„Elevii de azi sunt liderii de mâine.” 100 de elevi din Moldova au învățat cum să implementeze idei inovative la ei în școli

P1083350

Au învățat să identifice probleme din comunitatea școlară, să scrie proiecte, să obțină fonduri pentru implementarea ideilor și să realizeze aceste acțiuni cu sprijinul mentorilor săi. Este vorba despre 100 de tineri din întreaga țară care au participat în perioada 8-11 martie la acceleratorul „Programul de susținere a consiliilor elevilor” elaborat de Ministerul Educației și Cercetării și implementat de către Agenția Națională pentru Tineret împreună cu TEKEDU. În acest sens, pentru a implementa ideile inovatoare în școlile lor, 20 de echipe au obținut granturi ce valorează între 10 000 și 38 000 de lei.

În perioada vacanței de primăvară, 100 de reprezentanți ai consiliilor de elevi din mai multe școli din țară au venit la Chișinău pentru a învăța cum să dezvolte proiecte care să aducă beneficii elevilor, profesorilor și întregii instituții de învățământ. Astfel, în decursul celor patru zile de accelerator, elevii au participat la o serie de traininguri în cadrul cărora au fost ghidați de către o echipă de mentori cu experiență.

„M-a impresionat modul de lucru al tinerilor. Au fost atât de deschiși la provocări, n-au manifestat interes pentru beneficii individuale, ci au demonstrat interes sporit pentru beneficiile școlii și ale celor din jur. Am observat dorința lor de a deveni lideri în comunitatea lor. Sunt fericită că am reușit să adunăm acești tineri împreună, ei dedicându-și vacanța pentru lucruri de importanță comunitară”, a declarat Carolina Racoviță, coordonatoare de programe, TEKEDU.

Prezent la festivitatea de înmânare a granturilor, Dan Perciun, ministrul Educației și Cercetării, a încurajat tinerii să participe în toate procesele de luare a deciziilor din școală, creând pe această cale un mediu sănătos de comunicare între consiliu și administrație.

„Elevii merită să ia parte la procesul de luare a deciziilor. Noi trebuie să avem o școală în care elevii sunt doar prezenți, dar și participă, nu doar vin la lecții, dar au ce spune în cadrul activităților ce au loc în comunitate. Mi-ar plăcea ca în mai multe școli din Moldova să fie un mediu participativ în care elevii să se simtă bine, să fie auziți și ascultați”, a menționat ministrul educației și cercetării, Dan Perciun.

În același timp, Ion Donea, directorul Agenției Naționale pentru Tineret, menționează că elevii de azi sunt liderii de mâine, iar crearea conexiunilor cu actorii din afara școlii contribuie la dezvoltarea personală a acestora.

„Am aflat că tinerii au propus multe proiecte inovative de amenajare a spațiilor, de ajustare a mediilor în care studiază ca să devină mult mai prietenoase. De aceea, este important ca elevii să stabilească relații în afara școlii cu organizații de tineret și cu alți factori decizionali din comunitate pentru că aceste oportunități contribuie la dezvoltarea abilităților de lider în viața adultă: formează opinii, mobilizează alți tineri ca să schimbe lucrurile din comunitatea lor.”

La rândul său, Reprezentantul de Țară adjunct al UNICEF Moldova, Ilija Talev, a subliniat importanța antrenării elevilor în procesele democratice chiar de pe băncile școlii, oferindu-le posibilitatea de a dezbate subiectele care țin de confortul personal în mediul unde își desfășoară activitatea.

„Grație acestui proiect, tinerii cunosc despre drepturile lor de a participa în procesele decizionale, de a colabora cu adulții prin intermediul consiliilor școlare, în cadrul cărora ei își pot exprima opiniile, de a influența politicile școlare, de a discuta problemele și de a contribui la construirea unui mediu de învățare incluziv.”

În acest sens, participanții la acest accelerator au dat dovadă de cunoaștere aprofundată a problemelor comunității școlare, au identificat soluții și, la final, au obținut bani pentru implementarea lor. De exemplu, Cătălin a obținut cea mai mare sumă de grant din cadrul acestui program – 38 700 de lei. Datorită acestei investiții, liceul său va avea acces la apă potabilă, aceasta fiind o problemă majoră în întregul oraș Soroca.

„Soroca este un oraș fără stații de epurare. La noi, apa din robinet, potrivit analizelor de laborator, nu este bună pentru consum. Astfel, am venit cu o soluție pentru școala mea. Am propus instalarea a opt coolere pentru apă potabilă. Pe lângă aceste opt coolere vor fi aduse și opt coșuri de gunoi pentru reciclarea paharelor biodegradabile. Prin urmare, am reușit să soluționez o problemă fără a crea alta de ordin ecologic”, a spus Cătălin Mușcinshi, vicepreședintele Consiliului de Elevi din cadrul Liceului Teoretic „Constantin Stere”, Soroca.

Eugeniu Raneta a câștigat bani pentru proiectul său cu ajutorul căruia vrea să facă vocea și opiniile elevilor auzită în liceul său.

„Vom crea o platformă care va promova ideile tinerilor prin crearea de conținut: podcast, interviuri, răspândirea anunțurilor prin intermediul radioului școlar. Administrația liceului ne-a oferit o sală care urmează a fi amenajată cu tehnică profesională. Aici am inclus amplificatorul, microfonul de studio și un  laptop”, a specificat Eugeniu Raneta, reprezentantul Consiliului de elevi din cadrul Liceului Teoretic „Petru Rareș” din Soroca.

Tânărul a menționat că aceste patru zile au fost cu adevărat unice pentru el. A învățat să scrie un proiect și să obțină fonduri. „Mă mândresc de faptul că primul meu proiect a avut succes. În cadrul acestui program am creat foarte multe legături din toate colțurile țării noastre. Îi îndemn și pe alți elevi să participe, fiindcă viața este scurtă și trebuie s-o trăiești la maximum, să încerci să schimbi atât cât poți, să faci bine în jurul tău”, a conchis tânărul.

Acceleratorul a fost organizat în contextul lansării Programului de suport pentru Consiliile elevilor, care are obiectivul de a promova cetățenia activă și spiritul civic în rândul elevilor, prin împuternicirea, capacitarea și susținerea financiară a inițiativelor de inovație socială a acestora.

Evenimentul a fost organizat de către TEKEDU și face parte din „Programul de susținere a consiliilor elevilor”, elaborat de către Ministerul Educației și Cercetării, implementat de Agenția Națională pentru Tineret. Etapa acceleratorului este finanțată de UNICEF Moldova și dezvoltată după strategia UPSHIFT. Bugetul total al granturilor constituie 500 000 de lei.

Pentru a fi la curent cu toate noutățile programului, abonează-te la pagina de pe Instagram.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii
  • Cineplex

  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente