Dacă nu putem restabili abonamentul pierdut, să fie digitalizat. Când vom avea un nou sistem de plată în transportul public

Cover
Foto:diez.md

Ce fac dacă am pierdut, am deteriorat sau mi s-a furat abonamentul pentru transportul public? E o întrebare pe care mi-o pun ori de câte ori cumpăr acest cartonaș pe care dau 972 de lei o dată la șase luni. De ce în al doilea deceniu al secolului al XXI-lea, când tehnica lui Elon Musk cutreieră universul, iar turiștii sunt trimiși pe orbită, la Chișinău încă există taxatori în troleibuze și autobuze și abonamente de hârtie? Am încercat să înțeleg ce împiedică municipalitatea să treacă de la forma „antică” de achitare a călătoriei (taxatori + abonament de hârtie) la digitalizarea întregului proces.

Bine, exemplul cu Musk e un schimb de focalizare, fiindcă nu putem compara posibilitățile de acum ale Americii cu cele ale Moldovei, dar oricum constant rulez în cap această întrebare atunci când arăt abonamentul de hârtie taxatorului, iar una dintre cele mai mari frici pe care o am este să îmi pierd abonamentul după ce l-am cumpărat. Știi ce se întâmplă dacă pierzi, deteriorezi sau ți se fură abonamentul? Plătești pentru altul nou. Atât RTEC, cât și Direcția Generală Mobilitate Urbană afirmă că „întreaga responsabilitate pentru pierderea sau deteriorarea abonamentului îl poartă exclusiv călătorul, iar restabilirea abonamentului nu poate fi efectuată”. Deci, banii pe care îi cheltuiești pentru abonament i-ai putea pierde în aceeași clipă și acest lucru va pune presiune pe bugetul tău pentru a-ți cumpăra altul.

Cum au apărut abonamentele pentru transportul public?

Odată cu ajustarea noilor prețuri pentru călătoriile în transportul public, care au intrat în vigoare în iulie 2022, în premieră la Chișinău au fost emise abonamente pentru călători generali pe un termen de una, trei și șase luni. Acestea au fost puse în vânzare cu scopul de a oferi posibilitate pasagerilor care folosesc des transportul public să economisească bani. Adică, în cazul în care ei călătoresc mai mult, vor plăti mai puțin, în funcție de numărul călătoriilor și de durata valabilității abonamentului.

Luând în considerare că o călătorie costă 6 lei, municipalitatea a creat abonamente pentru diferite categorii de persoane. De exemplu, călătorii generali pot procura un abonament în funcție de durata valabilității acestuia: de la 234 la 972 de lei, elevii – de la 117 la 486 de lei, iar studenții – de la 164 la 680 de lei. Personalul din domeniile învățământului și medical pot procura abonamentul pentru una, trei sau șase luni cu un preț ce variază între 164 și 680 de lei.

Putem deja achita contactless călătoria, însă nu avem încă un abonament digital

Din primăvara anului 2021 în Chișinău avem posibilitatea de a achita călătoria cu cardul bancar, însă până în prezent nu avem posibilitatea de a accesa un abonament digital. Cu trei ani în urmă, în zeci de troleibuze și autobuze au fost instalate primele terminale de plată care acceptă achitările cu un card de plată contactless. Cu toții ținem minte cum plățile contactless aveau loc. Taxatorul purta terminalul de plată încoace și încolo prin tot troleibuzul, apoi își însemna cu pixul pe mână fiecare bilet emis de acel aparat. Abia în 2023 terminalele au fost fixate de bare (acolo unde și le este locul, dar nu pe gâtul taxatorului), însă, deocamdată, nu în toate unitățile de transport putem găsi aceste aparate de plată.

În același timp, vă amintim că, în prezent, pasagerii pot achita călătoria și prin intermediul operatorilor de telefonie mobilă Orange și Moldcell scanând codul QR afișat în transportul public. Precizăm că în urma achitării digitale a călătoriei nu obțineți biletul confirmativ, de aceea validarea achitării va veni printr-o notificare pe telefonul tău, în aplicația mobilă a băncii. În acest caz, pentru a demonstra controlorului că ai achitat călătoria, apropie cardul sau smartphone-ul/ceasul inteligent de terminalul POS al acestuia. Astfel, el va primi o notificare a plății fără numerar. Autoritățile locale garantează că aceste terminale deținute de controlori nu extrag banii de pe cont, ele reprezintă doar un instrument de verificare a plății contactless.

Taxatorii, la fel ca abonamentele de hârtie, reprezintă elementul depășit pentru un sistem de transport urban modern și digitalizat. Pe de o parte avem pasageri care achită cu cardul fără a interacționa cu taxatorul, pe de altă parte avem pasageri care, folosind abonamentele de hârtie, sunt nevoiți să interacționeze cu taxatorii. Dacă până în anul 2021 rolul acestor persoane era să perceapă bani de la majoritatea pasagerilor care nu dețineau abonamente speciale, atunci, în prezent, rolul lor s-a redus. Ei doar verifică vizual valabilitatea abonamentului și percep plățile cash de la călătorii care încă nu s-au obișnuit să achite cu cardul sau care încă nu și-au procurat abonament.

Experiența chișinăuienilor

Aici vom povesti experiențele chișinăuienilor care utilizează sau nu abonamentele pentru transportul public. În funcție de numărul călătoriilor zilnice/săptămânale și calculele bugetare individuale, fiecare ia decizia să procure sau nu abonamentul.

„Obișnuința de a folosi abonamentul mi-am cultivat-o din perioada de studenție. În prezent, utilizez abonamentul din cauza majorării prețului biletului la transportul public. De obicei, aleg opțiunea de trei luni, fiindcă îmi pare riscant să iau un abonament pentru șanse luni, deoarece există riscul să-l pierd. Zilnic utilizez câteva unități de transport pentru deplasarea spre job și universitate. În urma unui calcul matematic, mi-am dat seama că achit lunar cât aș achita pe un abonament de șase luni. În medie, utilizez transportul public de vreo 150-160 de ori pe lună [900 de lei]. Avantajul abonamentului e că îl pot utiliza atât pentru a circula cu troleibuzul, cât și cu autobuzul. Dezavantajul este că trebuie să prezint mereu carnetul de student cu el”, ne-a relatat Gabriel Lazăr, student și profesor.

„Utilizez abonamentul pentru transportul public exact din perioada când au fost puse în vânzare după scumpirea călătoriei [1 iulie 2022]. De obicei, procur un abonament pentru trei luni [prețul e de 594 de lei]. Este foarte convenabil, pentru că uneori sunt nevoită să schimb mai mult de două-trei troleibuze pe zi. Prin urmare, în medie pe lună fac 100 de călătorii, iar în această situație aș fi plătit 600 de lei. Dintre dezavantaje pot enumera că abonamentul se poate rupe ușor (hârtia este subțire) și dacă nu ai o husă specială, există probabilitatea să îl deteriorezi, iar un abonament deteriorat nu mai este valabil”, ne-a povestit Cristina Șobea, psihologă.

Sursă: Direcția Generală Mobilitate Urbană

„Nu-mi cumpăr abonament pentru transportul public, fiindcă am un program flexibil de lucru și deseori muncesc de acasă. De aceea, lunar călătoresc cu transportul public de circa 24 de ori și am impresia că nu este atât de mare diferența dintre a plăti per călătorie și abonamentul pe o lună. Recunosc, pe termen lung abonamentul este mai avantajos în cazul în care călătorești des cu transportul public. Dezavantajul e acel cartonaș pe care poți să-l pierzi sau care se uzează purtându-l în buzunar. Pe de altă parte, fără abonament, trebuie de avut mereu bani cash, ceea ce nu este prea comod”, ne-a relatat Sergiu Bejenari, specialist în comunicare publică.

„Nu optez pentru un abonament, căci lucrez în mare parte de acasă. Mă străduiesc să interacționez cât mai puțin cu transportul public și cel mai des cheltuiesc pe bilete mai puțin decât ar costa abonamentul lunar. Dacă aș avea un abonament, cred că asta ar pune o presiune asupra mea să-l folosesc mai mult și nu vreau mai multe călătorii în troleibuze și autobuze pline. În medie, fac circa 30 de călătorii [acestea ar costa 180 de lei], de aceea un dezavantaj al abonamentului ar fi că va trebui să-l «răscumpăr» călătorind mai des. Nu este rezonabil să-l cumpăr dacă încă nu știu când și cum voi călători”, ne-a vorbit Gabriela Isac, activistă de mediu.

„Nu doar critica, ci propune soluții.” Așa ne-am gândit și noi, de aceea i-am rugat pe locuitorii capitalei să vină cu propriile recomandări. Așadar, printre sugestiile ce țin de digitalizarea întregului proces de plată prin intermediul cardurilor bancare, al aplicației mobile pentru transportul public, eroii noștri au mai propus și implementarea unui tichet valabil câteva ore pentru a efectua mai multe călătorii, inclusiv crearea unui abonament pentru turiști.

„Vrem să excludem achitarea cu cash”

Am discutat cu Vitalie Mihalache, șeful Direcției Generale Mobilitate Urbană (DGMU), pentru a afla când totuși vom putea avea la Chișinău abonamente digitale în transportul public așa cum întâlnim în majoritatea țărilor din lume. Potrivit funcționarului public, în cadrul proiectului MOVE IT like Lublin – Inițiativa de dezvoltare durabilă a transportului public din municipiul Chișinău, finanțat de Uniunea Europeană și implementat de Primăria Chișinău în anul 2022, se efectuează un studiu detaliat privind implementarea biletului electronic, dar și a altor procese de digitalizare a întregului sistem de plată contactless.

DGMU a inițiat la sfârșitul anului 2023 un proces de elaborare a unui soft de control a emiterii de abonamente, inclusiv cu posibilitatea formării unui cod QR pe fiecare abonament individualizat. Planificăm, de asemenea, abonamente individualizate inclusiv prin utilizarea datelor personale a persoanei care a procurat abonamentul. Deci, aceasta va introduce datele personale de sine stătător, iar în baza acestora va fi generat un cod de bare. Datele personale nu vor fi stocate, cu excepția celor ce beneficiază de abonamente gratuite. Securitatea și protecția datelor cu caracter personal va fi asigurată conform legislației în vigoare.

Vitalie Mihalache, șeful Direcției Generale Mobilitate Urbană

Totodată, potrivit acestuia, se va face o analiză complexă a sistemului de abonamente și bilete electronice pentru a oferi călătorilor un spectru mai larg de opțiuni cu scopul de a exclude posibilitatea achitării cu cash și de a digitaliza la maximum aceste procese.

Un alt subiect discutat cu Vitalie Mihalache a fost despre biletul de călătorie pe ore. Potrivit oficialului, el poate fi implementat doar atunci când vom avea rute scurte și mai multe huburi de îmbarcare/debarcare în infrastructura municipală. Prin alte cuvinte, „hubul reprezintă o stație multimodală care înglobează și funcția de transbordare de pe o rută principală pe alta”, ne-a explicat șeful DGMU.  Despre cum vor funcționa și arăta ele vom afla după prezentarea rezultatelor studiului privind optimizarea rutelor de transport, care se elaborează în cadrul proiectului MOVE IT like Lublin – Inițiativa de dezvoltare durabilă a transportului public din municipiul Chișinău.

Avem o așa situație cu autobuzul de pe ruta 5, care circulă de la Ciocana spre Botanica și invers. El traversează aproape toate sectoarele din Chișinău. De aceea, la achiziționarea tichetelor pe timp, rutele nu ar trebui să intersecteze multe sectoare din Chișinău și ele trebuie să fie rapide. Această propunere poate fi implementată doar după optimizarea rețelei de rute din capitală. Adică, rutele existente vor fi optimizate ca distanță de parcurgere, iar frecvența și numărul de unități pe rute vor fi majorate.

Vitalie Mihalache, șeful Direcției Generale Mobilitate Urbană

Am vorbit și despre viitorul taxatorilor care își vor putea pierde utilitatea de a fi prezenți în transportul public odată ce toate achitările vor fi digitalizate. Vitalie Mihalache a spus că s-a discutat cu conducerile Parcului Urban de Autobuze și a Regiei Transport Electric Chișinău în privința activității taxatorilor pe viitor și că s-a decis că o parte dintre ei va prelua rolul de controlor.

Concomitent, îi vom implica și în alte activități, ce urmează a fi implementate în oraș, cum ar fi verificarea achitării pentru parcare. Însă toate aceste lucruri vor fi posibile după încheierea studiului privind tichetarea electronică [luna septembrie], în condițiile în care acesta ne va prezenta soluții, inclusiv de optimizare a rutelor.

Vitalie Mihalache, șeful Direcției Generale Mobilitate Urbană

Experiența din alte state

Fiindcă noi, oameni fiind, tindem mereu să comparăm, am hotărât că este relevant să descopăr experiența moldovenilor care locuiesc în străinătate și care folosesc des transportul public din țara în care se află. Dan Ciolpan este un artist moldovean stabilit la Paris deja de trei ani și l-am rugat să-mi descrie cum e construit sistemul de plată în transportul public din Paris și Caen.

Franța

„În Franța, în general, există un sistem foarte dezvoltat de transport. În Paris există sistemul Navigo, care presupune carduri lunare, anuale, pachete de bilete, bilete de hârtie (la care se renunță treptat) sau plata prin SMS. De asemenea, având un card digital sau fizic, pe care îl poți comanda gratuit sau pe care poți să-l cumperi la orice chioșc Navigo cu 15 euro, ai posibilitatea să călătorești în cinci zone care se află în Paris și în periferia acestuia. Prețul abonamentului lunar este de 86,40 euro pentru toate cele cinci zone, însă poți alege doar zonele preferate sau de care ai nevoie, iar prețul va scădea. La fel, există și abonament anual, care are un preț preferențial, care depinde de zone, de vârsta pe care o ai, de statutul de student, șomer etc., pe care îl poți procura cu reducere de 50 %, 70 % sau chiar îl poți obține gratuit. Cu acest abonament poți călători nelimitat ziua și noaptea la distanțe de 70 de kilometri de Paris.

Sursă: maps-paris.com

Toate aceste aplicații, cereri, cumpărarea abonamentului sau returnarea banilor se face online și desigur că sunt sute de locații unde o poți face și în format fizic.

În Caen există același sistem, însă cu altă denumire. Prețurile sunt foarte mici. De exemplu, poți călători 48 de ore cu doar 4 euro cu toate tipurile de transport în toată zona Calvados, care cuprinde litoralul, plaja, sute de sate și obiective turistice. În acest sistem, biletele se cumpără din aplicație și sunt validate atunci când urci în transport prin cod QR sau SMS ori poți cumpăra bilet de la șofer în caz că nu ai acces la internet sau telefon.

În cazuri când nu ai bani, șoferul nu îți va spune nimic, doar există riscul că te vor taxa controlorii care uneori verifică dacă ai bilet sau carnet și dacă le-ai validat. Amenda este de 80 de euro sau mai mult. În unele cazuri, controlorul îți spune să îți ceri scuze de la alți călători pentru că mergi fără bilet și nu ești amendat. Dacă aș face o comparație cu toate țările unde am călătorit, cred că cel mai complicat și învechit sistem de control al achitării transportului public încă rămâne cel din Moldova. În ultima călătorie în troleibuz, din ianuarie 2024, am fost taxat de două ori pentru o singură atingere cu cardul la terminal de plată din troleibuzul numărul 30. Apoi am fost chemat de taxatoare ca să-i prezint extrasul din banking, unde arată că am achitat. Puțin ridicol”, mi-a povestit Dan Ciolpan.

Maroc

Dan ne-a relatat și experiența recentă din Maroc. „Acolo este un sistem mai bun de transport ca în Chișinău. Achiți cash la șofer, iar intrarea e doar prin ușa din față. E foarte comod și rapid. Șoferii vorbesc engleza ori franceza, sunt foarte gentili cu oricine, nu doar cu turiștii.”

Portugalia

Valentina Pleșca locuiește în Portugalia de nouă ani și mi-a povestit cum e organizat transportul public din Lisabona. „Poți procura cardurile Andante albastre și argintii. Cardul Andante albastru este un card de hârtie care nu este personalizat și este pentru utilizare ocazională. Are o perioadă de valabilitate de un an și poate fi reîncărcat cu bilete de călătorie. Prețul cardului Andante albastru este de 0,60 euro. Pe de altă parte, cardul Andante argintiu este un card PVC, personalizat pentru utilizare obișnuită. Are o perioadă de valabilitate de cinci ani, putând fi reîncărcat cu orice bilet de transport Andante, respectiv abonamente lunare, bilete de călătorie și Andante 24 (bilete zilnice). Prețul cardului Andante argintiu este de 6 euro. Dacă folosești frecvent transportul public, cardul Andante argintiu este cea mai bună opțiune. Cu toate acestea, dacă trebuie să utilizezi doar periodic transportul public, cardul Andante albastru este soluția potrivită, pentru că îți permite încărcarea cardului cu bilete de călătorie”.

Sursă: portugalvisitor.com

Țările de Jos

În Țările de Jos locuiește și învață colega noastră Antonela Baractari. Am rugat-o să-mi spună cum este organizat transportul public și cât de comod este el.

Sistemul de transport public este mai digitalizat comparativ cu experiența pe care am avut-o în Republica Moldova. De cele mai multe ori, biletele de tren sunt procurate de la automatele speciale amplasate în gări. De asemenea, la fiecare stație poți achita prin atingerea cardului bancar de scaner, suma este extrasă la ieșire în funcție de numărul de stații pe care le-ai trecut. În mod similar funcționează și autobuzele. Ai posibilitatea să achiți doar prin scanare cu abonamentul procurat din timp, cardul bancar fizic sau digital. Pentru călătorii unice sau pentru perioade mai scurte, cel mai des sunt utilizate biletele digitale sub formă de coduri QR. Le poți procura în aplicațiile mobile 9292 și NS. Trebuie să menționez că biletele digitale sunt un pic mai ieftine. Abonamentul fizic este taxat pentru utilizarea plasticului, iar biletele fizice sunt taxate pentru imprimare și utilizarea hârtiei.

Aplicațiile mobile 9292 și NS sunt un must have în Țările de Jos. Fără ele nu poți circula. În aplicație, călătorii pot obține traseuri personalizate și pot urmări în timp real toate schimbările și întârzierile care au loc. Un alt aspect important este că aceste aplicații includ și sisteme de navigare foarte utile. În funcție de locația ta, este calculat cu precizie timpul de care ai nevoie pentru a ajunge de la o stație la alta.

Datorită faptului că sistemul de transport este digitalizat în gări sau autobuze, nu întâlnești angajații companiei de transport. Trenurile sau autobuzele pot fi verificate uneori de reprezentanții companiei de transport, iar persoanele care nu au dovada achitării călătoriei vor primi o amendă la domiciliu. Amenda începe de la suma de 50 de euro”, mi-a explicat Antonela.

Polonia

Elena Vatamanu Mărgineanu este studentă la Varșovia și am rugat-o să-mi povestească despre sistemul de transport public și ce fel de abonamente sunt disponibile.

„Sistemul de transport public în Varșovia e foarte bine organizat și punctual. Există opțiuni diverse pentru orice preferințe. Dacă trebuie să ajungi undeva rapid, sunt două linii de metrou ce traversează orașul și se intersectează în centru. Opțiunea mea preferată de a mă deplasa este tramvaiul, care are propriile șine, ce nu pot fi traversate de mașini, respectiv poți ajunge rapid la destinație. Autobuzele se întâmplă să mai întârzie, dar de obicei ajung la timp. În orice caz, autobuzele te salvează când trebuie să ajungi noaptea acasă, iar trenul e o opțiune foarte bună, are reducere mai ales pentru studenți sau pasageri care călătoresc în grup.

Eu am un abonament de trei luni, care aș zice că e accesibil ca preț pentru studenți, mai ales dacă te deplasezi zilnic cu transportul public (pentru zona 1, care acoperă aproape tot orașul, costă 32 de euro). Abonamentul meu e pe cardul de student, unde scrie și validitatea acestuia.

În tramvai sau în autobuz trebuie să prezinți abonamentul doar dacă intră controlorii. Biletele pot fi cumpărate și în interiorul tramvaiului sau autobuzului. O călătorie de 20 de minute pentru studenți costă 0,40 euro, iar fără reducere prețul este dublu. La metrou trebuie să scanezi abonamentul sau biletul la intrarea în stație.

La fel, există aplicații unde poți cumpăra biletele și verifica orarul de transport, unde se află autobuzul, metroul sau tramvaiul de care ai nevoie, dacă întârzie și chiar și sugestii de rute pe care să le iei ca să ajungi dintr-un punct în altul cât mai rapid. Ca să activezi un bilet electronic, trebuie să scanezi codul QR din tramvai, autobuz sau de la intrarea în stația de metrou. Evident, aplicația cronometrează biletul. Dacă biletul a expirat înainte de a ajunge la destinație și intră un controlor, e o mare problemă. Amenzile sunt mari, ceea ce e o bună motivație pentru responsabilitatea și onestitatea cetățenilor”, mi-a a povestit Elena.

Potrivit lui Vitalie Mihalache, până în luna septembrie, specialiștii vor pregăti un raport care va include posibilitățile de reorganizare a întregului sistem de transport public și în baza acestui document va demara o reformă care va include o nouă modalitate de plată în transportul public.

Acest raport urmează a fi prezentat în luna septembrie în consiliul municipal, apoi va fi luată o decizie prin care să fie acceptată o soluție propusă de experți. La următoarea etapă va demara procesul de consultare și procesul de evaluare a capacității municipale de a finanța această reorganizare. Schimbarea modului de plată și a sistemului de plată va reprezenta o reformă serioasă a sistemului de transport public.

Vitalie Mihalache, șeful Direcției Generale Mobilitate Urbană

Luând în considerare experiențele conaționalilor noștri din statele UE, înțelegem că digitalizarea tuturor proceselor de achitare a călătoriei în transportul public reprezintă un factor care încurajează oamenii să folosească trenul, autobuzul sau tramvaiul, deoarece călătoriile devin mai rapide și mai ieftine. Crearea abonamentelor personalizate, diversificarea lor, eliminarea taxatorilor din sistemul transportului public și dezvoltarea sistemului de plată digital – crearea aplicațiilor mobile, instalarea aparatelor de reîncărcare a cardurilor pentru călătorii și altele – sunt inevitabile dacă ne dorim să transformăm infrastructura orașului Chișinău în una care să stimuleze oamenii să folosească transportul public.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii
  • Cineplex

  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente