În ce valori se regăsesc tinerii? Mohammad Alkasem, despre implicarea în procesul decizional

Screenshot 2024-10-17 002554

La 20 de ani, Mohammad Alkasem se consideră un specialist de tineret în devenire. De-a lungul timpului, el a fost parte a mai multor proiecte și inițiative, făcând activism civic din februarie 2022, odată cu începutul crizei refugiaților și războiului din Ucraina. În această primăvară, Mohammad a decis să se alăture unui proiect desfășurat de Consiliul Național al Tineretului din Moldova (CNTM), urmând să explice tinerilor de ce este necesar ca aceștia să se implice activ în procesele decizionale. Cum s-au desfășurat activitățile tânărului și în ce au constat ele vă povestim în acest articol.

Pe parcursul anilor, Mohammad a participat la mai multe traininguri organizate de CNTM și a făcut voluntariat în două dintre cele 36 de organizații de tineret asociate structurii.

Mă consider un bun prieten al CNTM-ului. La activități, dacă sunt prezent, mereu sunt deschis să îi ajut. Pentru ei este important faptul că eu mă implic activ, iar mie îmi place acest lucru. Mie îmi place că ei pot conta pe mine.

Mohammad Alkasem

În această primăvară, Mohammad s-a alăturat programului Engaging Youth in Moldova’s EU Referendum 2024, care a fost implementat de CNTM. În cadrul său, tânărul a participat la o serie de instruiri, apoi a realizat o activitate de follow-up, adică a desfășurat deja o activitate proprie, în baza cunoștințelor acumulate la instruiri. De asemenea, datorită implicării în program, Mohammad va putea să fie observator la alegerile din 20 octombrie 2024.

„Fă un pas înainte pentru a confirma ceea ce spui”

Instruirile la care a participat Mohammad s-au axat pe formarea de formatori, abordând teme precum implicarea civică, mobilizarea tinerilor și influențarea politicilor publice. De la sesiuni, tânărul a plecat cu metode noi de training, pe care le-a integrat ulterior și în activitățile sale, precum și cu abilități îmbunătățite în domeniul public speaking.

Ana Indoitu, trainera de la activități, mi-a dat câteva tips and tricks legate de vorbirea în public, pe care eu nu le înțelegeam. De exemplu, ceva foarte subtil: fă un pas înainte pentru a confirma ceea ce spui, fă un pas înapoi ca să arăți că nu ești de acord.

Mohammad Alkasem

În ultima zi de instruiri, participanții au propus câte o idee de proiect pe care urmau să o realizeze în localitățile lor. Mohammad a decis să se axeze pe conștientizarea implicării tinerilor în viața socială. Totuși, spre deosebire de alte inițiative, obiectivul urma să fie atins prin prisma educației nonformale.

Simularea unui consiliu local și dezbateri pe domeniul educației

Activitățile au durat două zile, iar în cadrul lor au fost implicați 14 tineri. Mohammad a decis din start să evite în mare parte sesiunile de informare, concentrându-se pe partea practică. Astfel, în prima zi, tinerii au simulat activitatea unui consiliu local, devenind factori de decizie și participând la dezbateri.

Ideea de activitate Mohammad a împrumutat-o de pe portalul Consiliului Europei, unde se numește A mosque Sleepyville.

Pentru început, participanții au aflat obiectivele simulării și regulile de bază ale activității. Singurul subiect aflat pe ordinea de zi a noului consiliu a fost o posibilă construcție a unei moschee într-o localitate unde locuiesc în mare parte creștini. Mai multe detalii despre acest subiect, cum ar fi banii din care ar urma să fie construită moscheea sau amplasarea sa, urmau să fie compuse de participanții la activitate, în funcție de rolurile pe care le aveau și poziția luată: pro, împotrivă, indeciși.

Noii consilieri, dar și reprezentanți ai societății civile, s-au împărțit în grupuri. În funcție de poziția luată, și-au formulat argumente, apoi au participat la o discuție în plen, urmând să ia o decizie finală cu privire la moschee.

O altă activitate realizată pe parcursul celor două zile s-a numit „Dezbateri tinerești”. În carul ei, participanții au fost împărțiți în grupuri, fiecare reprezentând o regiune dintr-o localitate imaginară. Fiecare grup urma să rezolve o serie de probleme caracteristice localității lor, care vizau domenii precum educația, infrastructura sau sănătatea. Activitatea s-a încheiat cu o serie de dezbateri care vizau soluțiile propuse de tineri.

La finalul ambelor activități, Mohammad a condus o sesiune de debrifare, în care participanții au fost încurajați să își exprime gândurile și emoțiile legate de activitate. Întrebările de reflecție au vizat ceea ce au învățat din exercițiu, cum s-au simțit în rolurile lor și cum pot aplica aceste lecții în viața reală.

Valorile care îi reprezintă pe tineri

În cadrul celorlalte activități, tinerii au aflat detalii și despre campaniile „Moldova Decide” și „Tinerii Votează”, inițiative apolitice menite să informeze cetățenii despre alegerile din 20 octombrie. De asemenea, ei au discutat despre valorile care îi reprezintă. Mai exact, fiecare tânăr a făcut o listă din 10 valori care îi aparțin, urmând să le reducă treptat la trei valori esențiale.

Mohammad spune că exercițiul cu valorile este destul de sugestiv atunci când vorbim despre necesitățile tinerilor: „Eu cred că participarea începe acolo unde ne deranjează ceva și reiese din valorile noastre. Nu este prima dată când realizez acest exercițiu. Cel mai des tinerii aleg libertatea, autenticitatea sau intimitatea“.

Mie rezultatele îmi par tare curioase, luând în considerare că deseori tinerii, și nu doar tinerii, nu-și permit să fie autentici. Se tem să fie autentici, dar totuși pentru ei aceasta este important. Adesea, încearcă să fie autentici inclusiv prin implicarea în activități, iar aceasta cred că este frumos.

Mohammad Alkasem

„Cu cât vorbim mai puțin despre drepturile noastre, cu atât mai mult riscăm să pierdem accesul la ele”

Mohammad spune că în ultimii ani a făcut cunoștință cu zeci de tineri din diferite state ale lumii. El precizează că în multe țări, atât dezvoltate, cât și apropiate de situația economică a Moldovei, tinerii se implică mult mai activ în procesele decizionale și încearcă mult mai insistent să influențeze politicile care îi vizează.

În Finlanda, deși trăiesc într-o țară foarte dezvoltată, tinerii se implică foarte activ în rezolvarea unor probleme care pentru noi ar părea minore. Acești tineri luptă constant pentru drepturile lor. Ei înțeleg că această luptă nu se oprește niciodată. Asta mi-aș dori să văd și la noi. Cu cât vorbim mai puțin despre drepturile noastre, ca tineri, cu atât mai mult riscăm să pierdem accesul la ele.

Mohammad Alkasem

Una dintre „cheițele” implicării tinerilor este inclusiv educația politică. Potrivit lui Mohammad, în lipsa unei discipline bine structurate în școli, tinerii nu vor reuși să înțeleagă pe deplin procesul decizional și rolul lor în societate. Tânărul a menționat că autoritățile ar trebui să ia mai în serios calitatea studiilor care se oferă la disciplina „Educație pentru societate” și să încerce implementarea masivă a „Educației electorale” în instituții, dar și revizuirea activității Consiliilor Elevilor.

Acest material este realizat în cadrul proiectului Engaging Youth in Moldova’s EU Referendum 2024, susținut de DUF (The Danish Youth Council) și IMS (International Media Support) și implementat de CNTM (Consiliul Național al Tineretului din Moldova) în parteneriat cu Silba (Initiative for Dialogue and Democracy) și diez.md.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii
  • Cineplex

  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente