Ce înseamnă Problem – Solution Fit în lumea start-upurilor și de ce e important să acorzi atenție cerințelor pieței

xy
Foto:Facebook/XY Partners

Fiecare fondator, mai devreme sau mai târziu, se întreabă dacă start-upul său chiar rezolvă o problemă reală pentru un segment de piață specific. Dacă și tu ai ajuns să îți pui această întrebare, e timpul să te gândești la Problem – Solution Fit (PSF). Acesta se referă la momentul în care o companie identifică o problemă reală a pieței și dezvoltă o soluție eficientă pentru ea. De obicei, are loc în etapa timpurie, în faza de seed funding.

Potrivit XY Partners, găsirea Problem – Solution Fit pentru produsul tău poate fi o provocare, mai ales că la început nu prea ai clienți și nici nu cunoști exact problemele consumatorilor. Acesta, apropo, este un motiv principal pentru care multe start-upuri eșuează – dezvoltă soluții pentru probleme inexistente sau soluții pe care clienții nu le doresc.

Cum se realizează un PSF

Când îți vine ideea de afaceri, subconștientul tău începe să contureze PSF-ul. Pentru a înțelege mai bine procesul, îl putem împărți în trei etape, folosind analogia stărilor de agregare: gazos, lichid și solid.

#1. Starea gazoasă. Ai identificat problema și ai o soluție în minte. Notează această soluție sau păstreaz-o în memorie. În această etapă, soluția nu este susținută de dovezi concrete.

#2. Starea lichidă. Întreabă-te dacă soluția ta rezonează cu audiența. Discută despre ea cu diverse persoane, în special cu potențiali clienți.

#3. Starea solidă. Pune în practică soluția identificată și fă-o vizibilă prin videoclipuri, prototipuri digitale etc. În această fază, experimentează și transformă persoanele care ți-au oferit feedback privind soluția propusă de tine în clienți care să plătească pentru ea.

Instrumente utile pentru PSF

# Lean Canvas – un șablon simplu și eficient pentru planificarea modelului de afaceri. Te ajută să structurezi rapid ideea și să evidențiezi ipotezele principale.

# Trello – o aplicație de management al proiectelor. Te ajută să organizezi ideile, sarcinile și evoluția produsului prin carduri și panouri vizuale.

# Miro – o platformă de colaborare vizuală care îți permite să creezi diagrame și hărți mentale.

Să analizăm exemplul Airbnb

Airbnb este o companie americană înființată în 2008, care deține o platformă online prin care se pot închiria, oriunde în lume, camere, apartamente sau case întregi direct de la proprietar. Momentul lor de Problem – Solution Fit a survenit atunci când au primit primele rezervări, în timpul Industrial Design Conference și la Democratic National Convention din Denver. Așa au înțeles că evenimentele mari, cu lipsă de camere libere la hoteluri, erau o oportunitate de creștere.

Cu această idee, fondatorii au aplicat la Y-Combinator și au fost acceptați. Prin urmare, s-au extins într-un oraș cu cerere constantă de cazare – New York. În prezent, Airbnb este cunoscut și utilizat la nivel global.

Diferența dintre Problem – Solution Fit și Product – Market Fit

Problem – Solution Fit este adesea confundată cu Product – Market Fit și dacă s-ar părea că este unul și același lucru, nu-i așa. Soluțiile identificate la etapa de PSF diferă de cele din etapa de PMF.

PSF se referă la identificarea unei soluții pentru un grup restrâns de persoane care au o anumită problemă. Chiar dacă produsul nu este perfect, pentru ele este acceptabil atâta timp cât le rezolvă problema principală. În schimb, PMF de referă la atingerea unei piețe mai mari. Produsul trebuie să aibă toate caracteristicile bine stabilite, oferind o experiență de utilizare de înalt nivel și securitate pentru clienți.

Astfel, pentru a avea succes, trebuie să înțelegi cu adevărat problema clientului și să dezvolți o soluție adecvată. Nu ghici problema, ci afl-o direct. Fii conștient că ce funcționează pentru un grup de oameni poate să nu funcționeze pentru altul. Un singur start-up nu poate furniza o soluție pentru toți oamenii, dar poate rezolva o problemă specifică eficient.

XY Partners este un accelerator de afaceri care ajută start-upurile și companiile să crească prin mentorat și suport operațional, ajutându-le să dezvolte o afacere sustenabilă. Acceleratorul conectează fondatorii cu investitori, mentori locali și internaționali.

În acest articol veți putea găsi 15 acceleratoare pentru start-upuri la nivel internațional.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii
  • Cineplex

  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente