și cât de mult putem realiza împreună. Am citit și am descoperit informații noi despre fumat, pe care nici măcar nu le știam înainte, iar acum suntem mai motivați să împărtășim acest mesaj cu alți tineri. Prin mesajul din video am vrut să inspirăm tinerii să facă alegeri sănătoase și să conștientizeze consecințele fumatului.”
Artiom Cucereavîi, mențiune, Liceul „Mircea Eliade”, municipiul Chișinău: „Acest concurs a fost o oportunitate de a transmite un mesaj puternic către tineri: sănătatea noastră este cea mai valoroasă resursă. În timp ce ne documentam despre efectele negative ale tutunului, am descoperit cât de multe pericole ascunde consumul de tutun, mai ales în rândul tinerilor. A fost o muncă de echipă, în care fiecare dintre noi a adus un plus de valoare, iar împreună am realizat cât de important este să fim informați. În cele din urmă, noi decidem ce viitor alegem și ce direcție vrem să urmăm.”
Invitați la eveniment, actorul Cătălin Lungu și influencera Ana Beregoi au vorbit despre propriile atitudini față de fumat, care au rezonat cu publicul tânăr. Cătălin i-a îndemnat pe tineri să nu creadă că pot „doar încerca” lucruri nocive, care provoacă dependență, deoarece mai târziu este extrem de greu să te lași de ele. Ana le-a transmis elevilor mesajul că „este mai cool să refuzi, decât să accepți” din conformism ceea ce îți poate face rău.
Campania națională antifumat „Nu te lăsa aburit(ă)!” se desfășoară în mediul digital, oferindu-le tinerilor, părinților și cadrelor didactice din instituțiile de învățământ instrumente și materiale de informare și sensibilizare (broșuri, postere, materiale vizuale digitale) cu privire la compoziția chimică a țigărilor electronice și a altor produse din tutun și nicotină, precum și la impactul negativ ale acestora asupra sănătății. În cadrul acesteia, în școlile din țară se desfășoară lecții informative despre conținutul nociv al țigărilor electronice și promovarea alegerilor sănătoase pentru viitorul tinerilor.
Despre campania națională antifumat „Nu te lăsa aburit(ă)!”
Studiile arată că 12,7% dintre adolescenții de 13-15 ani din Republica Moldova utilizează în prezent țigările electronice. La nivel mondial, datele Organizației Mondiale a Sănătății arată că 37 de milioane de copii cu vârste între 13 și 15 ani utilizează țigări electronice și alte produse din tutun și nicotină.
Campania „Nu te lăsa aburit(ă)!” a devenit o necesitate, întrucât industria tutunului și-a intensificat și diversificat strategiile de marketing, devenind tot mai agresivă și extinzându-și grupurile-țintă. În acest context, tot mai mulți copii și adolescenți au fost atrași prin diverse strategii de promovare și publicitate, vizându-i direct cu un portofoliu nou de produse care le afectează sănătatea și viața.