Recensământul populației și locuințelor (RPL) din acest an este în plină desfășurare. Deja au fost recenzate peste 640 000 de persoane. Dacă tu încă nu faci parte din ele, atunci trebuie să știi că cei 4 000 de recenzori mai au la dispoziție aproape 70 de zile pentru a te vizita.
Fiind un exercițiu masiv, pe parcursul desfășurării recensământului s-ar putea să asistați la unele situații mai puțin plăcute, de exemplu, recenzorul să uite a vă prezenta legitimația sau să aveți unele semne de întrebare privind desfășurarea propriu-zisă a recensământului. În asemenea cazuri, Biroul Național de Statistică vă îndeamnă să apelați la Linia verde a RPL 0800 800 24.
Ce trebuie să cunoașteți despre recenzori?
Recenzorii sunt echipați cu chipiu, tricou și/sau vestă, rucsac și tabletă, toate cu logoul RPL. De asemenea, ei trebuie să prezinte obligatoriu legitimația de recenzor.
Orarul de lucru al recenzorilor nu este unul fix, ci unul flexibil, în funcție de specificul activității de bază al fiecăruia. Spre exemplu, unii recenzori pot fi studenți, deci nu vă vor vizita dimineața.
Intervalul în care ar putea efectua recenzarea este între orele 8.0 și 21.00. Preponderent, recenzorii vizitează gospodăriile seara, în intervalul orar 17.00-21.00, și în zilele de odihnă (sâmbătă și duminică), în intervalul orar 10.00-21.00.
La finalul interviului, înainte ca recenzorul să transmită datele completate în aplicația de pe tabletă, acestea pot fi verificate de către respondent.
Unde apelăm și în ce cazuri o facem?
Recensământul este un exercițiu care va contribui la dezvoltarea societății și ne va spune date importante despre noi înșine. El este făcut din bani publici, deci nu ezitați să contactați persoanele responsabile de desfășurarea sa pentru a primi detalii și informații adăugătoare.
Dacă vă apar îngrijorări sau nelămuriri cu privire la identitatea recenzorului sau calitatea recenzării, puteți apela la Linia verde a RPL 0 800 800 24 (apel gratuit), scrie la adresa de e-mail [email protected] sau în chatul de pe pagina dedicată recensământului www.statistica.gov.md/RPL2024 pentru a informa despre abaterile în procesul de recenzare, de exemplu, dacă recenzorul:
# nu a prezentat legitimația de recensământ;
# nu a purtat nicio piesă de vestimentație cu însemnele recensământului;
# nu a pus toate întrebările din chestionarele de recensământ;
# a încercat să expună propriile viziuni pentru a influența cumva alegerea răspunsurilor;
# a selectat alte răspunsuri decât cele oferite de persoana recenzată și a refuzat să modifice răspunsurile la solicitarea acestuia;
# a refuzat să explice persoanei recenzate unele întrebări din chestionar, la solicitare;
# nu a completat datele colectate direct pe tabletă etc.
BNS informează că fiecare adresare este analizată minuțios. În cazul constatării abaterilor de la procesul de recenzare stabilit de către BNS, personalul temporar de recensământ va fi sancționat, după caz, eliberat din poziția deținută.
BNS îndeamnă populația țării să fie deschisă și să ofere recenzorilor informația completă și corectă. Mai multe răspunsuri la întrebările frecvente pot fi consultate pe site-ul oficial web al BNS, la pagina Întrebări frecvente.