„O fată de la nordul Moldovei care are aspirații mari.” Așa se caracterizează Rodica Gudumac, o tânără din orașul Cupcini, raionul Edineț, care, după finalizarea liceului, a plecat în România să își continue studiile. După mai mulți ani petrecuți peste Prut și câteva stagii în orașe europene, și-a dat seama că își vede viitorul aici, acasă. Când majoritatea tinerilor moldoveni vor să plece prin bursa de mobilitate academică Erasmus+ în diverse țări, Rodica a decis să încerce un semestru la Chișinău. Despre experiența ei în România, întoarcerea acasă, dar și diferențele sistemului educațional dintre cele două țări ne povestește în continuare.
Actualmente, tânăra urmează masteratul în Comunicare și Mediere a Conflictelor Sociale la Facultatea de Științe Politice, Filosofie și Științe ale Comunicării din cadrul Universității de Vest din Timișoara (UVT). Studiile de licență, de asemenea, le-a finalizat la UVT, la aceeași facultate.
„Nu mă vedeam studentă în Moldova”
A știut din gimnaziu că studiile le va face în România. Era pregătită încă de la 16 ani să plece la liceu în țara vecină, însă din câteva motive a mai așteptat trei ani și a finalizat liceul la Edineț. Tânăra zice că a decis să plece pentru a beneficia de oportunitățile din România datorită calităților studiilor, dar și a diverselor mobilități studențești care sunt mult mai accesibile pentru studenți.
„Nu mă vedeam studentă la una dintre universitățile din Republica Moldova. La noi, trebuie să lupți mai mult pentru o bursă în străinătate. Mai mult, acestea se oferă studenților cu rezultate academice remarcabile, pe când la Universitatea de Vest, cel puțin, bursele Erasmus, Unita și alte programe sunt cu mult mai accesibile pentru studenți și nu doar pentru cei cu o medie mare. De altfel, știu că și la alte universități din România este la fel.”
Rodica spune că al doilea motiv pentru care a plecat în România este potențialul de a se realiza ca personalitate, departe de familia și țara sa. „Această distanță de circa 800 de kilometri m-a maturizat, m-a responsabilizat și m-a învățat să-mi gestionez bugetul. Am învățat să fiu independentă în acțiunile și mișcările mele.”
De asemenea, tânăra povestește că și cultura diferită a contribuit la creșterea personalității sale.
La început am încercat să mă pliez cu această cultură bănățeană (grai, comportament, atitudine), după care am revenit la cultura mea moldovenească. Există o tendință a studenților care învață peste hotarele țării lor sau departe de casa lor să încerce să adopte o nouă cultură. Se întâmplă și din cauza tinereții emoționale, dar e o etapă pe care o treci cu timpul.
Rodica Gudumac
Studentă fiind, a și călătorit mult în perioada studenției, lucru care, spune ea, cu siguranță nu l-ar fi făcut în Moldova. S-a integrat și într-o comunitate de basarabeni – „Inițiativa” – cu care a creat multe proiecte, a călătorit și a trăit diverse experiențe. În plus, viața la cămin în Timișoara a fost pentru ea deosebită datorită unor colegi de treabă.
„Ne-am maturizat și ne-am făcut deprinderi de viață împreună. Toate acestea au contribuit la ceea ce sunt acum și la ce vreau să ajung în viitor. Desigur, orice universitate și oraș poate să ajute la dezvoltarea studentului, aceasta însă este experiența mea.”
Chiar dacă a trăit și încă trăiește o experiență frumoasă la Timișoara, Rodica spune că inițial a avut mai multe blocaje peste care a trebuit să învețe să treacă. „Am reușit să schimb «setările din fabrică» pentru a mă adapta într-o comunitate de oameni deschiși la minte, cu perspective și orizonturi largi. Această transformare decurge și în prezent, dar schimbările care s-au produs cu mine în Timișoara cred că au fost remarcate de toți cunoscuții și prietenii mei.”
„Studenția a devenit zona de confort din care n-am vrut, încă, să ies”
După ce a finalizat studiile de licență în științe politice, tânăra s-a aflat într-un impas, fiindcă nu știa ce vrea să facă mai departe. „Studenția s-a transformat într-o zonă de confort din care nu puteam și n-am vrut, încă, să ies. Am decis să îmi mai dau un pic de răgaz și m-am înscris la masterat. Am ales acest program, pentru că voiam ceva apropiat abilităților mele și să fie unul ce îmi va oferi bursă.”
Fiind admisă, a cunoscut un domeniu nou, cel al comunicării și al medierii.
Prin Erasmus+ înapoi în Moldova
Pe parcursul anilor de studenție, Rodica a beneficiat de mai multe burse de mobilități academice Erasmus+, atât de scurtă durată, cât și de lungă durată. Astfel, tânăra a fost la Istanbul, la Roma și a avut și o experiență la Timișoara (un program de scurtă durată cu studenți din Italia și Timișoara). Fiind în anul II la masterat, a înțeles că e timpul să se întoarcă în Republica Moldova pentru a se angaja în domeniul public. Avea nevoie doar de o susținere financiară adițională care i-ar fi permis să înceapă o „nouă viață” acasă. Așadar, s-a înscris la ultimul său program Erasmus+ la Universitatea de Stat din Moldova (USM) și a venit la Chișinău.
Această mobilitate se plia perfect cu determinarea mea de a mă întoarce acasă. Am obținut o bursă care mi-a permis să învăț și să aplic la concursuri și proiecte în Moldova, pentru a mă implica în diverse activități și aici.
Rodica Gudumac
Programul pe care l-a urmat la USM a fost în domeniul Relații Publice și Publicitate. L-a ales din motiv că domeniul de studii și materiile erau apropiate de cele studiate la Timișoara. Conform echivalării notelor la sfârșitul programului, trebuiau să fie materii apropiate de domeniul său, pe care îl studia la UVT.
„Un semestru la USM nu este cel mai grav lucru care s-a întâmplat cu mine, dar nici cel mai fericit”
Făcând o comparație între România și Moldova, Rodica este de părere că educația din țara vecină este mult mai digitalizată academic, atât la nivel instituțional, cât și academic. Tânăra spune că România oferă mai mult dinamism studenților și mai multe activități de dezvoltare multilaterală.
„Un semestru la USM nu este cel mai grav lucru care s-a întâmplat cu mine, dar nici cel mai fericit. Ceva destul de critic și «memezat» este activitatea secretariatelor, unde lucrează femei rigide, nepoliticoase și foarte lente. Pentru cei care critică secretariatele universităților din România, vă rog să le comparați cu cele din Moldova. Cred că veți aprecia mai mult ceea ce aveți.”
Referitor la profesorii pe care i-a avut la USM și la metodele lor de studiu tânăra spune că a simțit o diferență față de UVT. „Totuși, cred că a fost eficient. Am avut ce învăța de la ei, iar amintirile au rămas pozitive. Aș critica doar sistemul educațional, care îmi pare foarte răsuflat și care nu mai face față cerințelor de studiu ale studenților.”
Rodica are opinia că sistemului nostru educațional îi lipsesc specialiști în elaborarea programei școlare de toate nivelurile. Aceștia ar trebui să corespundă așteptărilor tinerilor, dar și să-i pregătească pentru ceea ce trăim acum. „Am impresia că sistemul nostru educațional pregătește tinerii pentru a se întoarce în timp, prin veacurile trecute, că de altfel nu înțeleg de ce de zeci de ani lucrurile nu se schimbă. Se învață lucruri inutile, iar abilitățile cu adevărat necesare sunt dobândite la cursuri și activități extracurriculare.”
Stagiul de la Parlament
Recent, Rodica a urmat și un stagiu la Parlament, la Direcția Comunicare și Relații Publice. Astfel, a început să-și pregătească terenul pentru cariera sa, iar stagiul a fost o treaptă importantă. „Din start, nu mi-am făcut așteptări fantastice. Am știut că trebuie să asimilez toate cunoștințele care mi se propuneau. Am văzut cum lucrează sistemul public, în care aș vrea să activez, am întâlnit provocările acestui sistem și mi-am făcut concluziile corespunzătoare. Am cunoscut oameni de o valoare absolută, care m-au ajutat să fac față.”
Prin intermediul acestui stagiu, tânăra a deprins mai multe abilități profesionale și personale. Astfel, a devenit mai sigură pe sine și pe deciziile sale și a reușit să le echilibreze cu cumpătarea și organizarea.
Acest concurs organizat de Guvernul Republicii Moldova este recomandabil pentru toți tinerii care se văd în domeniul public. Ai posibilitatea să experimentezi toate punctele tari și slabe ale acestui domeniu.
Rodica Gudumac
Acum, Rodica este anul II a masterat la UVT. Paralel orelor online, redactează lucrarea de masterat pe segmentul medierii internaționale. „Această perioadă este dedicată studiului și dezvoltării planului de viitor. Cu certitudine pot spune că în timpul apropiat mă văd în Republica Moldova pentru a continua ceea ce am început când mi-am propus să-mi construiesc o carieră și să mă dezvolt multilateral. Moldova răspunde necesităților mele de dezvoltare. Multe lucruri s-au schimbat spre bine, nu pot să nu remarc asta. Chișinău este un oraș cu echilibru între dinamism și confort social pentru mine. Tot ce am făcut sau realizat până la moment se datorează determinării mele de a ajunge un «om mare» cu valori și cunoștințe.”