Republica Moldova începe cea de-a doua etapă a negocierilor de aderare – screeningul bilateral. Ce presupune aceasta

2_307
Foto: Biroul pentru Integrare Europeană

După Prima Conferință Interguvernamentală Republica Moldova – Uniunea Europeană începe cea de-a doua etapă a negocierilor de aderare – „Screeningul bilateral”. Prima sesiune de screening are loc în perioada 10-11 iulie la Chișinău. Cu această ocazie, comisarul european pentru vecinătate și extindere, Olivér Várhelyi, alături de mai mulți colegi din cadrul Comisiei Europene, a venit în Republica Moldova. Este pentru prima dată când o țară candidată la UE găzduiește acest eveniment. De obicei, întâlnirea avea loc la Bruxelles.

Ce înseamnă „screening” și ce presupune acest proces

Screeningul este un proces de analiză a legislației europene și a celei naționale, realizată în comun de Comisia Europeană și țara candidată. Împreună, reprezentanții ambelor părți examinează detaliat, prin prisma legislației naționale, toate capitolele ce alcătuiesc legislația Uniunii Europene.

Prima etapă a acestui proces a fost „Screeningul explicativ” și s-a desfășurat în lunile februarie-mai ale anului curent. Atunci, delegația Republicii Moldova a mers de mai multe ori la Bruxelles, unde a lucrat alături de experții Comisiei Europene. În cadrul întâlnirilor, reprezentanților țării noastre li s-a explicat, capitol cu capitol, în ce constă legislația comunitară.

Cea de-a doua etapă este „Screeningul bilateral” și începe astăzi, 10 iulie. În cadrul acesteia, este rândul nostru să explicăm colegilor din Comisia Europeană în ce constă legislația națională și care este nivelul de aliniere a acesteia la regulile și standardele europene. Potrivit viceprim-ministrei pentru integrare europeană, Cristina Gherasimov, etapa respectivă constituie „piatra de căpătâi a negocierilor propriu-zise”.

De ce este important „Screeningul bilateral” pentru Republica Moldova

Acest proces tehnic ne va ajuta să vedem cât de pregătită este țara noastră să pună în aplicare legislația europeană pentru fiecare domeniu. Odată identificate diferențele dintre cele două legislații, urmează să lucrăm pentru a le diminua cât de mult posibil și pentru a ne apropia, astfel, de standardele și legislația UE.

Astfel, în procesul de screening bilateral urmează să ne expunem dacă acceptăm sau nu acquis-ul comunitar pentru fiecare capitol și care sunt planurile de implementare a diferențelor identificate. Notă: acquis-ul comunitar reprezintă ansamblul de măsuri convenite între Uniunea Europeană și fiecare țară candidată la aderare, care are ca scop stabilirea unei consultanțe speciale pentru ca acestea să adopte, cu costuri minime, corpusul de reguli și legi după care se administrează Uniunea Europeană.

La fel, în această etapă va trebui să spunem dacă planificăm să solicităm perioade de tranziție și dacă dorim să participăm în anumite programe ale Uniunii Europene până la aderarea propriu-zisă.

După reuniunile bilaterale din cadrul fiecărui grup de capitole (numite și „clustere”), Comisia Europeană elaborează câte un raport. Scopul rapoartelor este:
#1. de a evalua gradul de pregătire a țării noastre în ceea ce privește aderarea;
#2. de a informa delegația țării noastre despre pașii următori necesari în procesul de screening bilateral;
#3. de a veni cu recomandări specifice pentru deschiderea negocierilor pe fiecare cluster.

Pe baza propunerii Comisiei, Consiliul European va decide dacă și când va deschide negocierile pentru capitolele discutate.

Cu ce subiect a început sesiunea de screening bilateral

Evaluarea legislației naționale a început cu grupul de capitole „Valori fundamentale”. Astfel, pe parcursul zilei de astăzi și mâine, funcționarii publici de la Chișinău prezintă și analizează, împreună cu echipa Comisiei Europene, capitolul 5 – „Achiziții publice”. Acesta se referă la utilizarea eficientă a banilor publici. Potrivit Biroului pentru Integrare Europeană, domeniul respectiv este esențial pentru buna funcționare a oricărui stat democratic.

Viceprim-ministra pentru integrare europeană, Cristina Gherasimov, a menționat că discuțiile în baza acestui cluster ar trebui să se încheie până la sfârșitul anului 2024. Respectiv, următoarele capitole analizate vor fi:
# „Justiție, libertate și securitate”;
# „Control financiar”;
# „Sistemul judiciar și drepturile fundamentale”;
# „Instituțiile democratice”;
# „Criteriul economic”;
# „Reforma administrației publice”.

Etapa de screening bilateral va dura aproximativ 18 luni, ceea ce înseamnă că ar trebui să se încheie în ianuarie 2026.

Vedeți aici ce înseamnă pentru Moldova lansarea oficială a negocierilor de aderare la UE, care a avut loc pe 25 iunie la Luxemburg, dar și despre ce s-a discutat la prima conferință.


Pe 21 iunie 2024, președinta Republicii Moldova, Maia Sandu, a semnat Decretul privind inițierea negocierilor de aderare a Republicii Moldova la UE. De asemenea, la ședința Comisiei Naționale pentru Integrare Europeană, s-a decis desemnarea viceprim-ministrei Cristina Gherasimov în calitate de negociatoare-șefă din partea Republicii Moldova.

„Republica Moldova a îndeplinit toate recomandările Comisiei Europene. La referendumul din toamnă, poporul va decide dacă anume aceasta este direcția de dezvoltare a țării și moștenirea pe care o lăsăm generațiilor următoare”, se arată într-un comunicat de presă publicat de către Președinție.

În data de 13 decembrie, deputații europeni au adoptat în plenul Parlamentului European rezoluția prin care au cerut Consiliului European să decidă, în cadrul reuniunii din 14-15 decembrie 2023, începerea negocierilor de aderare cu Republica Moldova și Ucraina. Pe 14 decembrie 2023, Consiliul European a aprobat începerea negocierilor de aderare cu ambele state. Astfel, pe 15 decembrie 2023, Moldova a lansat procesul de negocieri cu Uniunea Europeană.

Pe 5 octombrie 2023, Parlamentul European a votat rezoluția prin care a cerut începerea negocierilor de aderare a Republicii Moldova la Uniunea Europeană până la finalul anului 2023. Rezoluția a fost votată cu largă majoritate: 448 de voturi „pentru”, 45 „împotrivă” și 43 de abțineri. De asemenea, pe 8 noiembrie 2023, Comisia Europeană a recomandat oficial țărilor membre ale Uniunii Europene să înceapă negocierile de aderare cu Republica Moldova.

În acest articol puteți vedea care sunt cei nouă pași pe care Moldova a trebuit să-i îndeplinească până în această vară pentru a deschide negocierile de aderare cu UE. Reamintim că țara noastră a depus oficial cererea de aderare la Uniunea Europeană pe 3 martie 2022, iar pe 23 iunie 2022, Consiliul European a recunoscut perspectiva europeană a țării și a decis să-i acorde statutul de țară candidată pentru aderare la Uniunea Europeană.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii
  • Cineplex

  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente