Lista disciplinelor opționale pe care le pot selecta elevii de la gimnaziu în viitorul an de învățământ

școală elevi
Foto:Cezara Noroc

Suntem în luna mai, deci, în curând, elevii vor scrie cereri de solicitare a unei discipline opționale pe care o vor studia în viitorul an de învățământ. Disciplinele vor fi propuse elevilor de către o comisie a instituției de învățământ, inclusiv la recomandarea Consiliului elevilor, și trebuie să aibă la bază interesele tinerilor, raportate la gradul de calificare a cadrelor didactice.

În viitorul an de învățământ, elevii de gimnaziu vor avea posibilitatea de a alege una din cele 54 de discipline opționale prevăzute în Planul-cadru pentru învățământul primar, gimnazial și liceal, anul de studii 2024-2025. Lista disciplinelor o găsiți mai jos.

Limbă și comunicare

  1. Citind, învăț să fiu
  2. Teoria și practica traducerii (cl. IX)
  3. Elemente de cultură și civilizație a Franței
  4. Elemente de cultură și civilizație spaniolă
  5. Istoria, cultura și tradițiile poporului american (cl. IX)
  6. Lectură pentru ghidare în carieră (cl. V-IX)
  7. Educație pentru media (cl. VII-VIII)
  8. English for Future (cl. I-XI)
  9. School of tomorrou (cl.I-XI)
  10. Inteligența emoțională în comunicare (cl. V-IX)
  11. Arta comunicării narative prin video (cl. VI-IX)

Matematică și științe

  1. Educație ecologică
  2. Educație pentru sănătate
  3. Surse de energie regenerabile (cl. VII-IX)
  4. Produsele chimice și securitatea personală (cl. VIII)
  5. Matematică distractivă (cl. V-VI)
  6. Aritmetică mentală și Abacus (cl. V-VII)
  7. Matematică aplicativă (cl. IX)
  8. Geometria în cotidian (cl. VIII)
  9. Robotica (cl. VII-IX)
  10. Informatica (cl. V-VI)
  11. Educație în bioetică (cl. V-XI)
  12. STEM în Criminalistică (cl. VIII – IX)

Educație socioumanistică

  1. Educaţie socioumanistică
  2. Educație economică și antreprenorială (cl. V-IX)
  3. Educație socială și financiară
  4. Educație pentru echitate de gen și șanse egale
  5. Educație pentru drepturile omului (cl. V-IX)
  6. Educație pentru dezvoltarea comunității
  7. Educație pentru socializare juridică (cl. VIII-IX)
  8. Educație interculturală
  9. Educație pentru toleranță
  10. Educație electorală (cl. IX)
  11. Educație prin film. O lume de văzut.
  12. Istoria trăită – istoria povestită (cl. VI-XII)
  13. Istoria și cultura locală (cl. V-IX)
  14. Holocaust: istorie și lecții de viață
  15. Chișinăul meu (cl. V-IX)
  16. Regim totalitar comunist – represiuni și mișcarea de rezistență
  17. Geografie aplicată (cl. V)
  18. Dezbateri (cl. VII-IX)
  19. Învățăm a gândi și a acționa strategic
  20. Relații armonioase în familie (cl. VIII-IX)
  21. Religia
  22. Arta comportamentului moral (cl. V-IX)
  23. Ghidare în carieră (cl. VIII-IX)

Arte

  1. Limbajul formelor vizuale (cl. VIII)

Tehnologii

  1. Tehnologii
  2. Tehnologia Informației și a Comunicațiilor (cl. VIII-IX)
  3. Design grafic (cl. VIII-IX)
  4. Programarea algoritmilor în C/C++ (cl. VII-XII)
  5. Proiectarea și dezvoltarea WEB(cl. VII-XII)
  6. Programare Java distractivă (cl. V-IX)
  7. Programarea și pilotarea dronelor (cl. VII-IX)
  8. Modelarea și Imprimarea 3D (cl. VIII-IX)

Sport

  1. Fotbal. Învățământ cu profil sportiv (cl. V-IX)

Cum sunt selectate disciplinele opționale

Procesul de selecție a disciplinelor opționale este destul de minuțios, implică mai multe persoane și începe cu jumătate de an înainte de desfășurarea lecțiilor propriu-zise.

În luna martie, administrația școlii voastre, alături de Consiliul elevilor, trebuie să organizeze un proces autentic de studiere a intereselor elevilor. Rezultatele obținute sunt prezentate unei Comisii metodice.

În luna aprilie, Comisia metodică studiază riguros opțiunile elevilor și elaborează pentru elevi o ofertă educațională. Altfel spus, din multitudinea de discipline opționale propuse de minister, le selectează pe cele care s-ar potrivi cu interesele elevilor și cu gradul de calificare a cadrelor didactice. Aici ar putea apărea o problemă care limitează elevii în procesul de selecție. Spre exemplu, chiar dacă într-un gimnaziu toți tinerii sunt interesați de limba engleză, ei nu vor putea să aleagă disciplina School of tomorrow, fiindcă în școală nu există profesori de limba engleză. După ce comisia selectează disciplinele opționale, ea trebuie să elaboreze o descriere succintă a acestora, astfel încât ele să fie pe înțelesul elevilor.

Aici vom menționa că în baza cercetărilor făcute de către Consiliul elevilor pe parcursul anului, acesta poate prezenta Comisiei metodice propriile propuneri de realizare a disciplinelor opționale.

În luna mai, cadrele didactice organizează un proces de informare accesibil pentru toți elevii despre posibilitatea de alegere și înscriere la disciplinele opționale selectate. Totodată, fiind susținut de administrația instituției, și Consiliul elevilor transmite claselor V-IX-a și a X-XI-a lista și descrierea succintă a disciplinelor opționale la care s-ar putea înscrie elevii în următorul an de studii. De asemenea, Consiliul elevilor poate fi implicat și în procesul de colectare finală a listelor cu semnături.

E important să știi!

# Administrația instituției de învățământ este obligată să asigure condițiile necesare Consiliului elevilor, la toate etapele de cercetare a opiniei elevilor în legătură cu procesul educațional la disciplinele opționale, respectând standardele de participare adevărată și etică a copiilor.

# Fiecare elev este obligat să studieze o disciplină opțională.

# Elevii înmatriculați în clasele I-a și a X-a indică disciplinele opționale în cererea de înmatriculare în instituție.

# În locul disciplinelor opționale este interzisă desfășurarea altor lecții „mai importante”.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii
  • Cineplex

  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente