De ce elevii au nevoie de agendă în era digitală și când ar putea dispărea fraza: „Am uitat-o acasă”

agenda elevului note online calculator
Foto:#diez

Nu știu cum este sau a fost la voi, însă în clasele primare eu cunoșteam foarte bine că „agenda este fața elevului”, iar temele pentru acasă nu pot începe nicidecum altfel decât cu completarea „caiețelului magic”. Sunt sigur că fiecare dintre noi își poate aminti cu ușurință cel puțin o istorie interesantă în care a fost implicată și agenda sa. Problema este că istoriile interesante nu au fost neapărat și pozitive. Astfel, atunci când în agendă apărea o notă „nu la locul ei” sau un mesaj emoționant adresat părinților, unii dintre noi au filosofat măcar puțin asupra „necesității vitale de existență” a agendei elevului.

În acest articol vom încerca să aflăm ce spun regulamentele ministeriale despre agenda elevului și vă vom explica dacă sunteți sau nu obligați să vă luați agenda la școală, care este funcția principală a agendei (spoiler, pentru note există catalogul), dar și în ce cazuri instituția de învățământ s-ar putea dezice de agenda clasică.

Agenda – instrument de comunicare cu părinții

Până a trece la partea cu digitalizarea, haideți să vedem ce spun actualmente regulamentele ministeriale despre agenda elevului.

Care este rolul agendei? Deși completarea ei îți ia mult timp și în clasele mai mari ar putea părea destul de inutilă, agenda, printre altele, este acel calendar în format fizic care te-ar putea ajuta să îți ordonezi mai bine activitatea și să îți faci notițe despre temele pentru acasă sau alte chestiuni legate de școală. Totuși, rolul ei principal este cu totul altul. Mai exact, agenda elevului are funcția de instrument de comunicare cu părinții sau cu reprezentanții legali ai elevului.

Aceasta înseamnă că notele, temele pentru acasă și tot felul de mesaje apar în agendă în special pentru a facilita dialogul dintre părinții tăi și școală.

Totodată, despre note trebuie să cunoști două lucruri: primul – ele ți se comunică în mod obligatoriu, iar al doilea – acestea se trec în agenda ta doar de către cadrele didactice care ți le acordă și de către dirigintele de clasă.

Sunt obligați elevii să aducă mereu agenda la școală? Da! Mai mult decât atât, elevii au obligația să prezinte agenda cadrului didactic pentru a primi note sau calificative, precum și părinților pentru a-i informa despre situația școlară. Totuși, trebuie să cunoști că elevii nu pot fi notați pentru faptul că și-au uitat agenda acasă.

E posibil ca o instituție de învățământ să anuleze agendele de hârtie? Da, dar cu o condiție. Acestea trebuie să introducă o agendă electronică.

Agenda clasică și electronică: avantaje și dezavantaje

Agenda clasică: principalul avantaj al agendei de hârtie probabil este acomodarea. Părinții știu cum ea funcționează, iar elevii o percep ușor. Aceasta nu necesită baterii, internet sau alte detalii suplimentare, o pui în geantă și atât a fost. Totuși, agenda clasică, cum probabil cunoașteți și voi, vine la pachet cu o listă de dezavantaje pronunțate. În primul rând, nu toate notele sau absențele ajung să fie introduse în agendă. Există riscul ca unii elevi să manipuleze reflectarea acestora, spre exemplu oferind profesorului agenda doar atunci când au primit o notă mai mare. Un alt minus este completarea sa anevoioasă, dar și riscul de a fi pierdută sau deteriorată.

Agenda electronică: principalul avantaj al agendei electronice este accesibilitatea sa. Ea poate fi deschisă oricând și oriunde, atât de părinți, cât și de către elevi. Aceasta se actualizează rapid și nu ia mult timp pentru a fi „răsfoită”. În funcție de tipul acesteia, agenda poate include funcții de notificare, care vor ajuta elevii să nu uite termenele-limită și alte evenimente importante sau poate oferi posibilitatea de a adăuga în ea anumite atașamente (documente, linkuri), facilitând astfel gestionarea resurselor. La capitolul dezavantajelor putem menționa faptul că agenda electronică depinde direct de conexiunea la internet și gadgeturi. Totodată, implementarea ta necesită investiții și o acomodare a societății.

Elevii, despre agenda electronică: „Până acum aveai acces [la note] doar cu permisiunea dirigintelui”

În Republica Moldova, chiar dacă în majoritatea instituțiilor de învățământ există doar agenda clasică, în anul curent de studii, 424 de instituții de învățământ implementează în regim de pilotare Agenda Electronică din cadrul SIME. Printre elevii care testează astăzi agenda electronică se numără și urmăritorii noștri. Astfel, noi am discutat cu câțiva dintre ei pentru a afla mai multe detalii despre avantajele și dezavantajele agendei electronice, direct de la persoanele care au utilizat-o.

Valeria Jidraș este elevă la Liceul Teoretic „Petru Zadnipru” din Chișinău și în acest an a avut pentru prima dată o agendă electronică. Ea menționează că acum are permanent acces la note și nu trebuie să ceară permisiunea dirigintelui pentru a le vedea. Totuși, tânăra menționează și unele riscuri, cum ar fi spargerea bazei de date ce ar putea duce la pierderea anumitor informații.

Din punctul meu de vedere, agenda electronică le oferă elevilor o mai mare accesibilitate la datele expuse în registru (note, număr de absențe), la care până acum aveai acces doar cu permisiunea dirigintelui. În același timp, se tinde spre digitalizare și reducerea riscului care era pe suportul de hârtie. Acesta putea ușor fi deteriorat. Unicul risc consider că ar fi dependența de baza de date online, iar în lipsa unei conexiuni sau la spargeri de date s-ar putea pierde informația.

Valeria Jidraș

În Liceul Teoretic „Mihai Eminescu” din comuna Sipoteni, unde învață și Călin Corcimar, agenda electronică este introdusă de patru ani. Tânărul menționează că la început se uita destul de sceptic la noul format al agendei elevului. Totuși, după ce s-a adaptat cu ea, a realizat că aceasta are mai multe avantaje și este mult mai accesibilă pentru el.

Principalul avantaj al agendei electronice este accesibilitatea. Ea este mereu la îndemână, fie pe telefon, fie pe laptop. Astfel, pot să verific mereu programul, notele și temele, ceea ce este destul de convenabil. Un alt avantaj este respectul pentru mediu. Agenda electronică reduce consumul de hârtie. Dacă vorbim despre dezavantaje, aici voi evidenția dependența de tehnologie. Ea depinde de dispozitivele electronice și conexiunea la internet. Dacă ți se strică dispozitivul sau rămâi fără baterie, atunci riști să pierzi informații importante. Printre dezavantaje mai este și distragerea atenției. Notificările și mesajele te pot distrage, în special la ore.

Călin Corcimar

Tânărul a menționat că, per general, agenda electronică este o alegere eficientă și pozitivă pentru elevi, evidențiind faptul că aceasta inclusiv reduce efortul birocratic al profesorilor.

Ioana Calaraș, elevă la Liceul Teoretic „Gaudeamus”, nu își mai amintește când a interacționat ultima dată cu o agendă clasică. Ea menționează că este satisfăcută de formatul agendei electronice, deoarece își poate monitoriza cu ușurință rezultatele școlare.

Întrucât sunt la etapa de liceu, nici nu îmi amintesc când ultima dată am ținut o agendă fizică în mâini. Sunt satisfăcută de accesibilitatea și confortul pe care-l oferă agenda electronică, fiind un mijloc rapid, sigur și confidențial de a-ți cunoaște și monitoriza reușitele școlare.

Ioana Calaraș

Dmitrii Cucer este elev în cadrul Liceului Teoretic „Mihail Sadoveanu” din orașul Ocnița. El menționează că un alt avantaj al agendelor electronice este imposibilitatea falsificării unor note, dar și posibilitatea de a mai reduce din notițe.

Consider că agenda electronică este mult mai benefică decât cea de hârtie din mai multe motive. În primul rând, oferă acces la informații în timp real, fără a fi nevoie să aștepți actualizările sau să te bazezi pe notițele anterioare. De asemenea, este mai economică, deoarece nu necesită cheltuieli suplimentare pentru hârtie și alte consumabile. Ea este mai ecologică, contribuind la reducerea consumului de hârtie și la protejarea mediului înconjurător. Un alt avantaj este dificultatea falsificării datelor sau a notelor într-o agenda electronică, ceea ce îi conferă un grad mai mare de siguranță.

Dmitrii Cucer

În învățământul primar și secundar general din Republica Moldova, la începutul anului de studii 2023/2024, activau 1 201 instituții, în cadrul cărora își făceau studii peste 330 000 de persoane. Aceasta înseamnă că agenda electronică este introdusă în peste o treime dintre instituțiile de învățământ din țară.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii
  • Cineplex

  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente