Ministrul educației și cercetării, Dan Perciun, și directoarea Agenției Naționale pentru Curriculum și Evaluare, Lilia Ivanov, au susținut o conferință în care au anunțat rezultatele preliminare din cadrul examenelor naționale de absolvire a gimnaziului, sesiunea 2024. Potrivit datelor prezentate, în acest an, rata de promovare a examenelor naționale de clasa a IX-a a scăzut.
Au fost înregistrate următoarele diferențe:
# la examenul la matematică – de la 99 % la 95 %;
# la examenul la limba și literatura română – de la 98,8 % la 98,2 %;
# la examenul la istoria românilor și universală – 99,7 % la 98,8 %;
# la examenul la limba și literatura română (alolingvi) – 99,5 % la 98,3 %.
În spatele acestor cifre stau copii care nu au beneficiat de tot suportul necesar ca să poată face față unui examen a cărui rată de promovare ar fi trebuit să fie de 100 %. Exercițiul pe care l-am făcut în acest an ne demonstrează că mai avem de lucru pentru a avea un examen corect și unul care să reflecte realitatea din sistemul nostru educațional.
Dan Perciun
După sesiunea suplimentară de examen, au rămas restanțieri:
# la matematică – 1 401 elevi (comparativ cu 326 în 2023);
# la istoria românilor și universală – 340 de elevi (comparativ cu 97 în 2023);
# la limbă și literatura română – 179 de restanțieri (comparativ cu 55 în 2023).
Rezultatele celor opt raioane monitorizate
În acest an, au fost monitorizate de voluntarii desemnați de MEC 189 de instituții de învățământ din opt raioane. De asemenea, circa 30 % dintre lucrări (4 140 de teste) au fost reevaluate centralizat la Chișinău. În urma rezultatelor, s-a constat că rata de promovare a examenelor de clasa a IX-a a scăzut.
Sunt instituții în care doar 30 % dintre elevi au susținut examenul (spre exemplu, din 17 elevi, doar șase au obținut o notă de trecere). De asemenea, există și instituții unde un singur elev a reușit să promoveze examenele de absolvire.
Cele mai mici rate de promovare la disciplina matematica din sesiunea curentă au fost înregistrate în raioanele:
# Cimișlia – 64 %;
# Cantemir – 68 %;
# Drochia – 73 %.
Dan Perciun crede că dacă ar fi reevaluat toate lucrările, ar fi putut fi „o scădere și mai dramatică” și că acest lucru denotă că „examenul nu reflectă pe bune competențele și cunoștințele elevilor și ascunde realitatea”.
Intuim că este o realitate generală pe țară, care nu este încă vizibilă în celelalte raioane, pentru că în continuare examenele de clasa a IX-a au fost organizate și desfășurate doar cu participarea direcțiilor raionale, fără implicarea ministerului. Dacă am fi replicat acest exercițiu și în celelalte raioane am fi văzut rezultate similare peste tot. [...]
Nu avem încă un examen de clasa a IX-a care să reflecte ceea ce oferă fiecare școală elevilor. Rezultatele din acest an [...] confirmă datele pe care le avem de la rezultatele internaționale PISA.
Dan Perciun
Cum vrea MEC să soluționeze problema
Ținând cont de rezultatele din acest an, Dan Perciun a anunțat că urmează să fie implementate câteva acțiuni. În primul rând, în perioada 19-22 august, va fi organizată a două probă suplimentară de susținere a examenelor. În acest context, ministrul îndeamnă cadrele didactice să se mobilizeze și să îi ajute pe elevii restanțieri să obțină note de trecere. Rezultatele vor fi anunțate în data de 26 august.
Îndemnul nostru pentru profesori, pentru directorii de instituții și pentru șefii de direcții, în special din raioanele vizate, este să se mobilizeze și să ajute copiii să treacă un examen simplu, elementar cu cel puțin nota 5,00. În multe clase este vorba despre cinci-șapte elevi.
Dan Perciun
De asemenea, anul viitor vor fi centre de desfășurare a examenelor de absolvire a gimnaziului, iar toate testele se vor verifica centralizat. Camere de luat vederi nu vor fi introduse.
O altă acțiune pe care o va realiza ministerul este organizarea sesiunilor de formare pentru profesori. Programul „Investim în profesori” va fi orientat mai mult pe predarea de discipline. Astfel va crește calitatea predării, iar profesorii vor putea explica materia lor și vor evalua elevii mai corect.
În plus, 6 000 de elevi de clasa a IX-a din familii defavorizate, care ar putea întâmpina probleme la rezolvarea examenelor, vor beneficia de ore suplimentare de matematică. Este vorba despre 30-40 de ore pentru fiecare copil, care vor fi organizate în grupuri de câte doi-trei elevi.
Dan Perciun a menționat că elevii care nu vor susține examenul nici a treia oară vor fi îndemnați să își urmeze studiile la o școală profesională.
Va fi creată o listă a tuturor elevilor care nu au susținut și vom monitoriza să vedem ce se întâmplă cu acești copii. Îi vom contacta pentru a-i îndemna să meargă la școli profesionale și să își continue procesul educațional. Le vom prezenta instituțiile. S-ar putea să fie o bună opțiune de carieră pentru cei care preferă să se angajeze.
Dan Perciun
La ce etapă se află cazul gimnaziilor care au admis publicarea examenelor în timpul testării
La sesiunea examenelor de absolvire a gimnaziului din acest an, mai multe teste de examene, inclusiv rezolvate, au fost publicate în timpul probelor de evaluare pe Telegram. Atunci, Dan Perciun a precizat că scurgerile s-au produs în cel puțin opt instituții de învățământ și că vinovații riscă amenzi și chiar pierderea postului de muncă.
Problema publicării testelor de examene de absolvire a gimnaziului ar fi fost analizată inclusiv în cadrul ședinței Comisiei Naționale pentru Examene. Ulterior, ministerul a depus mai multe sesizări la poliție.
După mai mult de o lună de la incident, ministrul a declarat că încă așteaptă concluziile din partea poliției. Potrivit acestuia, oamenii legii s-au sesizat, investighează și vor reveni în scurt timp cu rezultatele cercetării.
Din raioanele respective încă nu am primit concluziile finale ale anchetelor. S-ar putea ca două raioane să ne fi dat explicații formale mușamalizând cazul.
Este vorba despre explicații de tipul: evaluatorii care lipeau testele nu erau atenți, elevii aveau ceasuri inteligente care făceau fotografii. Partea curioasă este că ambele raioane au prezentat aceeași explicație. Intuiția noastră este că au discutat și au convenit asupra unei poziții comune, sub ce formă să prezinte anchetele la minister.
Dan Perciun
În acest an, trei reporteri de la #diez au monitorizat examenele din clasa a IX-a. Cum a fost și ce concluzii am tras citește în acest articol.