Digitalizarea transformă radical modul în care antreprenorii își gestionează afacerile, iar cei care nu se adaptează riscă să devină necompetitivi și mai puțin atractivi pentru clienți. De aceea, programul „Digital Upgrade”, destinat întreprinderilor mici și mijlocii din regiunea Găgăuziei, a oferit oportunitatea a 15 antreprenori să își dezvolte competențele digitale, esențiale pentru succesul pe o piață dinamică. Începând din luna martie, participanții au beneficiat de un training gratuit, în cadrul căruia au învățat despre marketing digital, e-commerce, automatizare, digitalizare și securitate online. Antreprenorii au reprezentat companii diverse, de la afaceri cu microplante și magazine online până la companii farmaceutice – toate unite de dorința de a-și digitaliza și moderniza activitățile.
Irina Grișca, directoare generală, iHUB: „Programul „Digital Upgrade” a avut ca scop instruirea IMM-urilor din regiunea găgăuză în 6 domenii diferite, care sunt esențiale pentru creșterea și adaptarea IMM-urilor într-o economie digitală. Interesul a fost foarte mare, deoarece piața afacerilor din această zonă este în continuă expansiune. Există multe întreprinderi mici care au nevoie de formare profesională din partea mentorilor cu experiență pentru a-și dezvolta competențele digitale și a crește pe piețe mai mari.”
Digital Upgrade: oportunități, cunoștințe și… inspirație
Pe parcursul sesiunilor de formare, participanții au dobândit cunoștințe valoroase, iar mentorii au oferit sesiuni individuale de consultanță. Programul„ Digital Upgrade” nu doar că a oferit cunoștințe noi, ci a inspirat schimbări majore în strategiile antreprenorilor, oferindu-le încrederea de a explora noi oportunități și a-și extinde afacerile într-un mediu din ce în ce mai digitalizat.
Evghenia Lazareva, fondatoare, Microgreen-FarmSRL: „Compania noastră se ocupă cu creșterea micro plantelor. Este unica companie în sudul Găgăuziei. Am participat la acest proiect deoarece aici unul din cursuri era modulul despre marketing. Este exact ceea ce avem nevoie, deoarece produsul nostru este destul de nou și necesită promovare.”
Natalia Screlea, consultantă, Asociația Producătorilor Agricoli ”Agro Oguz”: „Noi am creat un program cu ajutorul căruia asociația va putea, în viitor, să implementeze ceva nou, ceva interesant pentru membrii săi și pentru aplicarea ulterioară a cunoștințelor pe care le-am dobândit.”
Ivan JELEZOV, expert, compania UDS: „Sunt un antreprenor care se află într-o dezvoltare continuă și am decis să vin, să ascult informația. Mi-a plăcut foarte mult și atunci am zis că vreau să particip. Cel mai important, ce am descoperit pentru mine, este faptul că am decis să nu mă agăț doar de businessul meu. Aici, datorită cursului, mulțumită mentorilor, am găsit o direcție nouă pentru mine, care îmi place și îmi reușește. Deja am rezultate în acest domeniu. Am devenit partenerul companiei UDS.”
Digitalizarea – una dintre direcțiile de dezvoltare a afacerilor locale
Digitalizarea ajută afacerile să-și extindă veniturile prin accesarea de noi piețe, atât regionale, cât și internaționale, și ajută la consolidarea relațiilor cu clienții prin interacțiuni mai eficiente. În același timp, facilitează lansarea mai rapidă a produselor pe piață, optimizează costurile și contribuie la creșterea profiturilor. Iar competențele digitale sunt extrem de importante pentru antreprenorii, în special cei din regiuni, care au oportunități de instruire și finanțare mai limitată.
Vasilii Peiu, mentor „Digital Upgrade”: „Eu am condus modulul Automatizarea procesului de business, la fel și digitalizarea în paralel. A fost un interes colosal deoarece automatizarea nu este o plăcere ieftină pentru companiile mici și mijlocii de la noi. De aceea eu m-am străduit la maximum accesibil să le explic ceea ce ei pot face singuri.”
Liubov Mitioglo, manager regional, Tekwill Comrat: „Participanții au reorientat semnificativ direcția afacerilor lor, ceea ce este esențial în prezent. Datorită acestui proiect, cei 15 antreprenori au reușit să îmbunătățească interacțiunea cu clienții, să creeze magazine online și să-și automatizeze afacerile. Am văzut participanți care deja și-au schimbat și vectorul de dezvoltare, pentru a acoperi mai multe direcții de necesități. Programul va continua să ofere oportunități de creștere antreprenorilor din regiune. Astfel, după finalizarea cursului, absolvențiii vor primi 8 minigranturi ca să poată implementa cunoștințele și instrumentele, pe care le-au învățat, în afacerea lor.”
Despre Digital Upgrade
În februarie 2024, iHUB Chișinău a lansat programul „Dezvoltarea digitală a întreprinderilor mici și mijlocii”, care vizează adaptarea transformării digitale a afacerilor din regiunile mai puțin dezvoltate. Programul se va desfășura până la finele anului curent, având drept scop dotarea IMM-urilor cu competențe și instrumente digitale, stimulând inovația și competitivitatea în sectoarele respective. Proiectul a fost lansat în parteneriat cu Agenția pentru Dezvoltare și Mobilitate EMA, cu sprijin financiar din partea SlovakAid.