EasyReserv, start-upul care are ambiția de a deveni primul unicorn din Moldova. Piața din Europa și Dubai – următoarea etapă

EasyReserv
Foto:Alexandru Iaroslavschi, co-fondatorul start-upului Easyreserv

Pe 1 martie 2024, aplicația EasyReserv s-a lansat pe App Store și Google Play. În 24 de ore de la lansare, era deja pe locul II în Top Charts pe App Store. Am discutat cu Alexandru Iaroslavschi, cofondator la EasyReserv, și am aflat de la el cât costă 1 % din acțiunile start-upului, care este piața unde urmează să se extindă și, desigur, despre ambiția de a deveni primul unicorn din Moldova.

Aplicația EasyReserv rezolvă pentru consumatori o problemă foarte importantă – rezervările în localuri. În același timp, afacerile obțin un sistem de management, un ERP (entreprise resource planning) care acoperă 80 % dintre procesele din cadrul unui restaurant sau orice alt tip de business care prestează servicii. După cum spune Alexandru, cei care aleg să lucreze cu EasyReserv nu au ce pierde, au doar de câștigat; este win-win situation.

În acest moment, în aplicația EasyReserv sunt 18 localuri din Chișinău unde puteți face rezervare online, iar în timpul apropiat vor fi în jur de 45.

Inițial, EasyReserv a fost conceput ca un produs exclusiv pentru un local din Chișinău, dar ulterior ideea s-a extins și s-a transformat în ceea ce avem astăzi – o aplicație disponibilă pentru toți.

„În luna aprilie 2023, am avut un MVP funcțional cu mai multe elemente: profilul companiei, posibilitatea de a lăsa o recenzie, efectuarea comenzilor în avans, vizualizarea ingredientelor la produse, prețurile, disponibilitatea sălilor în local și posibilitatea de a face rezervări online. La finalul lunii iunie 2023, aveam o bază de date și feedbackuri colectate de la consumatori. Atunci am înțeles că EasyReserv are potențialul de a fi pe piață ca un produs final, disponibil pentru clienți.”

Alexandru Iaroslavschi ne spune că nu a participat la niciun accelerator, iar finanțarea ideii în sine a fost realizată din economiile proprii și din credite.

„Problema localurilor este foarte simplă – rezervările se fac pe hârtie”

Tânărul menționează că problema multor localuri este gestionarea rezervărilor pe hârtie, iar ei încearcă să o rezolve prin automatizarea digitală a proceselor. Astfel, se economisește timp și se crește venitul businessului.

„Rezervările pe hârtie înseamnă pierderea numerelor de contact și a unei baze de clienți. Noi am automatizat întregul proces. Nu doar că oferim clienților posibilitatea de a face rezervări comod și rapid, ci furnizăm localurilor și baza de date a clienților lor, despre care mulți nu aveau cunoștință: istoricul clientului, profilul său, consumul mediu și cât de mult au cheltuit de-a lungul timpului. Toate aceste informații valoroase pot fi accesate datorită sistemului nostru. Datele de contact ale clienților existenți pot fi utilizate eficient prin intermediul notificărilor trimise cu ajutorul aplicației. Ai oportunități multiple de a-ți fideliza clienții și de a-i determina să revină în localul tău și în viitor.”

Pe lângă rezervări, EasyReserv mai rezolvă și problema recenziilor. Acestea sunt validate doar după ce clientul chiar a fost în localul unde a făcut rezervare și după ce a fost deservit. Recenziile nu pot fi lăsate în „avans”, fără prezență.

Abonamentul lunar pentru localuri – 100 de euro

Pentru a beneficia de serviciile EasyReserv, toate localurile achită un abonament lunar de 100 de euro. Totuși, pentru o rețea de restaurante, prețul ar fi diferit. Suma de 100 de euro pe lună reprezintă abonamentul pentru o singură locație.

„Localurile care achită acest abonament au posibilitatea să fie prezente în aplicație, să-i vadă clienții, dar și să beneficieze de un sistem de management complex pentru toate modulele de business. Sistemul are minimum patru utilizatori – administrator, hostess, chelner, bucătar –, fiecare având funcționalitățile sale, iar toți sunt interconectați și depind unul de celălalt. Dacă un chelner plasează o comandă, aceasta este automat transmisă către bucătărie. Dacă un client face o rezervare, aceasta este vizibilă pentru hostess și chelner în sistem.”

Modelul de business este B2B, dar urmează să fie și B2C

Modelul de business pe care îl are EasyReserv acum este B2B (business-to-business). Conectează consumatorul care face rezervare la un restaurant, de exemplu, cu acel local. Este B2B, deoarece aplicația pentru consumatori este gratuită; veniturile provin din partea afacerilor care achită abonamentul lunar de 100 de euro, menționat mai sus. Totuși, Alexandru precizează că în acest an urmează să se orienteze și către piața B2C (business-to-consumer).

Alexandru prezintă start-upul în fața comisiei Organizației pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului

„Vom da posibilitate consumatorului să achiziționeze abonamente, de exemplu, de tip plus sau premium, în care să poată vedea mai multe funcții. Una dintre ele ar fi să poată face rezervare la mai multe localuri pentru cineva sau inclusiv pentru el, adică să facă o rezervare multiplă.”

Momentan, aplicația EasyReserv este disponibilă doar pe piața din Republica Moldova, dar nu pentru mult timp. Alexandru ne spune că aceasta se va transforma într-o aplicație care îți va permite să vezi localurile din țara în care vei trece granița. De exemplu, dacă vei pleca în România, lista de localuri se va schimba automat și va fi adaptată la piața din țara în care te afli.

„Scopul final este ca produsul să fie automatizat, astfel încât, când te deplasezi dintr-o țară în alta, să nu te complici: fie că îți trebuie un salon de frumusețe, un barbershop sau un local unde să mănânci, toate le vei găsi în aplicația noastră.”

Piața din Israel, Dubai și Europa

Cofondatorul start-upului spune că produsul lor este deja validat nu doar în Republica Moldova, dar și în România, Israel și Dubai.

„Acum suntem în proces de a ne extinde în România. Ulterior, în luna august 2024, vom intra și pe piața din Israel. În același timp, lucrurile avansează și în Dubai. Avem discuții și în Slovenia și Italia. Moldova este baza de unde a pornit întregul proiect. Aici va rămâne inima și sufletul de unde a început totul. Tot ce se întâmplă după Moldova este pur și simplu business.”

Alexandru precizează că, în România, doar în București au o bază de date de 500 de localuri. După o cercetare a pieței, a constatat că concurența pe piață este încă destul de slabă, motiv pentru care are încrederea că va reuși să se extindă și peste Prut în cel mai scurt timp.

1 % din valoarea start-upului – 1 milion de euro

Conform spuselor lui Alexandru, în momentul actual, start-upul EasyReserv ar valora 100 de milioane de euro.

„În prezent, cerem 1 milion de euro pentru 1 % din valoarea start-upului, referindu-ne la produsul care este acum. Dar sunt ferm convins că, în viitorul apropiat, vom reanaliza această evaluare, deoarece, dacă lansăm produsul în aceste cinci țări – România, Israel, Emiratele Arabe Unite, Slovenia și Italia –, vom solicita și mai mult pentru un anumit procent din companie.”

50 % dintre acțiunile start-upului îi aparțin lui Alexandru Iaroslavschi (cofondator), iar 50 % îi aparțin Elenei Roșca (cofondatoare).

Echipa actuală a EasyReserv este alcătuită din nouă persoane.

Alexandru Iaroslavschi și Elena Roșca, fondatorii start-upului Easyreserv

Planurile de viitor

În 2024, EasyReserv planifică să realizeze vânzări de două ori mai mari decât suma investită în crearea start-upului. Alexandru nu a precizat suma exactă pe care a investit-o, dar ne-a asigurat că este mai mare de 100 000 de euro. În 2025, planurile sunt și mai ambițioase, cu o creștere de trei ori mai mare în venituri și în implementarea proceselor.

„Noi știam că planul pentru acest an este unul extrem de important, deoarece trebuie să acoperim cheltuielile și să creștem marja de profit pentru a menține celelalte procese. În acest an, avem planificată lansarea în România, Israel și Dubai. Există o șansă foarte mare să lansăm aplicația și în Slovenia. În ceea ce privește aplicația și serviciile pentru clienți, vom activa treptat celelalte opțiuni pentru a evita haosul. Până la sfârșitul anului, trebuie să avem disponibile pe piață patru-cinci module din aplicație care să fie utilizate în proporție de 100 %.”

După cum puteți observa, momentan, în aplicație este disponibil doar serviciul de rezervare în restaurante pentru clienți, însă acest aspect se va schimba în timpul apropiat.

EasyReserv – primul unicorn din Moldova?

Alexandru este de părere că piața din Moldova este cea mai potrivită pentru a testa un produs nou, deoarece resursele cheltuite aici sunt mult mai mici în comparație cu alte țări. Și da, el crede că este un obiectiv realizabil să devii un unicorn cu rădăcini din Moldova.

În acest articol am explicat ce înseamnă unicornii în lumea start-upurilor și de ce Moldova s-ar putea să nu-i aibă niciodată.

„Împreună cu Elena avem o astfel de ambiție, iar după toate cifrele pe care le avem, nu cred că este un obiectiv irealizabil. Dacă vom atinge obiectivul pentru acest an, anul viitor cu siguranță vom dubla personalul și echipa de vânzări. Atunci vom fi deja la un alt nivel de dezvoltare.

Paradoxul este că cel mai probabil trebuie să ne mutăm în SUA pentru a avea un unicorn cu rădăcini din Moldova. În SUA se află cea mai mare piață și cei mai mulți bani. Dacă într-adevăr vrei să intri în acest ocean de bani, trebuie să mergi acolo. În orice caz, direcția noastră va rămâne aceeași: EasyReserv este un start-up din Moldova. Acesta este scopul nostru – să promovăm țara de unde venim.”

Aplicația EasyReserv o puteți descărca de pe App Store sau Google Play.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii
  • Cineplex

  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente