Daniel Antoci este un tânăr din Moldova care învață la Universitatea de Studii Europene Viadrina, Frankfurt, Germania. Anii lui de studenție sunt marcați nu doar de experiența de peste hotare, dar și de o oportunitate curioasă care i s-a oferit chiar din anul II. Mai exact, i s-a propus să fie tutore pentru orele de matematică, iar ulterior asistent de catedră.
Visul de a intra la studii la universitate din Germania îl avea încă de la gimnaziu. În acea perioadă a început să învețe limba germană și tot atunci i s-a propus să participe la concursul anual de eseuri organizat de către Ambasada Germaniei de la Chișinău.
Era pentru a patra oară când s-a înscris la acest concurs și a fost cu noroc, pentru că a câștigat o călătorie de o lună în Germania, în cadrul programului de schimb academic PAD (Pedagogische Austauschdienst). Astfel, în 2019 a ajuns la Universitatea de Studii Europene Viadrina și a înțeles că își dorește să facă studiile de licență acolo.
La liceu, continuam să învăț germana și mă străduiam să depun eforturile pentru a obține o medie cât mai înaltă la bac ca să pot fiu acceptat la studii peste hotare. Când am fost admis la Universitatea de Studii Europene Viadrina, am fost foarte fericit, dar în același timp și îmi făceam griji de viitor. Urma să fac față cerințelor unei universități europene și, totodată, să fiu într-un mediu cu totul nou și străin pentru mine.
Daniel Antoci
A decis să urmeze programul International Business Administration (IBA). Programul său este proiectat pentru șase semestre. În cadrul primelor trei semestre a studiat obiecte de bază precum matematica, economia și contabilitatea, iar ulterior a avut posibilitatea să se specializeze pe maximum trei domenii pe care i le oferă universitatea. Daniel și-a ales Finanțe și Bănci, Metode Cantitative și Contabilitate.
Perioada de adaptare
Tânărul povestește că perioada de adaptare nu a fost ușoară. Primul an a fost mai dificil din mai multe cauze.
O mare parte din timp am acordat-o studierii obiectelor fundamentale, de aceea am socializat mai puțin cu alți tineri. Totuși, spre finalul anului de studii am constatat că am prieteni din Germania.
Totodată, limba era la fel o barieră care încetinea procesul de integrare și de adaptare, însă, odată ce mi-am făcut prieteni nemți, mi-am dezvoltat și competențele de a comunicare în limba germană.
Daniel Antoci
De cum a început facultatea, Daniel spune că a fost impresionat și încântat de profesori universitari, de modalitățile de predare, de conținuturi. Astfel, a reușit să se implice în diverse activități atât la ore, cât și în afara lor și să fie evaluat cu calificative înalte.
De la student la tutore de matematică și asistent de catedră
În al treilea semestru universitar, un profesor i-a propus lui Daniel să predea seminare la matematică. Tânărul s-a angajat pe post de tutore la orele de matematică și a predat acest obiect un semestru.
Experiența de a preda a fost pozitivă. Am cunoscut mai mulți studenți noi, iar colaborarea mea cu profesorul de matematică a devenit una mai strânsă.
Relația stabilită cu cadrele didactice s-a format pe parcursul anilor prin depunerea eforturilor în studierea disciplinelor, frecventarea orelor, pregătirea sistematică și calitativă. Cadrele didactice au o atitudine de respect și sprijin față studenți responsabili, onești.
Daniel Antoci
În același semestru, Daniel a frecventat un curs de Macroeconomie. Ulterior, i-a venit o propunere de angajare la Catedra de Economie, în special Macroeconomie, și, fiind interesat de acest domeniu, a acceptat oferta. În prezent, tânărul este student asistent la catedra respectivă, combinând cursurile universitare cu predatul.
Trebuie să îmi împart timpul rațional. În plus, predarea materialului studenților solicită depunerea eforturilor din partea mea pentru a cunoaște bine materia pe care urmează să o explic. Știu că mi se vor pune diferite întrebări, iar unele aspecte aș putea să nu le cunosc. Este necesar să fiu competent, să fiu capabil să răspund solicitărilor studenților.
Daniel Antoci
„Este destul de complicat să obții un post de profesor în Germania”
Tânărul spune că niciodată nu s-a gândit că i se va oferi oportunitatea să predea, fiind student la licență. După absolvire, și-ar dori să lucreze o perioadă în domeniul privat pentru a acumula experiența necesară și apoi probabil să se întoarcă la universitate.
Este destul de complicat să obții un post de profesor în Germania, fiundcă sunt puține locuri libere. Ideea de a fi profesor universitar este una bună, însă, ca să ajungi la acest nivel, ai de trecut prin multe – licență, masterat, apoi să obții doctoratul, care nu este ceva ușor. Acest lucru durează în jur de opt-10 ani.
Daniel Antoci
Daniel spune că, odată ce va fi pregătit din punct de vedere personal, dar și profesional, se va întoarce în Republica Moldova. Aici sunt multe lucruri importante pentru el, cum ar fi familia, prietenii, dar și amintirile.
Ceea ce l-ar putea motiva să se întoarcă este îmbunătățirea situației economice, stabilitatea socială și politică, dar și creșterea salariilor. Tânărul speră că integrarea europeană a Republicii Moldova va favoriza acest proces.