Cu cine dialoghează elevii din Republica Moldova despre metodele proprii de învățare? Rezultatele raportului cercetării „Școala mai aproape” arată că pe măsură ce elevii ajung la liceu, discută mai puțin cu profesorii despre metodele prin care învață. Spre exemplu, în clasa a V-a, scorurile pentru opțiunile „mult” (4) și „foarte mult” (5) însumează 59,37 %, însă în clasa a XI-a acest procent scade până la 27,58 %.
Potrivit datelor, nivelul de plăcere al elevilor când vine vorba despre învățat este mediu. Această opțiune a fost aleasă de 44,78 % dintre tineri. De asemenea, putem observa că sunt mai mulți elevi care au declarat că le place să învețe „foarte mult”, decât „foarte puțin”.
În plus, mai mult de jumătate dintre elevii chestionați cred despre ei că știu să învețe – 63,23 %.
În mare parte, elevii din Moldova discută și cu colegii sau prietenii lor despre metodele pe care le folosesc atunci când învață. Cu toate acestea, li se întâmplă destul de des să uite o lecție învățată cu o zi înainte – 39,41 %.
Ce pot face școlile
Cercetătorii au venit și cu câteva recomandări generale pentru instituțiile de învățământ.
# Școlile pot oferi profesorilor o listă de metode de învățare pe care aceștia să le prezinte elevilor și să le adapteze utilizând exemple relevante din disciplina pe care o predau.
# Diversificarea metodelor de evaluare. Pe lângă ascultarea la clasă sau povestitul temelor, profesorii ar trebui să dea pentru acasă proiecte, realizarea studiilor de caz, rezolvarea de situații complexe, vlogguri, lucrări practice, interviuri, jocuri de rol. De asemenea, este important ca profesorii să acorde atenție atât evaluărilor formative, cât și celor sumative, menținând un echilibru între ele.
# Diversificarea activităților de la clasă (trei, patru pe oră) și implicarea tuturor în realizarea acestora.
# Încurajarea metodelor de învățare colaborativă și a învățării între egali (peer learning – elevii învață unul de la altul).
În acest articol am selectat șase tehnici de studiu care te vor ajuta să înveți și cele mai complicate teme.
La studiu au participat 5 176 de elevi din 32 de școli din 20 de raioane. 3 946 dintre ei își fac studiile la gimnaziu (clasele V-IX), iar 1 930 – la liceu (clasele X-XII). Cercetarea a fost realizată de Teleskop, o platformă de date despre sistemul de învățământ din România.