Maria Rotari, tânără din Moldova care a susținut bacalaureatul în România și a devenit șefă de promoție

poza 1 (2)
Foto:sursă: Maria Rotari

Maria Rotari este o tânără din Republica Moldova care, acum patru ani, după absolvirea treptei gimnaziale, a decis să își continue studiile în România. Ea a ales să fie elevă în cadrul Colegiului Economic Administrativ din Iași. În acest an, Maria se numără printre absolvenții instituției. Mai mult decât atât, a ajuns șefă de promoție. În urma susținerii bacalaureatului, tânăra ne-a povestit despre experiența pe care a avut-o, despre modul de desfășurare a examenelor și despre cum e să fii elevă basarabeancă în România.

La doar 15 ani, Maria a decis să își asume responsabilitatea de a pleca la studii în România. Tânăra și-a ales o instituție cu profil economic, cu specializarea Tehnician în administrație. Studiile în România îi puteau oferi diverse oportunități, prioritar fiind pentru ea recunoașterea diplomei de bacalaureat la nivel internațional. Era sigură de decizia pe care o făcuse, iar din partea familiei a avut toată susținerea și încrederea încă de la început.

Studiile în România – avantaje și confruntări

Pe lângă actele de studii de care avea nevoie, Maria a trebuit să dețină un permis de ședere, precum și o declarație pentru trecerea frontierei. „Când mi-am început studiile, eram minoră, respectiv a fost nevoie și de un set de acte în plus pe care a trebuit să le pregătesc. Am avut nevoie de o declarație prin care părinții îmi permit să trec frontiera singură în scop de studii. Din cauză că nu dețin cetățenie română, a trebuit să-mi fac permis de ședere, obținut în urma unei vize de studii. Astfel, pentru trecerea frontierei trebuia să prezint pașaportul și declarația menționată pe sensul de ieșire din Republica Moldova, iar în România – pașaportul și permisul de ședere”, a spus tânăra.

Inițial, Maria a avut parte de cămin din partea Inspectoratului Școlar Județean Iași. Acesta li se oferea românilor de pretutindeni care veneau la studii. În 2020, când pandemia luase amploare, existase multe locuri libere, fiindcă tinerii evitau să se cazeze. Căminul dispunea de reparație și baie în cameră. În schimb, în bucătărie nu era mașină de spălat sau frigider. În cel de-al doilea an de studii, Maria a fost nevoită să se mute cu chirie împreună cu o colegă. Chiria camerei le costa pe fete 150 de euro lunar. „Cheltuiam în limita resurselor de care dispuneam. Părinții mă ajutau cu bani pentru chirie, însă eu depuneam toate eforturile ca să îmi păstrez și bursa de merit pe care am primit-o din clasa a X-a. Mereu țineam cont de niște limite ale bugetului propriu și mă bucur că nu am depășit limita cheltuielilor”, a precizat Maria.

În primul an, din cauza pandemiei, orele s-au desfășurat mai mult online, ceea ce i-a permis să revină acasă odată la una-două săptămâni. Ulterior, cu un program tot mai solicitant, tânăra a început să vină tot mai rar, pentru că investea majoritatea timpului în studii. De asemenea, Maria se declară o norocoasă, căci printre colegii ei se mai afla o tânără din Republica Moldova. Împreună au reușit să colaboreze, iar cu timpul s-a legat și o prietenie între cele două. Referitor la ceilalți colegi, cu aceștia relațiile s-au format mai mult pe plan de studii. Fiind o persoană mai rezervată, Maria se bucură că a reușit totuși să își formeze un grup de persoane cu care să socializeze.

Maria a observat mai multe diferențe dintre sistemul educațional din România și cel din Moldova. Totuși, fiecare impediment a ajutat-o să evolueze. Comparativ cu Republica Moldova, în România treapta liceală începe în clasa a IX-a. „Am ales să fac studiile în România, prin urmare am fost conștientă că urmează încă o dată să fiu elevă în clasa a IX-a. Totuși, mi se pare total greșit să spui că repeți anul, căci materia în România este structurată astfel încât să se încadreze în cei patru ani. Un aspect important a fost că aici a trebuit să învăț o altă limbă străină, pe lângă limba franceză studiată în gimnaziu. În timp ce studiam la Iași, aș fi putut continua cu limba rusă, dar, fiind într-o clasă cu intensiv engleză, am decis să o învăț pe aceasta, deoarece oferă mai multe oportunități”, relatează absolventa.

Avantaje importante pentru viitorii elevi sunt bursele. Tânăra a menționat că statul român le oferă elevilor posibilitatea de a primi o bursă de merit, una de performanță, cea socială, precum și cea de etnic român în valoare de 65 de euro. Calitatea studiilor și stagiile de practică i-au oferit Mariei posibilitatea să înțeleagă cum se desfășoară activitatea în instituțiile publice. De asemenea, ca absolventă a Colegiului Economic Administrativ din Iași, a primit un certificat de calificare profesională, care oferă unele oportunități de angajare.

Sursă: Maria Rotari/arhivă personală

Cum are loc examenul de bacalaureat în România

La finalul celor patru ani de studii, Maria a susținut examenul de bacalaureat. În România, acesta constă din trei probe scrise și încă trei de competențe lingvistice și digitale. Probele scrise includ limba și literatura română, obligatorie pentru toți absolvenții, o probă specifică profilului ales și una la alegere. Fiind la profilul Servicii, Maria a susținut examenul de profil la matematică, iar pe cel la solicitare – la geografie. Competențele lingvistice se susțin la limba română și la o limbă de circulație internațională. Competențele digitale presupun evaluarea cunoștințelor obținute la disciplina Tehnologia informației și a comunicațiilor, capacitatea elevilor de a utiliza Word, Acces, PowerPoint, Excel, HTML, dar și cunoașterea informațiilor despre calculator. Pentru aceste competențe se primește un certificat corespunzător fiecărei probe susținute, evaluat printr-un calificativ. Atât în România, cât și în Republica Moldova, pentru probele scrise se oferă trei ore, iar maximul este de 100 de puncte. Diferența constă în modul de convertire a acestora în notă, care se oferă cu două zecimale luate după virgulă.

În procesul de pregătire pentru bacalaureat, Maria ne-a spus că cea mai eficientă metodă o consideră învățarea sistematică. „Pentru mine a fost foarte important să învăț constant și să repet informația. Nu am apelat la ore adăugătoare, fiindcă știu că sunt capabilă și pot să mă descurc singură, mai ales că am avut niște profesori care m-au ajutat să asimilez informația foarte bine, iar în cazul în care aveam unele dificultăți, au fost mereu receptivi. Am rezolvat multe teste atât în clasă, la ore, cât și singură, mai ales la matematică. La geografie am pus accent pe noțiunile teoretice, iar rezolvarea testelor am lăsat-o pe planul secund. În schimb, la limba și literatura română, am încercat să-mi pregătesc un model cum să rezolv mai bine itemii și deja am învățat comentariile operelor.”

În România, tinerii pot fi scutiți de examene doar la probele lingvistice și digitale, prin certificate corespunzătoare. Probele scrise sunt obligatorii pentru toți candidații. Tocmai de aceea Maria a depus mult timp și efort în întreg procesul de pregătire pentru bacalaureat. La fel ca în Republica Moldova, fiecare elev completează o cerere prin care se indică materiile la care va susține examenul. În acest an, pentru prima dată, lucrările candidaților au fost scanate, iar ulterior distribuite în toată țara pentru a fi evaluate sub anonimat. „Experiența mea la bac a fost una bună, fără situații neprevăzute. Pot spune că a fost o perioadă foarte stresantă pentru mine, ajungând să fiu extenuată la examene, dar totuși am reușit să mă descurc. Mă bucur că a decurs totul așa cum trebuia atât la simulare, cât și la bac. Nu am avut discrepanțe între punctajul oferit de primul evaluator și al doilea, deci pot spune că a fost o decizie bună această metodă de evaluare”, a spus Maria.

„Am obținut 9,85 la bacalaureat”

Rezultatele la bac i-au reconfirmat Mariei că tot efortul nu a fost în zadar. În momentul în care și-a văzut notele, nu a putut să-și stăpânească lacrimile de fericire. Astfel, la matematică și geografie a luat nota maximă, exact așa cum și-a propus. Cu doi de 10 și cu o medie finală de 9,85, Maria a avut toată certitudinea că realizarea visului său e mai aproape ca niciodată. Aceasta a fost deja admisă în cadrul Universității de Medicină și Farmacie „Carol Davila” din București. Deși acum patru ani se vedea în domeniul economiei, dorințele ei au trecut printr-o schimbare de 180 de grade. Convinsă de propriile abilități, Maria așteaptă cu nerăbdare să înceapă o nouă etapă în viața ei.

Sursă: Maria Rotari/arhivă personală

Sfaturi pentru absolvenți

Datorită experienței pe care a avut-o ca elevă basarabeancă în România, tânăra le sugerează tuturor să aibă încredere în visul pe care își doresc să îl vadă realitate. „Cel mai bun sfat pe care îl pot oferi este să-și asculte inima, decizia ce o vor lua le va schimba semnificativ viața. Trebuie să țină cont de faptul că aici nu vor mai fi alături de familie sau prieteni, totul va fi nou și vor fi nevoiți să se adapteze situațiilor care vor apărea. Dar nu trebuie să uite că nimic nu este imposibil atât timp cât îți dorești ceva și depui efort pentru a-l putea realiza.” Pe final, Maria Rotari rămâne ferm convinsă de faptul că pentru rezultatele dorite trebuie să muncești, căci oportunitățile vin la cei care le caută.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Autoare:Valeria Jidraș
Comentarii
  • Cineplex

  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente