TravelHack 2024, concursul dedicat dezvoltării soluțiilor digitale pentru promovarea sectorului turistic, și-a desemnat câștigătorii după două zile de competiție intensă. Evenimentul a întrunit șase echipe de studenți, care au lucrat timp de 24 de ore pentru a genera idei inovatoare pentru sectorul turismului.
Hackatonul a fost organizat în cadrul Proiectului „Educație antreprenorială prin digitalizare în turism pe întreg lanțul valoric”, finanțat de Proiectul USAID Competitivitate și Reziliență Rurală în Moldova și implementat de Asociația Obștească Comitetul Național ICOM Moldova, în parteneriat cu Asociația Națională pentru Turism Receptor și Intern din Moldova, Institutul European pentru Inițiative, Reforme și Educație ASPIRE, AIESEC Moldova, Universitatea de Stat din Moldova, AO „Liga Studentilor în Inginerie” și cu susținerea Ministerului Culturii.
„TravelHack 2024 reprezintă o oportunitate excepțională pentru a promova patrimoniul natural și cultural al țării noastre, de aceea i-am încurajat pe membrii comunității să participe activ la modernizarea sectorului turistic prin soluții digitale inovatoare. TravelHack oferă platforma ideală pentru ca aceste idei să fie dezvoltate și evaluate de specialiști”, a menționat Ana Maria Lozovoi, coordonatoarea TravelHack 2024.
„A fost o experiență extraordinară să mentorăm echipele participante și să vedem cum ideile lor prind viață. Soluțiile dezvoltate au fost variate și inovatoare, de la platforme digitale pentru turismul rustic și ecologic, la strategii de marketing care să atragă turiști străini. Mă bucur să văd un astfel de entuziasm și dedicare în rândul tinerilor”, a spus Iuliana Țurcanu, mentoră IT la TravelHack 2024.
„Echipele care și-au asumat sarcina de a livra soluții non-tehnice, pe care le-am mentorat, au venit cu soluții creative și bine gândite pentru promovarea turismului rural și ecologic. Am fost impresionată de pasiunea și angajamentul lor și sunt convinsă că aceste idei vor contribui semnificativ la dezvoltarea sectorului turistic din Moldova”, a subliniat Tatiana Zeleznâi, mentoră a echipelor de marketing.
Câștigătorii TravelHack 2024: strategii de marketing și aplicații digitale interactive
Hackathonul a inclus provocări diverse, de la dezvoltarea platformelor digitale pentru turismul rustic și ecologic, până la crearea de ghiduri digitale pentru drumeții și strategii de marketing inovatoare. Participanții au avut libertatea de a veni cu propriile soluții, care să contribuie la promovarea sectorului turismului și la atragerea unui număr mai mare de turiști.
Astfel, echipele participante au fost împărțite în funcție de soluțiile prezentate în două categorii: non-tehnice (strategii de marketing și promovare) și tehnice (soluții IT și pagini web).
La prima categorie, locul 3 a fost adjudecat de echipa care a creat pachete turistice integrate, cu o durată diferită, în funcție de preferințe și de numărul persoanelor din grup.
Locul 2 i-a revenit echipei care a venit cu propunerea de a integra în pachetele turistice conceptul de „agrofitness” – mai multă odihna activă pentru turiștii care aleg să trăiască experiențe turistice autentice în mediul rural.
Iar podiumul câștigătorilor a fost completat de echipa care a dezvoltat o soluție de marketing pentru gazda evenimentului – camping „Pe toloacă” – pentru a modifica modelul de afaceri de la B2C la B2B. Astfel încât, pe termen lung, portofoliul de clienți să includă atât companii mici și mijlocii, care să opteze pentru această destinație, pentru a organiza diferite evenimente dedicate echipelor, cât și experți din diferite domenii, care să țină cursuri și evenimente destinate relaxării. De asemenea, echipa a adus argumente pentru transformarea destinație turistice într-un loc ideal pentru a organiza evenimente festive în stilul anilor ‘90.
La categoria proiectelor tehnice, care presupune crearea de aplicații și pagini web dedicate, podiumul câștigătorilor arată așa:
Locul 3 i-a revenit echipei care a creat o pagină web cu harta turistică a țării, prezentând cele mai importante destinații și facilități turistice din preajmă, din fiecare raion.
Echipa clasată pe locul 2 a venit cu ideea de a crea o aplicație turistică prin care utilizatorii să acumuleze puncte pentru fiecare destinație vizitată, care apoi se transformă în reduceri aplicate la restaurantele, pensiunile, vinăriile și alte locuri turistice din preajmă – membre ale comunității online.
Iar câștigătorii acestei categorii au creat o hartă digitală interactivă integrată, care, pe lângă recomandările de cazare și destinații de vizitat, oferă sătenilor posibilitatea de a deveni ghizi pentru o zi pentru turiștii care le vizitează localitatea. Ideea de implicare a localnicilor în experiențele turistice ale vizitatorilor – punctul distinctiv al acestei soluții – a venit după ce membrii echipei au identificat ospitalitatea ghizilor locali și dragostea cu care aceștia vorbesc despre regiuni.
În prezent gastronomia, cultura vitivinicolă, patrimoniul natural și cultural, împreună cu experiențele turistice din zonele rurale, conturează oferta turistică a Moldovei.
Înainte de pandemie turismul genera anual venituri de până la 550 de milioane de dolari, reprezentând aproximativ 4,5% din PIB și oferind locuri de muncă pentru 23.000 de persoane. În perioada post-pandemică Moldova a urcat de pe locul 81 pe locul 77 în indicele de dezvoltare a călătoriilor și turismului al Forumului Economic Mondial. Acest progres reflectă îmbunătățirile aduse mediului de afaceri, resursele umane, naturale și reziliența socio-economice.
Câștigătorii TravelHack 2024 au propus strategii de marketing și aplicații digitale interactive. Hackathonul a inclus provocări diverse, de la dezvoltarea platformelor digitale pentru turismul rustic și ecologic, până la crearea de ghiduri digitale pentru drumeții și strategii de marketing inovatoare. Participanții au avut libertatea de a veni cu propriile soluții, care să contribuie la promovarea sectorului turismului și la atragerea unui număr mai mare de turiști. Astfel, echipele participante au fost împărțite în funcție de soluțiile prezentate în două categorii: non-tehnice (strategii de marketing și promovare) și tehnice (soluții IT și pagini web).