Vânzarea și cumpărarea vehiculelor va fi posibilă și online. Care sunt condițiile și avantajele noului serviciu

chedie
Foto:promotor.ro

Începând cu 29 noiembrie 2024, tranzacțiile de cumpărare-vânzare a automobilelor, care deja sunt înmatriculate în Registrul de stat al vehiculelor, se pot face online, fără a fi nevoie ca vânzătorul și cumpărătorul să se deplaseze la subdiviziunile de înmatriculare a vehiculelor ale Agenției Servicii Publice (ASP).

Pentru a putea efectua aceste acțiuni online, atât vânzătorul cât și cumpărătorul trebuie să dețină o semnătură electronică calificată. În același timp, valoarea tranzacției nu poate depăși 685 000 de lei (echivalentul a 50 de salarii medii pe economie pentru anul 2024).

„Astăzi facem un pas important în direcția digitalizării serviciilor publice și a adaptării lor la nevoile cetățenilor. Lansarea acestui nou serviciu de vânzare-cumpărare online a vehiculelor reprezintă un exemplu clar de cum tehnologia poate simplifica procesele administrative și poate economisi timp prețios pentru toți utilizatorii”, a declarat directorul Agenției Servicii Publice, Mircea Eșanu.

Condiții la depunerea cererii

#1. Solicitantul serviciului trebuie să fie cetățean al Republicii Moldova, cu vârsta de peste 18 ani.

    #2. Ambele părți (cumpărător/vânzător) trebuie să dețină semnătură electronică calificată.

    #3. În calitate de vânzător poate fi proprietarul vehiculului (persoană fizică sau persoană juridică) sau un reprezentant împuternicit de către proprietar prin serviciul MPower.

    #4. În calitate de cumpărător poate fi doar o persoana fizică.

    #5. serviciul este disponibil pentru tranzacțiile care nu implică schimbarea numărului de înmatriculare.

    #6. vehiculul supus tranzacției trebuie să fie înregistrat deja în Registrul de stat al vehiculelor și să fie echipate cu plăcuțe de înmatriculare de tip nou (emise după anul 2015) și să dispună de certificat de înmatriculare valabil.

    #7. serviciul este disponibil pentru tranzacționarea vehiculelor care nu sunt supuse unor restricții sau interdicții legale și nu fac obiectul unui contract de leasing sau locațiune. 

    Avantajele serviciului electronic

    #1. Tranzacția de vânzare-cumpărare a vehiculelor se face online, fără a fi nevoie să vă deplasați la subdiviziunile de înmatriculare a vehiculelor ale Agenției Servicii Publice.

    #2. Contractul de vânzare-cumpărare a vehiculului este generat automat, în format electronic, fiind disponibil spre accesare din MCabinet.

    #3. Certificatul de înmatriculare provizoriu, în format electronic, pe numele noului proprietar poate fi obținut imediat după validarea tranzacției de către ASP (în termen de cel mult o zi lucrătoare) și accesat din MCabinet sau din aplicația EVO.

    #4. Certificatul de înmatriculare, emis pe suport de policarbonat, poate fi livrat prin MDelivery la adresa indicată de noul proprietar.  

    #5. Cetățenii Republici Moldova aflați peste hotare care dețin o semnătură electronica calificată pot efectua rapid tranzacțiile de vânzare-cumpărare a vehiculelor, fără a fi nevoie să se deplaseze pentru aceasta în țară.

    Cum să accesați serviciul dacă sunteți vânzători

    #1. Accesați site-ul servicii.gov.md.

    #2. În banda de căutare scrieți „Transcrierea transmiterii dreptului de proprietate asupra vehiculului” și selectați serviciul.

    #3. La „Pasul 1. Depunerea cererii”, activați butonul „Solicită” și veți fi redirecționat pe „Platforma de dezvoltare a serviciilor electronice” (PDSE) pentru inițierea tranzacției.

    #4. Autentificați-vă pe „Platforma de dezvoltare a serviciilor electronice”. Completați câmpurile necesare pentru întocmirea cererii și contractului de vânzare-cumpărare: selectați vehiculul, completați suma tranzacției, datele cumpărătorului. Semnați electronic contractul de vânzare-cumpărare.

    #5. Sistemul în mod automat va transmite pe adresa de email a cumpărătorului, pe care ați indicat-o în cerere, o notificare. Astfel cumpărătorul va fi informat că procedura de vânzare-cumpărare a automobilului a fost inițiată.

    Cum să accesați serviciului dacă sunteți cumpărători

    #1. În notificarea primită pe email de la vânzător veți avea un link. Accesându-l, veți fi redirecționat pe „Platforma de dezvoltare a serviciilor electronice” pentru finalizarea tranzacției.

    #2. Autentificați-vă pe platformă. Consultați termenii și condițiile de utilizare ale serviciului electronic. Aveți la dispoziție cinci zile calendaristice pentru a examina clauzele contractului de vânzare-cumpărare și a accepta oferta. În caz contrar, cererea inițiată de vânzător va fi anulată în mod automat.

    #3. Dacă acceptați oferta, semnați electronic contractul. Achitați prin MPay suma necesară pentru perfectarea certificatului de înmatriculare și indicați locul unde doriți să-l ridicați – la domiciliu sau la un oficiu ASP.

    După finalizarea procedurii de către vânzător și cumpărător, cererea va fi procesată de către ASP, unde vehiculul va trece printr-o serie suplimentară de verificări pentru a se asigura că nu există restricții sau interdicții asupra acestuia. Validarea tranzacției de către ASP se va face în termen de o zi lucrătoare. În cazul unui rezultat favorabil, executorii vor valida cererea de tranzacționare prin înregistrarea vehiculului după noul proprietar în Registrul de stat al vehiculelor și vor transmite comanda pentru perfectarea certificatului de înmatriculare pe suport de policarbonat pe numele noului proprietar. Din acest moment, transcrierea dreptului de proprietate asupra vehiculelor este considerată finalizată. Atât vânzătorul, cât și cumpărătorul vor fi notificați pe mail despre validarea tranzacției.

    Imediat după validarea tranzacției, contractul în format electronic, semnat de ambele părți, va deveni disponibil pentru accesare și descărcare în „Cabinetul personal” (MCabinet) al vânzătorului și al cumpărătorului. Acesta va conține un QR code pentru verificare și posibilitate de descărcare

    După validarea tranzacției, pe numele cumpărătorului, în calitate de proprietar nou al vehiculului tranzacționat, va fi emis un certificat de înmatriculare provizoriu, în format electronic, care va fi expus în cabinetul personal. Acesta va avea un QR code pentru verificare și posibilitate de descărcare. Certificatul de înmatriculare provizoriu va putea fi accesat și în aplicația EVO.


    În prezent, ASP prestează 192 tipuri de servicii, dintre care 80 sunt înregistrate în Registrul de stat al serviciilor publice. Dintre acestea 80, circa 43 de tipuri de servicii (54 %) pot fi solicitate de către cetățeni online.

    Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
    Comentarii
  1. Cineplex

  2. Știri pentru tine
  3. Lifestyle din stânga nistrului

  4. Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente