Cu siguranță fiecare dintre noi a vizionat cel puțin o dată un serial american despre viața școlară și liceenii care au acces la dulapuri individuale sau la posibilitatea de a studia ceea ce își doresc. Încă de la o vârstă fragedă, Marius Pleșca, un tânăr din Republica Moldova, își imagina că este în rolul unui asemenea elev și visa să-și facă prieteni pe tot mapamondul. El poate spune acum că această dorință s-a îndeplinit, pentru că a reușit să beneficieze de bursa FLEX, grație căreia a învățat timp de un an la un liceu din Statele Unite ale Americii (SUA).
„Visul american era prea măreț ca să renunț”
Elevul povestește că propunerea de a se înscrie la FLEX a apărut spontan și a venit din partea dirigintei. A fost prima încercare a tânărului de a-și îndeplini visul american. „M-am lăsat repede convins, fiindcă așteptam așa o oportunitate să se ivească.” Cu toate că prima tentativă nu s-a soldat cu succes, Marius a decis să-și mai ofere o șansă. Așadar, în clasa a 10-a, elevul a reușit să devină unul dintre cei 45 de finaliști ai programului. „Visul american era prea măreț ca să renunț din prima încercare.”
Marius este de părere că ceea ce l-a ajutat să obțină această bursă este motivația de a descoperi un nou continent. De asemenea, era încrezător că îi va reuși să se evidențieze și să convingă juriul că este un potențial lider. „Le-am spus și părinților despre reușita mea, aceștia m-au susținut și le sunt recunoscător. Ei au conștientizat într-adevăr că urmează să merg în America în momentul în care am primit toate detaliile despre plecarea mea: statul și liceul în care am fost repartizat, familia gazdă la care urma să stau.”
Când mergi cu încredere către realizarea scopurilor, orice provocare care apare poate fi imperceptibilă. În cazul lui Marius nu a fost diferit, mai ales că acesta spune că însuși călătoria către SUA face parte din aspirația de a descoperi alt continent. „Când am pășit pentru prima dată pe pământ american, am trăit un șoc cultural și am sesizat multe diferențe. Până și străzile erau diferite. Prima săptămână a fost perioada în care realizam că sunt într-o altă țară, într-o familie gazdă nouă, la o altă școală și mi-am dat seama că aveam oportunitatea vieții mele în fața ochilor.”
Pentru a-și ușura adaptarea într-un stat străin, Marius s-a străduit să fie deschis și să profite de orice oportunitate sau eveniment, astfel încât să nu simtă atât de mult dorul de casă. „Experiența asta te maturizează foarte mult, te motivează să te descoperi pe tine și să trăiești o nouă viață.” Dorul de casă a fost inevitabil, mai ales în cazul unei distanțe de peste 8 000 de kilometri. „Strategia mea a fost să mă implic în cât mai multe activități, așa încât să nu am timp să mă gândesc la ce se întâmplă acasă.”
Specificul studiilor la un liceu din SUA
Lecțiile propriu-zise, la fel, l-au ajutat să se acomodeze mai rapid în SUA. Ceea ce i-a plăcut cel mai mult a fost libertatea de a alege obiectele pe care și-a dorit să le studieze. La liceul în care a învățat existau trei materii obligatorii în programa școlară. Este vorba despre guvernul american, matematica și istoria. În rest, fiecare este liber(ă) să-și aleagă obiectele în funcție de propriile preferințe. „Eu am ales teatrul, educația fizică, geometria și limba engleză”. Marius a practicat și anterior teatrul, iar din acest motiv asta a fost disciplina lui preferată. „Alt lucru care mi-a plăcut este disponibilitatea de a aplica la cluburi academice și sportive. De exemplu, eu am făcut parte din viitorii lideri de afaceri ai Americii. De asemenea, am făcut lecții de website design și am reușit să ocup locul întâi la nivel de stat într-o competiție legată de acest domeniu.”
Un element esențial despre care ne-a relatat Marius, specific liceului în care a învățat, este faptul că elevii utilizează în mare parte laptopuri în loc de tradiționalele caiete și stilouri. Cu ajutorul gadgetului realizează temele pentru acasă și lucrează în timpul lecțiilor. „Mi-a plăcut forma asta de digitalizare, fiindcă nu trebuia să car ghiozdanul cu zeci de cărți în fiecare zi.” Sistemul de notare american este de la A la F. A este considerată nota cea mai mare, iar F – cea mai mică. „Dacă ai note bune la unele obiecte, poți primi până la trei scutiri de examen, iar elevul își alege singur materiile la care își dorește aceste scutiri. Examenul final este mult mai simplu decât la noi, are loc în format online.”
Liceul în care a fost repartizat Marius a găzduit și anterior elevi din alte țări, de aceea și profesorii erau obișnuiți să interacționeze cu tineri internaționali. „Cu profesorii a fost destul de ușor să stabilesc relații de prietenie. Mi-am făcut și mulți amici din mai multe țări, mai ales când am mers la Civic Education Week, o altă oportunitate oferită de programul FLEX, care permite elevilor să petreacă o săptămână la Washington. Acolo am participat la workshopuri, am vorbit cu senatori americani și cu reprezentanți ai Capitoliului.”
Tânărul a fost repartizat la o școală din statul Missouri. Acest rol le revine organizațiilor de plasament care sunt responsabile să identifice liceul și familia gazdă la care urmează să fie cazat viitorul bursier. Chiar dacă anual 45 de elevi din Republica Moldova beneficiază de bursa FLEX, șansele ca doi sau mai mulți moldoveni să fie în același liceu sunt foarte mici. Aceștia sunt repartizați prin toate statele americane din California până la New York.
Colegilor din SUA a reușit să le povestească și despre Republica Moldova prin prisma prezentărilor pe care le-a realizat în locații diferite. „Am făcut 10 prezentări la școală, o prezentare la biserică și o prezentare la un centru de copii. Americanii sunt foarte fascinați de faptul că au oportunitatea să vorbească cu cineva de pe alt continent.” Marius a hotărât să le relateze despre locurile turistice din Republica Moldova.
Relația cu familia gazdă
În afară de obiectivele turistice, elevul le-a încântat papilele gustative ale americanilor cu bucate tradiționale. „Familiei gazdă i-am gătit plăcinte cu brânză. Îmi era și mi-e dor de mâncarea de acasă.” Bucatele tradiționale au fost un prim pas către stabilirea unei relații de prietenie cu membrii familiei la care a petrecut un an. „Când am ajuns, drept cadou de mulțumire că m-au acceptat în familia lor, am adus o ie pentru mama gazdă și o ie pentru tatăl gazdă. Chiar au rămas impresionați. De asemenea, le-am dăruit o carte turistică în cazul în care își vor dori să viziteze Republica Moldova.”
Alături de familia gazdă, Marius a reușit să călătorească într-un stat învecinat cu Missouri, Arkansas, acolo unde a mers în drumeții prin natură. „Membrii familiei mele gazdă practicau drumețiile destul de des. Chiar în luna august, când am ajuns în SUA, am mers cu ei să facem hiking. Asta cred că este una dintre cele mai fascinante amintiri din toată experiența.”
Revenirea în Republica Moldova și activitățile de promovare ale programului FLEX
Marius recunoaște că această experiență a avut pentru el un aport semnificativ atât din punct de vedere personal, cât și academic. „M-am maturizat foarte mult, am învățat să fiu independent, să mă descurc de unul singur pe un alt continent. Acest proiect a contribuit la procesul de autodescoperire și la îmbunătățirea performanței academice.”
După revenirea în Republica Moldova, s-a pregătit pentru a susține toate evaluările și tezele, astfel încât să fie promovat în clasa a XII-a. Acum, în ultimul an de liceu, elevul își dorește să le povestească și colegilor săi despre beneficiile bursei FLEX. „Fac voluntariat pentru American Council și îi ajut pe membrii organizației să promoveze programul pe rețelele sociale. Am realizat și câteva prezentări la America House, la școală, iar astfel încerc să-i motivez și pe ceilalți să-și urmeze visul american.”
Programul FLEX oferă finanțare prin burse elevilor din Republica Moldova pentru a călători în SUA, pentru a urma un liceu american timp de un an școlar complet și pentru a trăi într-o familie gazdă din SUA.
Într-un material viitor, Marius va veni cu o serie de sfaturi și recomandări pentru tinerii care își doresc să beneficieze de bursa FLEX. Veți avea posibilitatea să aflați care sunt criteriile de eligibilitate, cum trebuie să vă pregătiți pentru cele trei runde, care sunt cele mai importante aspecte de care trebuie să țineți cont, cum vă adaptați mai ușor la un liceu internațional și într-o țară străină.
Dacă vrei să te înscrii la acest program, o poți face aici. Termenul-limită pentru înregistrare este 26 septembrie 2024.
Dacă dorești să fii mereu la curent cu cele mai noi oportunități #diez, ești mereu binevenit(ă) și pe canalul nostru de Telegram.