Două tinere din Moldova au dezvoltat o aplicație de orientare în carieră. „MixTape” a luat locul II mondial la un concurs din Coreea de Sud

Premiere-2
Foto:Daniela Grosu/arhivă personală

În acest an, două eleve din Republica Moldova au obținut locul 2 la cea de-a XIV-a ediție a Concursului Internațional de Aplicații Mobile e-ICON World Contest. Laura Burduja și Daniela Grosu, eleve la Liceul Teoretic „Miron Costin” din raionul Florești, au făcut echipă cu doi tineri din Republica Coreea și au dezvoltat o aplicație care să personalizeze traseul de orientare în carieră a elevilor.

Inițiativa de a participa la acest concurs a venit din partea Danielei Grosu și a profesoarei sale Tatiana Rotari, care au primit oportunitatea de la Tekwill. Eleva a mai participat anterior împreună cu sora sa și, având în vedere că aceasta absolvise liceul, a trebuit să își găsească o coechipieră interesată de dezvoltarea aplicațiilor mobile. Daniela este în clasa a XII-a, de aceea trebuia să se asigure că a sa colegă va continua să participe și la următoarea ediție, dar cu un alt proiect.

Daniela Grosu
Sursă: Daniela Grosu/arhivă personală

Laura spune că o interesează tehnologiile informaționale. Cel mai mult îi place să studieze impactul pe care îl au asupra societății și cum poate transforma complet modul în care trăim și lucrăm. Din acest motiv, când Daniela i-a spus despre e-ICON World Contest, ea a analizat toate detaliile pentru a înțelege obiectivele, cerințele și oportunitățile de care va beneficia.

Laura Burduja

Înscrierea și pregătirea pentru concurs

Înscrierile la concurs au fost deschise în luna aprilie a anului curent. Pe site-ul oficial au fost prezentate obiectivele în baza cărora echipele participante trebuiau să creeze câte o aplicație. Lista de obiective este aceeași în fiecare an (poate uneori cu mici modificări) și la fiecare ediție a concursului este selectat unul sau două care devin cerințe pentru competiție.

În 2024, obiectivele selectate au fost:
# munca decentă și creșterea economică;
# orașele și comunitățile durabile.
Daniela și Laura l-au ales pe primul, deoarece au reușit să genereze idei mai rapid.

Daniela Grosu

Pentru a se înscrie la concurs, grupul format din Daniela și Laura a trimis:
# o scrisoare de recomandare pentru echipă;
# o cerere de înregistrare la concurs;
# un consimțământ pentru colectarea și utilizarea datelor cu caracter personal;
# o propunere de proiect – o aplicație mobilă care să ajute elevii să își găsească domeniile de interes.

Munca în echipă cu elevii din Coreea de Sud

Ulterior, propunerea lor a fost selectată în etapa finală. Așadar, au făcut echipă cu doi elevi de la Hankuk Academy of Foreign Studies pentru a dezvolta un proiect comun. Timp de patru săptămâni au avut întâlniri online în cadrul cărora au discutat despre proiectul lor și au lucrat la dezvoltarea lui.

La prima întâlnire online cu colegii coreeni ambele grupuri și-au prezentat ideile. Fiecare avea punctele sale forte, de aceea au decis să le combine, fiindcă astfel ar fi reușit să abordeze proiectul din perspective diferite și să vină cu mai multe soluții. Au avut câteva zile în care fiecare membru al echipei a cercetat problema în detaliu și au adunat informații relevante. Cu ideile pe care le-au colectat s-au gândit la un design intuitiv și atractiv pentru aplicația lor, punând accent pe ușurința în utilizare și pe funcționalități esențiale.

În final, au elaborat o nouă propunere de proiect care a trebuit să fie trimisă până la începutul lunii iunie. Dosarul de participare a trebuit să includă:
# propunerea de proiect (în limba engleză);
# o prezentare a materialului (în limba engleză, format PPT sau PDF);
# un videoclip în care să prezinte aplicația.
Ideea a fost acceptată și au ajuns în etapa finală a competiției.

Pentru a finaliza dezvoltarea aplicației mobile, pentru a dezvolta propunerea de proiect și pentru a pregăti materialele de prezentare, echipa din Moldova a mers în Coreea de Sud, unde s-a aflat timp de o săptămână.

MixTape – aplicația care te ajută să-ți alegi un domeniu de carieră

Aplicația pe care au dezvoltat-o tinerii se numește MixTape și oferă utilizatorilor un suport complet în atingerea obiectivelor lor educaționale și profesionale. MixTape conține patru secțiuni. În prima, utilizatorii își furnizează datele personale și completează un chestionar detaliat pentru a primi recomandări personalizate în ceea ce privește cariera. După această etapă, ei interacționează cu un asistent virtual și ulterior sunt redirecționați către pagina de profil a aplicației.

Pagina de profil le prezintă două domenii de carieră, sugerate în urma răspunsurilor lor. Aici se regăsesc și oportunități de angajare, nivelurile de experiență necesare și abilitățile de care au nevoie. De asemenea, această pagină le permite utilizatorilor să-și urmărească progresul.

Aplicația utilizează o funcție unică numită mixtape, care ajută utilizatorii să-și stabilească obiectivele. Ulterior, le împarte în subobiective și etape de realizare, făcând astfel procesul mai atractiv și mai ușor de urmărit.

În plus, platforma conectează utilizatorii cu programe și organizații globale ținând cont de caracteristicile lor demografice și de gen. În ultima secțiune, MixTape are o pagină cu postări unde tinerii se pot împărtăși cu realizările și activitățile lor legate de carieră.

Momentan, există un prototip al aplicației care va fi utilizat ca instrument didactic în domeniul educației în Coreea de Sud. De asemenea, aplicația MixTape va fi promovată și prezentată la Edtech Fair Korea 2024, unde va servi ca exemplu de inovație digitală în educație.

Daniela spune că au participat la o conferință moldo-americană, unde au prezentat platforma. „Unele persoane, în mare parte profesori, s-au arătat interesați de aplicația noastră, pentru că o văd utilă pentru elevii lor. Deocamdată atât noi, cât și băieții din Coreea de Sud suntem încărcați cu orele și temele de la școală, așa că încă decidem dacă vrem să continuăm să o dezvoltăm.”

Au modificat o secțiune a aplicației cu două zile înainte de concurs

Cel mai mult Danielei i-a plăcut interacțiunea cu colegii din Coreea de Sud. Deși în afara programului nu au avut prea mult timp să interacționeze, ea a rămas plăcut impresionată de profesionalismul tinerilor și de chimia lucrativă din echipă.

Daniela Grosu

Daniela spune că doar cu două zile înainte de prezentarea proiectului li s-a părut că ideea lor de aplicație este prea simplă. Atunci au decis în echipă să modifice complet o secțiune a aplicației. Acest lucru i s-a părut uimitor, deoarece, de obicei, ea mereu optează pentru soluții mai sigure și mai simple. „Această experiență mi-a demonstrat că pentru a avea cu adevărat succes, este necesar să îți asumi riscuri mai mari.”

Tânăra povestește că unica provocare a fost limba engleză. „Deși știm engleza, uneori au existat dificultăți. În plus, când discutau între ei, băieții vorbeau în coreeană și îi rugam să ne explice și în engleză.”

Concursurile internaționale nu sunt doar despre muncă

Daniela și Laura au petrecut împreună cu profesoara lor pentru cinci zile în Coreea de Sud. Deoarece concursurile internaționale nu sunt doar despre muncă și studiu, seara aveau timp să descopere Seulul. Au gustat mâncare tradițională, dar în mare parte s-au plimbat prin oraș.

Daniela Grosu

Laura spune nu s-a gândit niciodată că dorința sa cea mai mare, de a ajunge în Coreea de Sud, se va împlini. Planifică să participe și anul viitor la e-ICON World Contest, având în vedere că a fost o experiență fascinantă pentru ea și, dacă poate, de ce să nu o repete.

Sursă: Daniela Grosu/arhivă personală
Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Autoare:Ana Mărgineanu
Comentarii
  • Cineplex

  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente