Cum are loc procesul electoral sau, mai exact, alegerile? La această întrebare au aflat răspunsul un grup de liceeni din orașul Drochia. Ei au votat în cadrul unui exercițiu de simulare a alegerilor pentru cinci candidați electorali – câte un licean din cinci instituții de învățământ din localitate.
După cinci luni de instruire și formare, elevii au ascultat discursurile candidaților, cele ale membrilor grupului electoral al fiecărui concurent electoral, formate din liceeni din instituțiile fiecărui potențial ales și discursul final al candidaților. Aceștia au pus în discuție probleme ale comunității locale, propunând soluții pentru rezolvarea lor, fiind susținuți de grupul lor electoral.
Ulterior, elevii au votat la o secție de votare improvizată, primind de la membrii biroului electoral – grupul de inițiativă „Tinerii Alegători în Acțiune” („TAA”) – un buletin de vot. După ce au mers într-o cabină de vot confecționată și au bifat pe buletinul lor de vot candidatul, alegătorii și-au introdus buletinul pliat într-o urnă de vot similară celei adevărate.
Pe parcursul votării au fost jucate studii de caz: venirea unui alegător la secția de votare fără actele necesare votării (cum ar fi buletinul de identitate), a unui alegător cu dizabilități, a unui alegător care semnează buletinul de vot greșit, prezența unui fotograf de presă ce realizează fotografii fără autorizație de a intra în secția de votare. Elevii au studiat cazurile, au explicat și au formulat soluții pe care le-au adresat liderei grupului de inițiativă „TAA”, Amaria Berezovschi.
Tinerii au demonstrat interes și determinare. Participanți au avut oportunitatea de a observa și învăța cum se desfășoară o campanie electorală. Concurenții electorali, fiind instruiți timp de o lună pentru aceste „alegeri”, și-au creat platforma electorală, militând asupra acesteia pe parcursul simulării.
Echipa câștigătoare a simulării a fost „Tinerii în Avangardă”, reprezentată a IPLT „Mihai Eminescu” din orașul Drochia, liderul și concurentul ei electoral fiind Marius Grădinaru.
Membrii „TAA” au relatat despre experiențele lor în cadrul simulării alegerilor și a inițiativei „Generația Votului Liber”. Adina Marcu a menționat că în cadrul simulării alegerilor și a inițiativei „Generația Votului Liber” a avut multe lucruri noi pe care le-a învățat. „Cel mai important mi se pare importanța implicării și responsabilității fiecărui membru al echipei în îndeplinirea sarcinilor, atenția la detalii și procedurile riguroase pentru a asigura corectitudinea și transparența procesului de votare, dar și importanța comunicării eficiente și clare. În această simulare, mai mulți reprezentanți din mai multe instituții de învățământ au avut oportunitatea de a fi cei care votează și de a simți cum e să faci o alegere ce contează. Iar noi, echipa de organizare, am avut șansa să vedem cum stau lucrurile în spatele procesului de alegeri și a numărării voturilor.”
În urma evenimentului, Ilinca Văluță a enumerat mai multe beneficii ale proiectului. „Am interacționat și am făcut schimb de experiență cu alți tineri de la liceele din oraș, am studiat mai detaliat procesul de realizare a alegerilor și cum să alegem cel mai potrivit candidat. De asemenea, am avut un schimb de emoții pozitive și activități distractive în afara orelor de studii.”
Educația electorală este despre a învăța cum să alegi judicios un candidat electoral, dar și despre importanța alegerilor, despre necesitatea formării atitudinii civice în societatea de azi.
Exercițiul de simulare a alegerilor reprezintă etapa finală a inițiativei „Generația Votului Liber”, desfășurată în incinta IPLT „Bogdan Petriceicu Hasdeu” din orașul Drochia, la 4 aprilie, curent. Este un eveniment din cadrul proiectului „MYCS: pentru o societate civilă de tineret mai puternică”, finanțată și implementată de fundația Terre des hommes Moldova, în parteneriat cu Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile (România) și Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare (Moldova), cofinanțată de UE.
Autor: Andrian Banaru