Ina Pegza este profesoară de limba și literatura română în cadrul IPLT „Petru Zadnipru” de mai bine de 20 de ani. Fiind o promotoare desăvârșită a valorilor și elementelor culturale, de ordin național, încearcă să își motiveze elevii să descopere țara, începând cu potențialul turistic al acesteia. Prin diverse metode – povestiri, discuții, activități educative –, profesoara continuă să educe în discipoli noțiunea de „patriotism”.
În cadrul proiectului instituțional „Festivalului Naționalităților”, Ina Pegza a reușit să se remarce împreună cu elevii clasei a XI-a, profil umanist. Ajuns la cea de-a XVII-a ediție, festivalul a devenit o tradiție a liceului. Bazată pe mai multe etape, scopul activității rămâne senzibilizarea și promovarea diversității unei culturi din întreaga lume. În acest an, Republica Moldova a fost aleasă și reprezentată la îndemnul și ghidarea profesoarei de limba și literatura română.
Prin intermediul criteriilor stabilite, grupul de elevi responsabili au trebuit să se pregătească la cel mai înalt nivel. Începând de la vestimentație, decor și până la vocabular, prestație scenică, aceștia au reușit să evidențieze aspectele culturale, tradiționale, dar și arhaice moldovenești, ținând cont de:
# prezentarea generală a țării, din punct de vedere istoric și geografic;
# prezentarea elementelor de dans tradițional;
# descrierea unei tradiții/unui obicei prin intermediul numerelor artistice;
# expunerea bucătăriei tradiționale.
În prezentarea generală, elevii au evidențiat atracțiile turistice ale țării, precum: peștera „Emil Racoviță” (Criva, Briceni), complexul Orheiul Vechi, beciurile de la Cricova. Accentuând nuanțele de straie populare, precum și mișcări de horă, în următoare etapă, grupul de dansatori au reușit să obțină admirația spectatorilor. Considerat cel mai emoționant punct al manifestației, numărul artistic a avut un mesaj de sensibilizare. Printr-un joc de rol, elevii, împreună cu profesoara, au prezentat tabloul unei situații familiale des întâlnite. O mamă își tot așteaptă copiii să revină de peste hotare în timp ce își duce viața mai departe. Prin promovarea obiceiurilor și aspectelor cotidiene, în decor au fost incluse covorul moldovenesc, prosopul ornamentat manual, precum și tava cu pâine proaspătă din cuptor. Pe un fundal muzical reprezentativ, cursul poveștii ajunge la un final pozitiv cu revenirea temporară a copiilor din țări străine.
Fiind profesoară pentru jumătate dintre clasele liceale din instituție, aceasta urmărește tendința elevilor referitoare la exodul din țară. Totuși, Ina Pegza încearcă să le creeze elevilor o altă părere despre locul natal, invitându-i să-și descopere țara din punct de vedere turistic. Prin cadrul acestor tipuri de activități, unde liceenii sunt implicați în ritm activ, aceasta continuă să îi introducă în ceea ce se cunoaște a fi educarea, conservarea și promovarea expresiei patrimoniului național.
„După susținerea examenelor de bacalaureat, absolvenții ajung să-și dea votul esențial pentru facultatea pe care o vor urma aici, în Moldova, sau în străinătate. A pleca sau a rămâne: fiecare-și asumă unde se va forma profesional și unde se va realiza. Nu alegem însă țara în care să ne naștem și familia: ele sunt iubirea și dorul nostru, ele ne dau puteri neașteptate atunci când ne ia realitatea cu disperare. Țara în care ne-am născut are nevoie de susținerea noastră, a tuturor, mai ales a tinerilor care, prin implicare și spirit civic, pot aduce o schimbare!”, ne-a declarat Ina Pegza.
Mulțumită de rezultatul prestației elevilor, profesoara susține că a reușit să își confirme îndeplinirea obiectivului, după aprecierile și emoțiile relatate de cei implicați în procesul organizatoric. De asemenea, a ținut să menționeze că tinerii au nevoie de încurajare, de un sfat, cu atât mai mult, cu cât acesta vine din partea unui pedagog. Dacă tot ne dorim schimbări în rândul tinerei generații, atunci bazele unei societăți prospere constă într-un proces educațional construit pe valori și principii umane.