În luna mai a acestui an, Felicia Iordachi, o tânără absolventă de liceu, a fost premiată în cadrul Concursului Internațional de Științe și Inginerie Regeneron ISEF. Acesta a avut loc la Los Angeles, California, în Statele Unite ale Americii, unde a reușit să obțină locul IV, prezentând un proiect în științe biomedicale.
Interesul ei pentru biologie a apărut când era în clasa a VIII-a. Faptul că bunica ei a fost bolnavă de cancer, a făcut-o și mai curioasă, determinând-o să își dorească să citească mai mult din domeniul biologiei în timpul liber.
Ceea ce învățam în manuale nu îmi satisfăcea curiozitatea în legătură cu cancerul și științele medicale. Am început să cercetez pe cont propriu și îmi amintesc că urmăream videoclipuri animate pe canalul de YouTube «Amoeba Sisters», unde erau explicate conceptele din biologie într-un mod distractiv.
Felicia Iordachi
Pentru a-și dezvolta interesul în științe, în clasa a X-a, tânăra a început să urmeze cursuri online la Universitatea Stanford din SUA. Observând că colegii ei fac cercetări, a fost motivată să încerce și ea. În plus, instituția îi oferea multe resurse și oportunități. Astfel, după primul an de liceu, Felicia a hotărât să urmeze un curs de cercetare în biotehnologie la Universitatea din Pennsylvania. „După ce m-am întors acasă, am început să caut un mentor, deoarece voiam să-mi continui activitatea în această direcție. Mă interesau bolile genetice rare.”
Prima experiența de la ISEF
În anul 2023, tânăra și-a dorit să participe pentru prima dată la selecția națională pentru Concursul Internațional de Știință și Inginerie ISEF. În ultima zi de dinaintea concursului, însă, și-a retras proiectul, fiindcă și-a dat seama că analizele ei nu erau corecte.
Am fost dezamăgită. M-am pregătit și am lucrat mult timp la acel proiect. În lumea cercetării, de multe ori, rezultatele nu sunt așa cum te aștepți și este foarte important să accepți acest lucru. Se întâmplă și multe lucruri neplăcute legate de proprietate intelectuală sau falsificarea datelor.
Felicia Iordachi
Pentru Felicia a fost important să participe la ISEF, așa că în acest an s-a înscris din nou, cu un proiect independent de cercetare în bioinformatică.
Înscrierea la concurs și procesul de desfășurare
Tânăra spune că etapa de înregistrare în concurs este în luna ianuarie. Participanții se înscriu completând un formular lansat de Ministerul Educației și Cercetării, unde trebuie să menționeze denumirea proiectului de cercetare, persoanele care lucrat la proiect și să propună un rezumat al cercetării. Rezumatul este un text de aproximativ 200 de cuvinte în care prezinți problema abordată, câteva detalii teoretice necesare pentru explicația metodologiei și concluziile obținute. Este necesar și să fie menționat mentorul sau mentora cu care lucrezi.
Conform regulamentului, proiectul trebuie să fie realizat în ultimul an de studiu. Participanții se pot înscrie la una dintre cele trei categorii: științe, științe aplicate și IT.
Notă: La etapa internațională a concursului a participat și Bogdan Pisarenco, absolvent al clasei a XI-a la Liceul Teoretic Republican „Aristotel” din Chișinău. Acesta a participat cu proiectul „Ajustarea proprietăților de suprafață ale cipurilor microfluidice cu ajutorul nanoparticulelor”.
În februarie are loc etapa națională, care durează trei zile. Prima zi este de deschidere, iar în a doua zi se desfășoară jurizarea. Felicia a participat la categoria „Științe”, cu proiectul „Identificarea unui potențial nou biomarker al cancerului de sân prin analiza hipometilării la locul de terminare a transcripției”.
A fost evaluată de cinci jurați, care i-au adresat întrebări despre cercetare. Elevii își pot prezenta proiectele în limbile română, rusă și engleză. „Eu am ales să facă o combinație între română și engleză. Am răspuns la întrebările juraților în engleză pentru a-mi demonstra competențele lingvistice, având în vedere că pentru a participa la etapa internațională, trebuie să știi limba engleză.”
Prezentarea trebuie să fie susținută de un poster și de orice alte materiale adiționale colectate pe parcursul pregătirii proiectului. În poster trebuie să se regăsească o descriere a lucrării, figuri, scheme, date și concluzii. La etapa internațională, majoritatea participanților prezintă și un caiet de laborator în care demonstrează toți pașii pe care i-au parcurs în pregătirea și realizarea proiectului. Cei care participă la categoria științe aplicate sau științe informaționale pot avea și un prototip sau un model.
Un proiect despre combaterea cancerului la sân
Proiectul Feliciei are scopul de a contribui la lupta împotriva cancerului de sân prin identificarea noilor metode de diagnosticare, realizate prin utilizarea bioinformaticii. Tânăra spune că noutatea proiectului constă în identificarea unui nou biomarker, un material biologic care, dacă este prezent în corpul pacientului, indică prezența cancerului de sân. Aceasta metodă oferă o diagnosticare mai rapidă comparativ cu biopsiile sau rezonanța magnetică.
Alegerea concentrării pe cancerul de sân a fost motivată de două aspecte: unul personal, având rude care au fost diagnosticate cu cancer la sân, și unul bazat pe faptul că acest tip de cancer este cel mai cercetat și diagnosticat la femei.
Felicia Iordachi
Etapele realizării proiectului
Fiind o lucrare din domeniul bioinformaticii, Felicia povestește că prima și cea mai importantă etapă a fost învățarea conceptelor din această sferă. Aproximativ în luna mai a anului 2023, a început să facă voluntariat la distanță într-un laborator din Statele Unite, The Mangul Lab. Muncind în echipă, a învățat în practică conceptele de bioinformatică și modul de realizare a unei analize în acest domeniu. Ulterior, a participat la workshopul de bioinformatică Eastern European Bioinformatics and Computational Genomics School (EEBG) și a început să facă un brainstorming pentru proiectul său.
Știa că dorește să lucreze la un proiect în genomică, adică să analizeze date genetice. Așadar, următorul pas a fost să găsească un set de date online potrivit pentru lucrarea ei. „A fost o etapă complicată, pentru că am întâmpinat multe dificultăți în găsirea setului de date potrivit. Nu aveam acces direct la material biologic uman din cauza regulilor de etică și legislative din Republica Moldova. Așadar, am utilizat datelor publice disponibile pe internet.”
În realizarea proiectului, analiza materialului genetic a constat în scanarea și compararea grupurilor chimice atașate materialului genetic al pacienților cu cancer mamar cu cele ale pacienților sănătoși (grupul de control). În timpul acestei proceduri de scanare, au fost identificate diferențe între grupurile chimice atașate materialului genetic al pacienților la anumite locații în codul genetic. Astfel, tânăra a găsit un potențial biomarker.
Felicia precizează că analiza a durat câteva luni, iar asta a fost și cea mai mare provocare metodologică a proiectului. „În bioinformatică, de obicei, se lucrează pe laptopuri cu o capacitate foarte mare, pentru că procesarea materialului genetic implică pachete de date foarte mari. Eu am făcut această analiză pe un laptop simplu, deci a fost dificil și mi-a prelungit și timpul de procesare. Bioinformaticienii din companii sau laboratoare au acces la rețele de supercalculatoare, numite clustere, care permit o procesare mai rapidă. Cred că așteptarea a fost cea mai provocatoare etapă din procesul de lucru.”
Importanța proprietății intelectuale
Un aspect important al acestui concurs se referă la drepturile de proprietate intelectuală. Trebuie prezentate toate sursele de informații și datele utilizate. Dacă au fost folosite detalii din alte lucrări, acestea trebuie menționate cu citările și referințele corecte.
Proiectul trebuie să fie realizat de participant sau de echipa sa, iar rezultatele prezentate trebuie să fie obținute în ultimul an. Dacă este o lucrare cu care s-a mai participat anterior, trebuie prezentată doar continuarea acestuia, nu și munca anterioară.
Dacă cercetarea a fost realizată în cadrul unei instituții, a unei companii sau a unui laborator, participantul trebuie să specifice clar ce părți au fost realizate de individual și ce părți au fost realizate de persoanele din laborator.
„Am învățat despre răbdare și mi-am depășit frica de a vorbi în public”
Fiecare etapă a experienței sale a fost însoțită de provocări și de lecții învățate. Tânăra zice că răbdarea a fost esențială, mai ales la procesarea datelor. Etapa națională a fost un moment important pentru ea, deoarece atunci, și-a depășit pentru prima dată frica de a vorbi în public. „De obicei sunt curajoasă și fără emoții, însă a fost un proiect la care am investit mult timp și efort. Prezentarea proiectului în fața a cinci jurați diferiți, în momente diferite ale zilei, m-au ajutat să treacă peste.”
Etapa internațională a fost mult mai intensă pentru tânără, fiindcă a durat cinci zile în care s-au desfășurat multe evenimente. Au participat peste 2 000 de tineri cercetători din circa 70 de țări ale lumii, de aceea Felicia a înțeles cât de importantă este socializarea cu alte persoane care au interese comune.
Este în folosul tău. Chiar dacă la început ai emoții este important să te împrietenești și să discuți. Am avut și o seară de culturalizare în care am făcut cunoștință unii cu alții și am schimbat insigne pe care erau reprezentante simbolurile țărilor din care venim.
Felicia Iordachi
O altă lecție pe care a învățat-o la acest concurs este importanța pregătirii riguroase. Tânăra precizează că la etapa internațională toți jurații îți cunosc proiectul foarte bine. Ei sunt specialiști în domeniile respective, deci își pregătesc multe întrebări. „Timp de zece minute, te bombardează cu întrebări, iar tu trebuie să fii pregătit să răspunzi în detaliu la toate. Te poți pregăti adresându-ți singur întrebări. Este foarte important să știi să îți prezinți lucrarea în diferite durate de timp. Nu toată lumea are timp să asculte prezentarea completă, așa că trebuie să fii flexibil. De asemenea, mulți colegi se interesează de alte proiecte.”
„Am înțeles că trebuie să mă ridic”
Cu proiectul ei, Felicia a reușit să obțină locul IV în cadrul concursului și 500 de dolari. Au fost două ceremonii de premiere. La prima, „Special Award Ceremony”, companiile externe care au participat la jurizare au oferit premii pentru proiectele care se aliniau cu scopurile, viziunea sau motivația lor. „Aveam speranțe deoarece reprezentanții unor companii au fost interesați de posterul meu. Când nu am primit niciun premiu la această decernare, nu m-am întristat. Era important că am ajuns până aici.”
Următoarea ceremonie și cea mai importantă a fost „Grand Awards Ceremony”. Fiindcă urmează cursuri online și la o școală din SUA, la eveniment avea laptopul la ea și redacta un eseu pe care îl avea ca temă.
Nu mă așteptam să câștig ceva. Mi-am auzit doar numele, nu și locul obținut. Am înțeles că trebuie să mă ridic și să primesc premiul. A fost o surpriză frumoasă și eram extrem de fericită.
Felicia Iordachi
A primit și o sumă de bani, de aceea Felicia se gândește să investească banii în dezvoltarea sa în domeniul bioinformaticii, fie pe cursuri, fie pe oportunități de internship și alte activități similare.
„Vreau să continui să-mi dezvolt proiectul”
Tânăra își dorește să continue cercetarea, pentru că ceea ce a descoperit ea este doar un „potențial” biomarker. Până acum a lucrat exclusiv pe laptopul său, folosind algoritmi de bioinformatică.
Ulterior, vor fi necesare analize pe pacienți reali care suferă de cancer mamar pentru a valida rezultatele obținute teoretic. Deși acest biomarker a fost detectat pe baza datelor pacienților deja existenți, există limitări în proiect din cauza vechimii datelor utilizate.
Vreau să continui să-mi dezvolt proiectul, pentru a deveni eligibil pentru o patentă. Încă nu am atins toate etapele de validare a rezultatelor. Trebuie să depășesc toate limitările, pentru a putea avansa spre obținerea unei patente, comercializarea sau utilizarea biomarkerului în domeniul medical. Sunt obiective pe care sper să le ating în anii de facultate.
Felicia Iordachi
Felicia încă nu știe unde își va continua studiile, dar se gândește la o carieră în domeniul medicinei sau al științelor biomedicale. În următoarea perioadă va trebui să aleagă între o facultate în SUA sau în Europa de Vest, dar spune că o tentează și ideea de a rămâne acasă.