Decizia de a pleca la studii într-o altă țară este un pas major în viața oricărui/oricărei tânăr/tinere. Aceasta deschide uși către noi oportunități, dar aduce și provocări semnificative. Pregătirea psihologică este esențială pentru a face față acestor schimbări și pentru a transforma această experiență într-una benefică și plină de creștere personală. În urma unei discuții cu psihologul Ștefan Popov, am identificat mai multe aspecte cruciale pentru pregătirea psihologică a tinerilor care intenționează să studieze în străinătate.
Ștefan Popov a explicat cum ar trebui să se pregătească tinerii din punct de vedere psihologic și moral înainte de a pleca la studii într-o altă țară. De asemenea, el spune că sunt unii tineri care pleacă din dorința personală, dar și alții care sunt nevoiți să plece la studii peste hotare pentru a putea studia ceea ce își doresc. În cazul celor din urmă adaptarea durează mai mult, iar dorul de casă ar putea să-i împiedice prima perioadă în procesul de învățare.
Când vorbim despre plecarea la studii într-o altă țară, este important să țineți cont de mai multe aspecte pentru a vă putea pregăti moral și psihologic. Există tineri dornici să plece. De obicei, pe ei îi ajută motivația să treacă peste toate obstacolele. Nu ar trebui să uităm și de tinerii care pleacă de nevoie. Este important ca pregătirea să înceapă din timp, iar tinerii să se documenteze despre țara în care urmează să plece, să discute cu alți tineri și, cel mai important, să nu-și facă așteptări. Nu va fi ca în filmele americane, iar în prima perioadă este posibil să fiți foarte dezamăgiți.
Ștefan Popov
Motivația și autocunoașterea
Primul pas în pregătirea psihologică este înțelegerea motivației din spatele deciziei de a pleca la studii în străinătate. Este esențial ca tinerii să-și clarifice motivele și să fie conștienți de ce își doresc această experiență. Motivația poate varia de la dorința de a obține o educație superioară de calitate, până la explorarea unei noi culturi sau dorința de a deveni independent(ă). O motivație clară și bine definită poate oferi suport în momentele dificile, fiind o sursă de inspirație și reziliență. În paralel, autocunoașterea este crucială în gestionarea schimbărilor. Tinerii trebuie să înțeleagă cum reacționează la situații noi și cum pot gestiona stresul și anxietatea asociate cu adaptarea la un nou mediu. Exercițiile de introspecție, precum jurnalul personal sau sesiunile de coaching, pot fi de mare ajutor în acest sens.
Documentarea despre țara gazdă
Adaptarea la o nouă cultură poate fi o provocare semnificativă. Tinerii trebuie să se informeze despre cultura, valorile și obiceiurile țării gazdă. Acest pas îi va ajuta să înțeleagă mai bine mediul în care vor trăi și să se integreze mai ușor. Cunoașterea normelor sociale, a etichetei și a tradițiilor locale poate preveni conflictele culturale și poate facilita construirea unor relații pozitive cu localnicii. Documentarea amănunțită despre țara de destinație este crucială. Tinerii trebuie să cunoască aspecte precum sistemul educațional, oportunitățile de cazare, costurile de trai și alte detalii practice care le pot influența viața de zi cu zi. Accesarea forumurilor de studenți, participarea la seminare de orientare și citirea ghidurilor despre viața în străinătate sunt pași utili pentru o pregătire psihologică temeinică înainte de a pleca la studii într-o altă țară.
Gestionarea așteptărilor și discuțiile cu alți tineri
Este firesc să existe o iluzie pozitivă legată de viața în străinătate, însă realitatea poate fi diferită. Tinerii trebuie să fie pregătiți pentru eventualele dezamăgiri și să aibă așteptări realiste. Înțelegerea faptului că vor exista atât momente frumoase, cât și dificile poate ajuta la menținerea unui echilibru emoțional sănătos. Adaptarea la un nou mediu necesită timp și este însoțită inevitabil de stres. Atitudinea față de stres este crucială. O abordare pozitivă și conștientizarea faptului că stresul este o etapă normală pot facilita adaptarea. Practicarea tehnicilor de relaxare, precum meditația și exercițiile fizice, poate reduce nivelul de stres și poate îmbunătăți bunăstarea generală.
De asemenea, discuțiile cu alți tineri care au trecut prin aceeași experiență pot fi foarte utile. Experiențele lor, deși subiective, pot oferi perspective valoroase și sfaturi practice. Este important însă să se filtreze aceste informații și să se înțeleagă că fiecare experiență este unică. Persoanele cu motivație personală au tendința de a trece mai ușor peste dificultăți. Viitorii studenți trebuie să fie conștienți de resursele disponibile pentru a face față stresului și să le acceseze atunci când este necesar. Adresarea către un psiholog atunci când dificultățile devin copleșitoare nu este un semn de vulnerabilitate, ci un pas important în gestionarea emoțiilor și adaptarea la noul mediu. Psihologul poate oferi ghidare, îndrumare și resurse pentru a face față provocărilor.
Munca individuală
Studiile în străinătate necesită un grad ridicat de muncă individuală și autodisciplină. Tinerii trebuie să fie pregătiți pentru acest aspect și să-și dezvolte abilitățile de gestionare a timpului și a sarcinilor. Stabilirea unui program de studiu și menținerea unei rutine sănătoase sunt esențiale pentru succesul academic. Totuși, în unele cazuri, tinerii se pot confrunta cu elemente discriminatorii din partea colegilor de facultate. Este important să nu personalizeze aceste atitudini și să construiască relații cu oameni care îi acceptă și îi susțin. Dezvoltarea unei rețele de suport, fie ea formată din colegi, fie din profesori sau consilieri, poate oferi sprijin emoțional și practic.
Tineri diferiți – experiențe diferite
Dumitrița Melnic și Veronica Muduc studiază management la Facultatea de Economie și Administrare a Afacerilor din cadrul Universității de Vest din Timișoara. Ajunse în anul II de facultate, amândouă sunt încântate de decizia luată la absolvirea liceului. Totuși, când au început studiile universitare acum doi ani, procesul de adaptare a fost diferit pentru fiecare.
Dumitrița s-a adaptat mai greu. Inițial, Timișoara nu era printre preferințele ei și i-a fost dificil să se obișnuiască cu ideea că se află la aproape 1 000 de kilometri de casă. „Deși Timișoara nu era în lista mea de preferințe pentru studiile universitare, acum recunosc, a fost cea mai bună decizie. Am regretat mult că am ales să plec atât de departe de casă. Nu cunoșteam pe nimeni aici și nu știam la ce să mă aștept. Când am ajuns la cămin, am fost dezamăgită și am spus: «Nu, eu aici nu stau». În aceeași zi am găsit o chirie și m-am mutat împreună cu o altă fată. După două săptămâni, am revenit la cămin. Nu înțelegeam ce vreau, mă simțeam singură. Acum, după aproape doi ani, pot spune că Timișoara a devenit acasă datorită oamenilor pe care i-am întâlnit aici. Acest oraș m-a făcut mai puternică și mai independentă, iar pentru asta sunt recunoscătoare. De aceea, m-am obișnuit să spun: «Nu eu am ales Timișoara, ci Timișoara m-a ales pe mine»”, a declarat tânăra.
Veronica, în schimb, a plecat la studii în România de la vârsta de 16 ani. A făcut liceul la Suceava și apoi a ales Timișoara pentru continuarea studiilor universitare. „Am știut că-mi voi face studiile în România încă din gimnaziu. Când am venit la Timișoara pentru universitate, am avut nevoie de aproximativ o săptămână pentru acomodare. Dacă alegi orașul care ți se potrivește și facultatea la care ai visat, ai deja puțină siguranță că te vei simți bine. Totuși, cel mai important este să-ți găsești oamenii tăi, alături de care vei trăi cei mai frumoși ani de studenție. Imediat ce am ajuns, m-am înscris într-o asociație de studenți, ceea ce m-a ajutat considerabil, deoarece studenția este, în esență, despre oameni”, a spus Veronica.
Psihologul Ștefan Popov recomandă și vizionarea filmelor sau cărților care abordează tema plecării la studii într-o altă țară pentru a cunoaște diferite experiențe și atitudini. Iată o listă cu filme care abordează tema plecării la studii într-o altă țară.
# Omul care a cunoscut infinitul/The Man Who Knew Infinity (2015)
Acest film biografic relatează povestea matematicianului indian Srinivasa Ramanujan, care pleacă din India pentru a studia la Universitatea Cambridge în Anglia. Filmul explorează provocările academice și culturale cu care se confruntă în noul mediu.
# Dansul dragostei 6/Step Up: Year of the Dance (2019)
Acesta este un film din seria „Dansul dragostei”, care prezintă povestea unor dansatori chinezi ce își unesc forțele pentru a concura într-o competiție internațională. Deși accentul este pe dans, filmul prezintă și experiențele studenților internaționali și adaptarea lor într-o nouă cultură.
# Foreign Exchange (2017)
Un film de comedie care urmărește povestea unui student american care pleacă în Europa pentru un schimb de experiență universitar. Filmul explorează diversele aspecte ale vieții de student internațional și provocările adaptării culturale.
# Și Soarele e o stea/The Sun Is Also a Star (2019)
Bazat pe romanul omonim scris de Nicola Yoon, filmul spune povestea unei tinere de origine jamaicană care este pe cale să fie deportată din SUA, dar visează să meargă la universitate pentru a studia astronomia. Deși nu este exclusiv despre plecarea la studii în străinătate, filmul explorează tema aspirațiilor academice și a imigrației.
# Suvenirul/The Souvenir (2019)
Un film semiautobiografic ce urmărește povestea unei tinere studente britanice la film, care se îndrăgostește de un bărbat complicat și manipulator. Deși se concentrează pe experiențele din cadrul universității din Anglia, subliniază dificultățile și conflictele care apar în timpul studiilor.