De șase ani contribuim la formarea și consolidarea unei comunități frumoase de studenți și de studente din Republica Moldova, care învață la universități internaționale. Anul acesta nu a fost o excepție, deoarece am realizat, nu o dată, că experiențele adunate și împărtășite prin intermediul proiectului îi ajută pe tinerii din liceu să își aleagă instituția de învățământ potrivită lor. Așadar, în primul material din acest an, te invităm să-i cunoști pe tinerii care în următoarele luni se vor împărtăși cu istorioare și aventuri studențești – povești care cu siguranță te vor inspira.
Franța, Statele Unite ale Americii, Marea Britanie, Emiratele Arabe Unite, Danemarca, Finlanda și Polonia – ediția respectivă ne încântă cu o diversitate de studenți din mai multe colțuri ale lumii. Fie că îți dorești să înveți în una dintre aceste țări, fie că nu, te invităm să fii parte a proiectului nostru și să urmărești lunar confesiunile câtorva tineri. Deocamdată, nu ezita să îi cunoști!
Valeria Bîrcă – ESCP Business School din Paris, Franța
Valeria a urmat liceul la Paris, iar în anul 2023 a început studiile la École Supérieure de Commerce de Paris, o versiune franceză a business school-urilor americane. A interesat-o economia încă din liceu și este încântată de alegerea pe care a făcut-o, pentru că, spune ea, oferă oportunități diverse de carieră și mobilității internaționale. De asemenea, instituția este și unica de profil – Grande École de Commerce – din Paris, ceea ce i-a consolidat alegerea.
Tânăra a ales Parisul, fiindcă a fost impresionată de oraș încă de când l-a vizitat pentru prima dată, la vârsta de șase ani. De atunci și-a dorit să studieze aici.
Lăsând romantismul la o parte, consider că Franța este o țară cu un sistem social, de sănătate și educațional de calitate, care îi explică atractivitatea în rândul studenților francofoni. În plus, tinerii moldoveni pot obține, relativ ușor, burse în baza criteriilor sociale și/sau academice, dar și compensații economice pentru locuință. Sistemul de sănătate este și el unul dintre cele mai «generoase» din lume, propunând tinerilor multe servicii la preț redus sau rambursabile.
Valeria Bîrcă
Ajungând la Paris în clasa a X-a, perioada sa de adaptare a fost rapidă și plăcută. Valeria povestește că din prima clipă a iubit orașul cosmopolit, agitația nestăpânită și modul de viață caracteristic parizienilor. „Păstrez niște amintiri foarte frumoase din acea perioadă. Poate că se datorează și freneziei de la 16 ani. Prieteni mi-am făcut fără mari dificultăți, în special fiind unica «elevă străină» sau «exotică» din liceu. Mulți erau curioși să afle mai multe lucruri despre țara mea și despre parcursul meu. În Paris nu te poți plictisi niciodată, viața culturală e mult prea intensă.


Timp de șase ani, a devenit o mare amatoare de melci, piciorușe de broaște, foie-gras și cașcaval franțuzesc. „Francezii au o cultură alimentară excepțională care nu consistă doar în conținutul felurilor de mâncare, dar și în maniera de a le consuma. La ocaziile speciale, luarea mesei devine un adevărat ritual și moment de convivialitate. Pe de altă parte, francezii sunt și mari consumatori de carte, o practică pe care am interiorizat-o. Ei citesc oriunde: transport public, parc, restaurant, plimbându-se și în special înainte de somn.”
Referitor la studii, tânăra le sugerează viitorilor studenți să aleagă o universitate cu atenție. Valeria spune că există universități cu o reputație foarte bună în multe domenii, dar există și instituții care pot dezamăgi rapid. Din acest motiv, informarea prealabilă este esențială. În ce constă instituțiile private, tinerii nu trebuie să se descurajeze din cauza tarifului ridicat. Sunt propuse numeroase posibilități de finanțare, de complementare a burselor, în special pentru a permite tuturor tinerilor talentați, indiferent de mediul lor social, să aibă acces la studii de calitate.
Alexandra Boico – Universitatea Northwestern din Chicago, SUA
Alexandra a urmat studiile timp de doi ani la Liceul UWC din Hong Kong, unde a și susținut Bacalaureatul Internațional (IB). Toamna târzie a anului 2022 a fost pentru ea perioada de înscriere la universități, ceea ce a însemnat un amalgam de riscuri calculate, coincidențe și descoperiri pe plan personal. Într-un final, a ales să studieze Computer Scince la Universitatea Northwestern (NU) din Chicago. „A fost o alegere naturală. Mereu m-au pasionat algoritmii și problem solving-ul, însă factorul ce a jucat un rol crucial în alegerea mea a fost dorința de a-mi combina studiile cu pasiunea mea pentru muzică și arte, în preajma unui oraș cu mult «suflet» și în cadrul unui mediu competitiv. Odată cu acceptarea, am primit și o bursă totală pentru studii și trai.”
În ceea ce privește procesul de adaptare, tânăra spune că Northwestern are un proces foarte intens și captivant pentru integrarea studenților din anul I (freshmen). Acesta începe în timpul verii și include cursuri legate de viză, ședințe cu unii consilieri academici, mentorat din partea studenților din anii mai mari. Studenții internaționali ajung în campus cu o săptămână înaintea celor din SUA, de aceea trebuie să urmeze Orientarea pentru Studenți Internaționali (ISO). Sunt opt zile de activități, printre care ședințe despre burse, informații despre organizații din campus, un tur al campusului, o zi petrecută în Chicago, activități de networking, coffee chats și evenimente informative pentru părinți.
Într-un final, am participat la Wildcat Welcome [mascota universității este pisica sălbatică], eveniment de orientare pentru toți studenții și familiile lor. Decurge timp de șapte zile, la fel pline de activități, ce au scopul de a te familiariza cu universitatea. La finele săptămânii au început cursurile. Adaptarea la NU este un proces lejer datorită suportului angajaților universității și al profesorilor, al comunității prietenoase de studenți, dar și al accesibilității campusului.
Alexandra Boico


Întrebată despre cultura locală, Alexandra spune că nu există doar una singură, deoarece sunt studenți din diverse colțuri ale lumii. Dacă e să ne referim la cultura universitară din SUA, tânăra precizează că este destul de diferită de cea din Europa sau Asia.
Totul este creat în favoarea ta, pentru ca să poți crea la rândul tău. Un exemplu este cultura de ajutor. De îndată ce am ajuns în campus, mi s-a comunicat că pot apela și primi ajutor din partea oricui, profesori, angajați sau studenți din ani mai mari. Avem office hours (orele ușilor deschise la decanate) pentru fiecare curs, în timpul cărora poți să discuți cu profesorul tău în baza unei programări, orice întrebare legată (sau nu) de curs. Am învățat că împreuna poți atinge înzecit mai mult decât singur.
Este un concept pe care mi-aș dori să-l văd implementat și acasă pentru a da elevilor șansa de a fi auziți și de a se dezvolta. Pe lângă asta, ritmul vieții este rapid, axat pe învățătură și pe activități extrașcolare. Să fii parte dintr-un club e un lucru prestigios la NU, care îți aduce oportunități de networking și, deseori, un job la finele anilor studențești. Prezența surorităților și a fraternităților studențești este un aspect distinct al experienței, oferindu-le membrilor săi un sistem sporit de suport.
Alexandra Boico
Cătălin Botezat – New York University din Abu Dhabi, Emiratele Arabe Unite
După ce a finalizat liceul în Marea Britanie și a susținut examenul A-Levels, Cătălin Botezat a decis să își continue studiile la New York University din Abu Dhabi, Emiratele Arabe Unite. Actualmente, este în anul I și urmează specialitatea Matematică-economie. Tânărul spune că încă din clasa a VIII-a visa să studieze la o universitate americană. Din acest motiv, după ce a finalizat liceul, s-a înscris la mai multe astfel de instituții de învățământ superior. Dintre toate a ales-o pe cea din Abu Dhabi, deoarece îi place că zona din Orientul Mijlociu se dezvoltă destul de mult și el poate observa acest lucru în timp real.
De asemenea, Cătălin a ales să urmeze licența la această universitate, pentru că are posibilitatea să meargă în schimburi de experiență pentru a cunoaște și alte culturi. Primul îl planifică în anul III la New York și, dacă va fi posibil, al doilea – la Shanghai. În plus, instituția la care își face studiile oferă posibilitatea ca în timpul celor patru ani de licență să faci trei cursuri speciale de trei săptămâni: unul la Abu Dhabi, unul la Abu Dhabi plus o călătorie și unul în afara orașului, inclusiv în alte țării.
„Chiar în ianuarie am beneficiat de unul dintre aceste cursuri, mai exact de cel extern. A avut loc în Ghana [țară din Africa de Vest]. În această perioadă am explorat diverse culturi. Vreau să îmi las cât mai multe uși deschise.”
Un alt motiv pentru care a ales să studieze în Emiratele Arabe Unite este că aici vin să învețe oameni din toată lumea și că poți afla istorii interesante despre diverse culturi. Universitatea este una dintre cele mai internaționale instituții de învățământ superior.
După ce am petrecut peste jumătate de an în Abu Dhabi, am învățat mult mai multe decât aș fi putut să învăț la o universitate din SUA sau din țările Europei de Vest.
Mi-am dorit perspective și experiențe pe care puțini moldoveni le au. Voiam să trăiesc ceva unic și să vin în Moldova să povestesc. Acum, în primul an, suntem cinci moldoveni, așa că nu reușesc să duc dorul casei. În Marea Britanie nu era nicio persoană din Moldova sau din România și nu vorbeam limba română aproape deloc.
Cătălin Botezat


Valeria Cojocaru – Universitatea Bournemouth din Anglia, Regatul Unit
Valeria Cojocaru studiază psihologie la Universitatea Bournemouth din Anglia. A ajuns în Marea Britanie la 15 ani datorită unei burse academice. Tânăra spune că de mică au interesat-o aspectele din domeniul psihologic și deseori se întreba de ce simte o anumită emoție, de ce unii au relații mai apropiate cu părinții decât alții sau de ce într-un grup mereu există un lider.
„Când am ajuns la liceu, începusem să învăț psihologia mai serios. Am studiat sociologia care are multe în comun cu psihologia și mi-a plăcut foarte mult să dezbat diverse teme din aceste domenii. Pe de altă parte, făceam chimia și matematica, care mi-au îmbunătățit gândirea științifică, cunoștințele de statistică și abilitatea de dezbatere – criterii necesare pentru a face psihologie în Marea Britanie. Este un domeniu care îți permite să te dezvolți multilateral, iar dacă studiezi psihologie în Marea Britanie, ușile ți se deschid spre foarte multe oportunități de carieră. Cel mai mare avantaj, totuși, e că te descoperi pe tine însuți și pe alții.”
Bournemouth este un oraș din sudul Angliei, pe malul oceanului. Valeria povestește că a vizitat orașul înainte de a se muta aici și intuiția i-a zis că e locul potrivit pentru a-și petrece anii de studenție.
Mereu mi-am dorit să locuiesc pe malul oceanului și, discutând cu profesori, directori, am fost instruită să aleg Bournemouth University. Instituția oferă multă susținere studenților pe plan moral, extracurricular și financiar (prin burse). Datorită rezultatelor mele de la liceu, am primit o bursă care m-a ajutat mult în primul an de studiu. De asemenea, universitatea are acreditare de la Societatea Britanică de Psihologie, ceea ce îmi va oferi un drum mult mai ușor să devin o psihologă calificată după absolvire. Toți acești factori m-au motivat să vin aici și nu am regretat vreodată alegerea mea.
Valeria Cojocaru
Pentru tânără perioada de adaptare la universitate a fost mult mai ușoară decât perioada de adaptare la liceu. Limba deja o știa fluent și nu a fost o problemă deloc. Nu s-a așteptat însă ca primele săptămâni la universitate să fie atât de diferite și de haotice în comparație cu cele de la colegiu. „La colegiu locuiam toate fetele într-o casă și aveam micul dejun, prânzul și cina toate pregătite pentru noi. La universitate, însă, locuiești cu alte cinci persoane și pregătești totul singură. Primele zile de studiu au fost foarte interesante și eram atât de entuziasmată să încep să învăț psihologia. Noi metode de a scrie un eseu, noi prieteni în fiecare zi, mii de evenimente – toate mi-au făcut programul foarte încărcat. Cu timpul, m-am obișnuit și când am revenit din vacanța de iarnă, deja știam cum să îmi planific timpul mult mai bine.”


Valeria spune că Bournemouth University se află pe Coasta Jurasică, care se consideră o minune naturală. „Multe descoperiri arheologice importante s-au făcut aici, mai ales de către studenții și profesorii de la universitatea unde studiez. Bournemouth e un orășel multicultural, unde în ultimii ani au migrat familii și studenți nu doar din alte colțuri ale țării, dar și ale lumii. Aici lumea e mult mai calmă comparativ cu alte părți ale Angliei, fiindcă cine nu ar fi mai fericit trăind pe malul oceanului?”
Jessica Iaconi – LAB University of Applied Sciences din Lappeenranta, Finlanda
Jessica Iaconi este studentă în primul an la LAB University of Applied Sciences din Lappeenranta, Finlanda. Tânăra își dorește să obțină o diplomă de licență în administrarea afacerilor cu specializare în afaceri internaționale. Este originară din Cahul și spune că mereu și-a dorit să încerce să studieze într-o altă țară cu un sistem de educație diferit și. Chiar dacă era sceptică în privința înscrierii, în clasa a XII-a, a depus actele la universități din Finlanda și din Suedia. I-a plăcut că la instituțiile din aceste țări poate combina studiul practic cu cel teoretic în programele de studii, în special în domeniul afacerilor.
Când am aflat că am fost acceptată la ambele, nu știam unde să merg. Am ales intuitiv și cred că nu m-am înșelat, pentru că aici, în Finlanda, mă simt ca acasă.
Am fost uimita de sistemul lor educațional care se concentrează pe bunăstarea mintală și fizică a studenților. Ei oferă un mediu sigur și stabil de a-ți construi o carieră.
Jessica Iaconi
Spre surprinderea ei, Jessica s-a adaptat foarte ușor in Finlanda, deoarece oamenii sunt amabili și nu se sfiesc să te ajute atunci când ai nevoie. „Fiind într-un mediu internațional, am putut să mă conectez cu oameni din diferite țări, cum ar fi Vietnam sau Franța. În ciuda diferențelor noastre, am ajuns să învățăm împreună despre Finlanda și despre culturile noastre.
Vremea, totuși, i-a cam dat bătăi de cap. Totuși, chiar daca au fost și -27 de grade Celsius, profesorii și colegilor mai mari, au ajutat-o să se adapteze climatului.


Timp de șapte luni, de când se află în Lappeenranta, tânăra a reușit să încerc mâncăruri tradiționale, precum Karjalanpiirakka care este o plăcintă kareliană cu umplutura de orez sau cartof. „Am avut un șoc cultural când am aflat că în autobuze (și nu doar), oamenii își scanează cardul sau plătesc și coboară din autobuz. Aceștia îi mulțumesc întotdeauna șoferului spunând «kiitos». Mi-a părut un lucru foarte frumos și amabil, pentru că astfel, le arăți recunoștința ta. Chiar daca finlandezii nu sunt atât de vorbăreți și de deschiși, vor face orice ca să te simți ca acasă.”
Irina Guțu – Colegiul Europei din Natolin, Varșovia, Polonia
Irina Guțu urmează un program post-universitar de studii europene interdisciplinare la Colegiul Europei cu campusul Natolin, Varșovia. A optat pentru această instituție datorită nivelului înalt al studiilor. Venind din domeniul comunicării și a marketingului, acest program îi oferă posibilitatea să studiez economia, guvernarea, politica și jurisprudența Uniunii Europene, fără a avea o pregătire anterioară în acest domeniu.
Colegiul Europei are două campusuri, unul în Bruges (Belgia) și celălalt în Varșovia (Polonia). Tânăra a ales mai întâi instituția și programul de studii, iar apoi orașul. „Programul de masterat oferit de campusul din Varșovia mi se potrivea mai bine și eram deschisă spre o mutare majoră din Regatul Țărilor de Jos, unde am finalizat studiile de licență. Am decis să descopăr cultura și stilul de viață din Varșovia, care s-a dovedit a fi cea mai potrivită alegere pentru mine.”
Pentru Irina, perioada de adaptare a fost facilă și a savurat din plin fiecare moment. Acest lucru s-a datorat faptului că a legat relații de prietenie din primele zile petrecute pe campus.
Fiind cu toți colegii într-o nouă etapă a vieții, ne-am sprijinit reciproc și am descoperit orașul împreună. De asemenea, administrația universității ne-a fost de mare ajutor și a fost foarte prietenoasă, organizând numeroase activități de integrare și fiind mereu deschisă întrebărilor noastre.
Irina Guțu


Chiar dacă campusul universității e un mediu internațional, tânăra încearcă să descopere cât mai multe aspecte ale culturii poloneze. Pe lângă bucatele tradiționale, a avut ocazia să viziteze diverse muzee și orașe și să înțeleagă modul de viață al localnicilor. „Sunt fascinată de reconstrucția Poloniei de la crearea celei de-a treia Republici. Având o istorie tumultuoasă, țara și-a păstrat cultura și identitatea națională și a reușit să-și consolideze economia într-un mod unic în regiune.”
Vlad Galusca – Roskilde University, Roskilde, Danemarca
Vlad Galusca este student la Roskilde University din Roskilde, Danemarca. A ales această țară nordică, din mai multe motive, dar în special, pentru că sora lui deja era studentă acolo. De asemenea, l-au convins și beneficiile oferite de sistemul educațional danez – studiile gratuite pentru cetățenii UE și oportunitățile financiare (bursa). Nu în ultimul rând, l-a motivat sistemul educațional din Danemarca, care este unul apreciat la nivel internațional.
Tânărul a decis să se înscrie la Roskilde University, pentru că e una dintre puținele universități care oferă studii de specialitate cu predare în limba engleză. Majoritatea instituțiilor superioare oferă studii cu predare în limba daneză.
Am optat pentru specializarea în științe sociale, datorită flexibilității programului și a posibilității de a alege domeniile de interes pe care să le studiez. În primul an am studiat discipline generale în științele sociale, precum politica, economia, sociologia, filosofia și geografia umană. Din anul următorul am putut combina domeniile care mă interesau. Eu am ales să învăț business și administrare.
Vlad Galusca
Vlad spune că alegerea acestei instituții a fost determinată și de accentul pus pe colaborarea în echipă. Semestrul include trei cursuri și un proiect de grup, care presupune o cercetare pe o tema opțională. „Astfel realizezi un studiu de caz pornind de la o problemă actuală și îți dezvolți abilitățile de investigație, de analiză și de interpretare.”
Perioada de adaptare în Danemarca a fost pentru Vlad una ușoară, plină de emoții și de descoperiri. „Cu toate că a fost o provocare să mă adaptez la o nouă țară și cultură, sprijinul oferit de universitate și de comunitatea studențească a făcut ca tranziția să fie facilă. Participarea la activități de integrare, așa-zisul «intro Week» organizat de universitate și interacțiunea cu noii colegi m-au ajutat să mă integrez fără dificultate în Danemarca.”


Explorarea culturii daneze a fost o parte esențială a experienței sale în Danemarca. Vlad a avut oportunitatea să învețe și să experimenteze conceptul de „hygge”, care promovează confortul și bunăstarea emoțională. „Primul lucru pe care l-am remarcat când am ajuns, a fost că oamenii mereu îți zâmbesc și imediat am preluat și eu acest obicei. Aici am învățat să mă simt mai liber, fără frica de a fi judecat.”
Universitatea #diez este proiectul prin care tinerii își adună toate experiențele și povestesc cum e să fii student departe de casă. Aici descoperi oameni, întâmplări, culturi și mărturii sincere despre viața internațională. De-a lungul acestor ani, proiectul a crescut și s-a dezvoltat, iar anul trecut am început și o serie specială de podcasturi cu tineri talentați și care inspiră.
Dacă încă nu știi despre Universitatea #diez, aici găsești o rubrică specială în care studenții și studentele din cadrul proiectului au relatat despre sesiuni, note, cluburi universitare, dorul de casă, visuri și aspirații.