O serie de vinuri din Moldova își vor extinde prezența pe piețele internaționale datorită programului WESA

vin-diez
Foto: #diez

Vinul Moldovei și exportatorii de vinuri reuniți sub umbrela brandului vinicol de țară își vor extinde prezența și își vor consolida reputația pe piețele internaționale. Grație programului de granturi WESA, care va fi implementat în următoarele 12 luni, vor fi majorate vânzările de vinuri cu valoare adăugată pe piețe netradiționale cum ar fi România, Polonia, Regatul Unit, Olanda, Danemarca, Coreea de Sud, Japonia, Canada, și altele. 

Inițiativa este finanțată de Ukraine-Moldova American Enterprise Fund (UMAEF) și va fi implementată de Asociația Națională pentru Turism Receptor si Intern din Moldova (ANTRIM) în parteneriat cu Oficiul Național al Viei și Vinului (ONVV) și Proiectul USAID de Competitivitate și Reziliență Rurală (PCRR). 

Cu un buget total de opt milioane de lei, programul va sprijini cel puțin 15 companii vitivinicole din diverse regiuni ale Republicii Moldova, oferindu-le suport financiar și expertiză pentru creșterea exporturilor cu 15-20 % și sporirea bugetelor de marketing cu 60 %.

„Inițiativa oferă sprijin direct în abilitarea antreprenorilor care sunt inovatori, dornici de a cuceri și diversifica piețele și angajați în adaptare și creștere. Programul se aliniază perfect cu spiritul rezistent și vizionar al vinăriilor moldovenești, care s-au confruntat cu vremuri dificile, dar au dat dovadă de un curaj și talent imens. Scopul nostru este să îmbunătățim strategiile de marketing, să vă ajutăm să vă diversificați pe piețe cu valoare adăugată, inclusiv Uniunea Europeană, America de Nord și Japonia. Moldova are un produs grozav, iar acum este vorba despre marketing – să-l comercializeze eficient pentru a ajunge la consumatorii globali și pe cele mai bune piețe. Programul de granturi. «Promovarea exporturilor vinului Moldovei (WESA)» este conceput pentru a sprijini aceste obiective prin creșterea vânzărilor și a profiturilor”, a menționat Dennis Johnson, președintele Consiliului de Administrație al Ukraine-Moldova American Enterprise Fund (UMAEF).

Sursă: Oficiul National al Viei si Vinului

Micii producători, cramele de generație nouă și exportatorii campioni vor putea beneficia de suport financiar nerambursabil variind între 300 de mii și 800 de mii de lei, cu o rată a contribuției proprii diferită în funcție de categoria din care fac parte.  În anul 2023, volumul exportului produselor vinicole pe piețele externe a ajuns la 123 de milioane de litri și o valoare totală de 192 milioane de dolari SUA. Această realizare confirmă statutul țării noastre ca fiind al 16-lea cel mai mare exportator de vin din lume, cu prezență semnificativă în circa 70 de țări.

„În ultimii ani a avut loc o revoluție în procesul de producere a vinurilor. Astăzi avem vinuri de calitate, calitate confirmată prin mii de medalii, care reflectă munca agricultorilor din Moldova. Salut astfel de proiecte, care vin ca un suport pentru agricultorii din Republica Moldova, în posibilitatea de a-și promova produselor. Prin intermediul unor astfel de programe, am ferma convingere că marea majoritatea a agricultorilor, producătorilor de vinuri vor putea beneficia de granturi și suport și să poată accesa piața europeană și alte piețe netradiționale, pentru că toată lumea trebuie să beneficieze de posibilitatea de a ne descoperi vinurile”, a spus Vladimir Bolea, viceprim-ministru, ministrul Agriculturii și Industriei Alimentare.

Sectorul vitivinicol continuă să fie un exemplu de excelență, iar inițiativele strategice implementate cu suportul partenerilor externi, demonstrează angajamentul industriei față de adopția inovației și de continuare a dezvoltării durabile.

„Acest program reprezintă un pas enorm în sprijinul exportatorilor de vinuri care sunt acum în avangarda exportului de valoare adăugată din Moldova. Vinul este unicul produs agroalimentar cu asemenea succese de export și vizibilitate al cărui lanț valoric este situat integral în Moldova și de care beneficiază aproape fiecare al zecelea moldovean ca venit, iar ca reputație și mândrie –  toți dintre noi.Trebuie să menționez că bugetele de marketing ale vinăriilor noastre sunt foarte mici, de zeci și sute de ori mai mici decât cele ale altor regiuni vinicole din lume care se promovează intens. Moldova are brandul de țară „Wine of Moldova”, care are sarcina de a deveni cât mai cunoscut și de a spune povestea vinului moldovenesc milioanelor de consumatori. Astfel se creează adaosuri comerciale care ajung să finanțeze ulterior investițiile și progresul întreprinderilor”, a subliniat Sergiu Pîslaru, vinificator, președintele Consiliului de Coordonarea a ONVV.

Programul WESA finanțat de UMAEF se aliniază strategic la programele de asistență tehnică și granturi oferite de Agenția SUA pentru Dezvoltare Internațională (USAID).

Sursă: Vinador

„Investițiile în marketing strategic, sinergic cu obiectivele „Wine of Moldova” sunt esențiale. Acest nou val al Programului WESA, cu o valoare de 8 milioane de lei, va spori prezența vinurilor noastre pe rafturile magazinelor, în HORECA, dar și în comerțul online. Amplificarea activităților de marketing prin campanii de PR și comunicare, marketing digital, evenimente B2B, branding la raft – se va traduce prin creșterea vânzărilor și diversificarea piețelor”, a spus Diana Lazăr, directoare a Industriei Vitivinicole în cadrul Proiectului USAID de Competitivitate și Reziliență Rurală (PCRR).

Implementat de ANTRIM, Programul de Granturi WESA reflectă angajamentul pentru dezvoltarea durabilă a comunităților rurale, dezvoltarea competitivității industriei vitivinicole și atragerea turiștilor străini în căutare de experiențe autentice în Moldova. 

„Obiectivele programului de granturi WESA este : creșterea vânzărilor de vin de calitate îmbuteliat; dezvoltarea de parteneriate solide și extinderea rețelei de distribuție; creșterea notorietății internaționale a Vinului Moldovei. Activitățile finanțate vor trebui motivate printr-un plan de marketing și susținute de ținte de impact. Nu vor fi eligibili pentru aplicarea la acest program vinăriile care în ultimele 12 luni au beneficiat deja de un grant WESA finanțat de către USAID, care nu sunt înregistrate Registrul de stat vitivinicol, întreprinderile de stat, dar și activitățile de promovare pe piețele CSI și China”, a menționat Elena Stepanov, director Executiv, Asociația Națională pentru Turism Receptor și Intern din Moldova (ANTRIM).

Întreg setul de documente și apelul de grant WESA pot fi consultate online aici. Perioada de depunere a dosarelor este 12 iulie – 5 august 2024, iar solicitanții vor prezenta setul de documente prin intermediul unui e-mail la adresa [email protected].

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii
  • Cineplex

  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente