Spre deosebire de Republica Moldova, unde meditațiile la fel sunt un fenomen destul de popular, dar mai puțin mediatizat, peste Prut, în România, subiectul lecțiilor particulare a fost prezent în ultimul an foarte insistent pe ordinea de zi. Acesta a culminat cu stipularea într-un nou Cod al educației române că desfășurarea „meditațiilor cu elevii de la propria clasă” este o abatere disciplinară. Ba mai mult, Ministerul Educației a creat și o comisie specială care cercetează acuzațiile aduse profesorilor în acest sens.
În Republica Moldova, atât în Codul educației, cât și în Codul de etică al cadrului didactic este menționat că acestora le este interzis să ofere servicii educaționale cu plată elevilor sau copiilor cu care interacționează direct la clasă. Totuși, în ce măsură acest lucru este respectat rămâne a fi un semn de întrebare. Una știm sigur, în anul 2023, dintre cele comunicate de Centrul Național Anticorupție, „cazuri de corupere a personalului didactic prin prisma orelor suplimentare nu au fost înregistrate”.
De ce elevii aleg să meargă la meditații?
Probabil nu este dificil să ne dăm seama că elevii pleacă la meditații pentru a însuși mai bine materia predată de către profesori în timpul lecțiilor. Totuși, acest subiect poate fi privit puțin mai profund, or, în spatele motivului principal există și o listă de circumstanțe și situații a căror vină, într-o anumită măsură, poate să o poarte inclusiv sistemul educațional.
Pentru a afla mai multe detalii despre experiența tinerilor care au mers la meditații, am realizat un chestionar la acest subiect pe rețelele de socializare și am discutat cu Ivan Moroz, profesor de geografie care oferă meditații de mai bine de un deceniu.
Urmăritorii #diez au menționat în cea mai mare parte că merg la meditații pentru a înțelege mai bine temele, dar și pentru a obține note mai mari.
Simțeam nevoia de a fi numai eu cu profesorul. Să îmi acorde atenție numai mie la toate întrebările pe care le am asupra exercițiilor. După prima lecție, am început sa înțeleg tema și să răspund de una singură corect la exerciții.
Gabriela
Am decis să mă înscriu la meditații pentru a înțelege temele de la școală mai bine și pentru a-mi mări notele. Meditațiile m-au ajutat să pot fi într-un pas cu toți colegii la lecții. Beneficii au fost multe, printre care și note mai mari.
Elena
Ivan Moroz menționează că a reușit în ultimii ani să predea geografia la sute de elevi, fiecare dintre ei fiind un caz separat și venind la meditații din diferite motive. Astfel, profesorul afirmă că unii elevi aleg să practice lecțiile adăugătoare, deoarece în timpul orelor obișnuite sunt prea introvertiți, alții invers, pun accent pe activitățile energizante și se întâmplă să lase unele discipline pe planul secund.
Sunt mulți elevi care nu reușesc să însușească materia școlară, fiindcă sunt mai introvertiți. Fiind mai rușinoși, ei nu interacționează suficient cu profesorul sau chiar se subapreciază. Copilul are aptitudini, dar psihologic nu este încrezător. Când îl întrebi: «Ce atlas e acesta?», el își face griji ce să răspundă și parcă s-ar teme. În asemenea cazuri, e nevoie ca cineva să îi deschidă potențialul și să îi ofere încredere în sine.
Alți elevi, invers, la școală sunt extrovertiți. Ei sunt foarte activi, aleargă peste tot, sunt primii la diferite activități sportive și altele, dar când vorbim de știință sunt mai slăbuți. Ei atrag atenția la activități energizante și prompte. Încearcă pe parcursul anilor de școală să facă totul repede: «Maria, ai făcut tema pentru acasă?! Dă-mi și mie! Cristina, tu ai făcut la geografie?!». Și când ajung în clasa a XII-a, atunci întâlnesc unele probleme.
Ivan Moroz
Ivan Moroz menționează că există și tineri care sunt nevoiți să facă lecții adăugătoare, din cauză că li se schimbă foarte des profesorii sau se mută dintr-o școală în alta. Alții vin la meditații în urma recomandărilor profesorilor.
Elevii fac meditații doar înainte de bac? Și da, și nu. Precum am menționat anterior, motivele pentru care elevii aleg să facă meditații sunt diverse. Totuși, dacă vorbim despre pregătirea de bac, majoritatea elevilor o fac în clasa a XII-a.
„La meditațiile de bacalaureat, 99 % dintre elevi vin în clasa a XII-a. În clasa a X-a și a XI-a vin foarte puțini. De cele mai multe ori ei fac meditații pentru a susține tezele de an”, spune Ivan Moroz.
Cine poate deveni meditator și cât costă o oră de meditații?
Când vorbim despre lecțiile particulare, mulți dintre noi și-ar putea imagina un profesor în vârstă, cu multă experiență și cu o mapă plină cu tot felul de teste și exerciții. În realitate, lucrurile stau puțin diferit, iar vârsta și chiar experiența meditatorului nu îl împiedică neapărat să ofere meditații, cel puțin dacă exceptăm partea legală sau remunerarea primită.
Da, cu anumite condiții, practic oricine se poate identifica drept meditator și poate oferi elevilor lecții particulare. Totuși, acest lucru nu îi garantează meditatorului că elevii îl vor alege anume pe el, contând mai degrabă calitatea serviciului oferit. Spre exemplu, Elena, tânăra care ne-a povestit despre experiența sa cu meditațiile, a menționat că și-a selectat un meditator din recenziile oferite de către colegii ei.
Pentru mine a fost greu sa găsesc un profesor cu care să rezonez bine. Doream să nu fie aceeași relație profesor-elev ca la școală, dar după atâția ani am reușit.
Elena
Pe de altă parte, Gabriela, ce-a dea doua tânără, ne-a povestit că a făcut meditațiile cu profesorul ei și, da, a achitat pentru aceasta. Tânăra subliniază că ea a fost cea care a solicitat profesorului lecțiile suplimentare.
Dacă vom da la o parte varianta cu recomandările prietenilor, dar și cea cu profesorul propriu, deoarece este ilegală, meditatorii pot fi găsiți ușor inclusiv în spațiul online. De exemplu, unul dintre site-urile care se ocupă cu prestarea meditațiilor prezintă profilurile mai multor persoane ce oferă elevilor lecții contra cost. Astfel, jobul de meditator este asumat atât de profesorii cu experiență de zeci de ani în domeniu, cât și de studenții care au doar un an de experiență și sunt predispuși să facă lecții online.
Cât costă meditațiile? Nu știm! Costul meditațiilor variază de la un caz la altul, în funcție de cerințele meditatorului, dar și a numărului de persoane care participă la lecțiile suplimentare. Pe platformele web puteți găsi meditatori care cer și mai puțin de 100 de lei pentru o lecție, dar și alții care cer 600 de lei. Totuși, în medie, prețurile variază între 100 și 300 de lei.
Meditațiile neimpozitate, o realitate comună sau un caz minoritar?
Pe lângă lecțiile particulare, cu un anumit meditator, unii elevi se pot înscrie la meditații și în cadrul anumitor companii sau organizații. De obicei, lecțiile acestora costă mai puțin și se fac în grup. Acest timp de lecții pot avantaja unii meditatori care adesea pot primi suport de curs, o locație specială și o coordonare a programului de lecții. De asemenea, elevii au posibilitatea să vină într-o locație special organizată. Pe de altă parte, meditațiile particulare asigură profesorul cu mai mulți bani, iar elevii se pot bucura de o atenție sporită.
Arsenie oferă meditații din clasa a X-a și nu a avut niciodată o patentă
Arsenie, numele căruia l-am modificat, este un student din Moldova. El face meditații cu alți elevi și a fost de acord să ne povestească despre experiența sa în acest domeniu și despre provocările întâlnite pe parcurs. Tânărul menționează că a început să ofere meditații elevilor mai mici din clasa a X-a, deoarece dorea să facă „un ban după lecții”, dar și pentru că mereu și-a dorit să fie profesor. „Îmi plăcea să lucrez cu copiii, iar pe de altă parte, unde să te angajezi în clasa a X-a? Nu prea ai unde.”
Am postat un anunț pe 999.md și am fost contactat de către o mamă de peste hotare, al cărei copil locuia la Chișinău cu bunica lui. Eu veneam la ei acasă și îl ajutam cu toate temele.
Arsenie
În vara următoare, Arsenie a început să predea limba engleză și altor elevi, inclusiv online: „Atunci am început să mă focusez pe limba engleză și să o iau mult mai în serios”.
Tânărul menționează că meditațiile au fost pentru el inclusiv o metodă eficientă de autodezvoltare, fiindcă pregătirea de lecții necesită foarte multă cercetare și te responsabilizează: „Știi că tu ești in clasa a X-a și trebuie să educi un elev de opt ani”.
În următorul an, Arsenie a predat limba engleză în cadrul unei organizații neoficiale care se ocupa cu pregătirea elevilor pentru bac. Astfel, el a pregătit pentru bacalaureat o grupă întreagă de elevi. Lecțiile desfășurate în cadrul acelei organizații nu erau impozitate, iar tânărul nu a prezentat și nu a semnat niciun act.
Astăzi, Arsenie încă e student și este angajat în cadrul unei companii „cu acte în regulă”, unde predă limba engleză mai multor elevi. Totuși, când are timp liber, face și lecții individuale. Spune că a optat pentru o angajare legală, însă, legat de meditațiile individuale, nu știe până la urmă ce acte ar trebui să dețină și cum lucrează legislația în acest sens.
Ar trebui să fim cumva informați și despre aceasta, dar nu prea știu în ce măsură va ajuta. Meditațiile neimpozitate sunt foarte normalizate la noi și o bună parte dintre profesori le fac, nu contează dacă au sau n-au patentă. Dacă o oră costă 200 de lei, pe zi ai putea face destul de ușor 1 000 de lei.
Arsenie
Ce spune legea?
„SFS asigură monitorizarea continuă a activității de comerț sau servicii prin intermediul paginilor web”
Serviciul Fiscal de Stat (SFS) a menționat că persoanele fizice pot desfășura meditații în baza patentei de întreprinzător. Mai exact, genul de activitate nr. 2.13 „Predarea și meditarea diferitor discipline, cu excepția muzicii, coregrafiei, și artelor plastice (instruire individuală sau în grupe cu un număr de până la 20 persoane)”.
Anterior, și profesorul Ivan Moroz, întrebat despre felul în care achită impozite în cadrul activității sale de mediator, ne-a spus că activează în baza patentei.
Prioritatea de bază a SFS este ca acțiunile de conformare voluntară întreprinse să contribuie la majorarea nivelului de respectare a legislației de către contribuabil, astfel încât intervenția forțată, acțiunile de control să fie reduse la minim. Acțiunile de administrare fiscală sunt orientate spre acordarea asistenței maxime și de calitate contribuabililor în vederea onorării obligațiilor fiscale.
Reprezentanții SFS
Pentru a stabili modul de respectare a legii, reprezentații SFS menționează că „asigură monitorizarea continuă a activității de comerț sau servicii prin intermediul paginilor web”. Instituția urmărește inclusiv platforme precum Instagram, Facebook sau 999.
SFS planifică controale fiscale în baza anunțurilor plasate de către utilizatori privind comercializarea și promovarea bunurilor sau serviciilor. Totodată, reprezentanții instituției spun că examinează petițiile, cererile și reclamațiile contribuabililor despre încălcări fiscale și le verifică, după caz.
Personalul didactic are obligația de a asigura calitatea procesului de învățământ
Riscurile desfășurării de către profesori a lecțiilor particulare contra cost cu elevii proprii sunt evidente. În acest mod, cadrul didactic ar putea favoriza, direct sau indirect, nota elevului care îi oferă bani.
Potrivit legii, profesorilor le este interzis să ofere meditații elevilor lor. Acestora le este interzis să primească bani sau alte foloase din partea elevilor sau a părinților. Nerespectarea acestor prevederi constituie o încălcare gravă a disciplinei de muncă și se sancționează.
De asemenea, Codul educației menționează că personalul didactic are obligația de a asigura calitatea procesului de învățământ. Astfel, de asigurarea bunei funcționări a instituțiilor de învățământ, în conformitate cu regulamentele și standardele aprobate de MEC, se face responsabilă administrația publică locală.
Personalul didactic, științifico-didactic, științific de conducere are următoarele obligații:
Codul educației, articolul 135 (1)
a) să asigure calitatea procesului de învățământ prin respectarea standardelor educaționale de stat și a Curriculumului național;
[…]
d) să creeze condiții optime pentru dezvoltarea potențialului individual al copilului, elevului și studentului.
Unde ne putem adresa dacă un profesor face meditații cu propriul elev, contra cost? În acest caz vă veți adresa la Consiliul de etică al instituției voastre de învățământ. În cazul în care credeți că acest consiliu a luat o decizie incorectă sau acuzațiile voastre sunt îndreptate cadrelor de conducere a instituției, atunci veți sesiza Consiliul de etică al organului local de specialitate în domeniul învățământului. O altă opțiune este să vă adresați la Centrul Național Anticorupție (CNA).
Ce pedeapsă riscă profesorii? Potrivit legii, în cazul încălcării prevederilor Codului de etică, fapt care trebuie mai întâi dovedit în urma unei anchete, personalul didactic poate fi pedepsit în următorul mod:
#1. concilierea amiabilă cu partea reclamantă;
#2. atenționarea colegială în cadrul Consiliului de etică și informarea conducerii instituției de învățământ pentru luarea în considerare a neconformării persoanei respective cu prevederile codului;
#3. propunerea de includere a persoanei respective într-un program de remediere comportamentală, prin consilierea și monitorizarea sa pentru o perioadă decisă de către conducerea instituției de învățământ;
#4. în funcție de gradul de încălcare a normelor codului, se poate propune conducerii instituției de învățământ sancționarea disciplinară a persoanei în cauză;
#5. în cazul unor încălcări contravenționale sau penale, Consiliul de etică informează, după caz, conducerea instituției de învățământ, a organului local de specialitate sau a Inspectoratului Școlar Național și se notifică instituțiile statului abilitate cu realizarea cercetării contravenționale sau penale.
În perioada anului 2023 în cancelaria CNA au fost înregistrate peste 100 petiții aferente domeniului învățământului. Majoritatea faptelor invocate în petiții se referă la luarea sau darea de recompense nelegitime sau de foloase materiale care au loc în cadrul instituțiilor de educație timpurie.
Ca rezultat, CNA ne-a informat că au fost întocmite 11 procese-verbale contravenționale pentru luarea sau darea de recompensă nelegitimă sau de folos material și excesul de putere sau depășirea atribuțiilor de serviciu. În același timp, cazuri de corupere a personalului didactic prin prisma orelor suplimentare nu au fost înregistrate.