31 de modele de business pentru start-upuri

startup
Foto:Joakim Agervald

Există numeroase modele de business după care se poate construi un start-up. De la abonamentele lunare și serviciile de intermediere până la comerțul electronic și tehnologia blockchain. În acest articol am adunat 31 de modele de business populare pentru un start-up, cu exemple concrete. Pentru a afla mai multe despre ele și pentru a descoperi care se potrivește cel mai bine viziunii tale antreprenoriale, te invităm să citești în continuare articolul.

Totuși, pentru a ne aprofunda în cele 31 de modele de business pentru start-upuri, mai întâi să vedem ce fel de tipuri de start-up există.

Tipuri de start-up. Sursă: Business Model toolbox

Modelul de business Freemium (Freemium = Gratuit + Premium)

Modelul de business Freemium permite utilizatorilor să utilizeze „gratuit” caracteristicile de bază ale unui software, joc sau serviciu, iar apoi să perceapă taxe pentru „upgrade-uri” la pachetul de bază.

Exemple: Google Drive, iCloud, Slack

Ideea aici este de a oferi utilizatorilor o versiune de bază, funcțională și gratuită a produsului sau serviciului.

De exemplu, Google Drive și Dropbox vă oferă 15 GB și, respectiv, 2 GB de spațiu gratuit, dar vor percepe o taxă dacă doriți să cumpărați spațiu suplimentar.

Sursă: Business Model toolbox

Puteți citi mai multe despre modelul de business Freemium aici.

Modelul de business prin abonament

Modelele de business prin abonament se bazează pe ideea de a vinde un produs sau un serviciu pentru a primi venituri lunare sau anuale din abonamente.

Sursă: Business Model toolbox

Exemple: Tinder, Netflix, Shopify

Acest model de business este pasul următor al modelului Freemium. Utilizatorul obține acces doar dacă este interesat să plătească lunar pentru un produs sau dacă este dispus să utilizeze anumite caracteristici premium.

Sursă: Business Model toolbox

Puteți citi mai multe despre modelul de business prin abonament aici.

Modelul de business Market place

Market place este o platformă (site de comerț electronic sau aplicație mobilă) în care produsele sau serviciile sunt vândute clienților de către vânzători terți.

Exemple: Amazon, Fiverr

Sursă: Business Model toolbox

Puteți citi mai multe despre modelul de business Market place aici.

Modelul de business Agregator

În acest model de business, serviciul este livrat clienților sub numele brandului.

Exemple: Uber, Airbnb

Sursă: Business Model toolbox

Între market place-uri și agregatori există o mică diferență.

Site-uri precum Amazon și Fiverr pun în legătură vânzătorii și clienții și iau o parte din venituri (10-20 %) de la acești vânzători.

Dacă vorbim despre un agregator precum Uber și Airbnb, acesta se alătură vânzătorilor și oferă serviciul sub numele lor de marcă.

Agregator vs market place. Sursă: Business Model toolbox

Modelul de business Pay-As-You-Go

Aceasta este o strategie de stabilire a prețurilor în care utilizatorii plătesc în funcție de cât de mult consumă. Este utilizată pe scară largă de companiile de cloud computing. Pe scurt, cu cât folosești mai mult serviciul, cu atât plătești mai mult.

Cloud computing – furnizarea serviciilor de stocare de date, servere, baze de date, rețele și software.

Exemple: Google Cloud Platform (GCP), Amazon Web Service (AWS)

Prețuri de tip Pay-As-You-Go în AWS. Sursă: Business Model toolbox

De exemplu, Amazon Web Services (AWS) este o filială a companiei Amazon, care oferă peste 200 de servicii cloud, fiecare dintre acestea având propriul sistem de tarifare Pay-As-You-Go.

Sursă: Business Model toolbox

Modelul de business Fee-for-service (FFS)

Modelul de business FFS se bazează pe perceperea de către clienți a unui comision fix și variabil pentru fiecare plată reușită.

Exemple: Stripe, PayPal, PayU

De exemplu, Stripe percepe 2,9 % + 30 de cenți pentru fiecare tranzacție de plată efectuată cu succes.

Sursă: Business Model toolbox

Aceste companii oferă un sistem de transfer pentru a accepta plata de la client și apoi decontează banii într-un număr de cont.

Modelul de business EdTech

Acest model de business presupune vânzarea conținutului educativ sau a cursurilor pentru utilizatorii finali, ceea ce aduce venit.

Sursă: Business Model toolbox

Totuși, există mai multe modele de business EdTech:
# freemium;
# free trial subscription;
# market place;
# ad revenue.

Modelul de business Lock-in

Acest model de business are scopul de a crea o barieră care să împiedice clienții să renunțe la un brand și să se orienteze către alte oferte ale altor concurenți.

Exemple: Apple, SAP

Sursă: Business Model toolbox

Apple vinde un iPhone și apoi „blochează” consumatorii în ecosistemul lor prin alte dispozitive – Watch, AirPods – și alte servicii, precum App Store, Apple Music, iCloud etc.

Licențiere API

Instrument care permite aplicațiilor terțe să comunice cu serviciul pe care îl dezvoltați.

Licențierea API este un model de afaceri în care o companie oferă acces la interfața sa de programare a aplicațiilor (API) în schimbul unei plăți din partea dezvoltatorilor.

De exemplu, Uber și Airbnb utilizează API-urile Google Maps în aplicația lor mobilă pentru a naviga mai ușor.

Example: Twilio (SMS), Sendgrid (e-mail), Google Maps APIs (hărți)

Model de business Open-source

Softul open-source este un software cu un cod pe care oricine îl poate inspecta, modifica și îmbunătăți pentru uz personal.

Exemple: Andriod, Java, Firefox

În 2018, Google a plătit 435,7 milioane de dolari către Mozilla pentru ca Google să fie motorul lor de căutare implicit.

Datele ca model de business

Aplicația sau algoritmul colectează date de la clienți pentru a îmbunătăți sistemul sau pentru a-l monetiza prin adăugarea de valoare pentru alte companii.

De exemplu, modelul Open AI GPT3 devine mai inteligent pe măsură ce oamenii îl folosesc.

Sursă: Business Model toolbox

De exemplu, Foursquare, o aplicație populară gratuită de check-in, permite utilizatorilor să își partajeze locațiile unde se cazează. Foursquare a adunat aceste informații în baze de date masive pentru a ajuta companiile de retail, precum Starbucks, să găsească grupuri de clienți pentru a deschide noi magazine.

Modelul de business Blockchain

Blockchain este o bază de date distribuită, formată din blocuri de informații legate între ele, care elimină intermediarii. Cu ajutorul lui sunt înregistrate contracte și documente într-un mod sigur și verificabil.

Exemple: Ethereum, Solana, Alchemy

Sursă: Business Model toolbox

Veniturile unui astfel de start-up poate fi de mai multe tipuri:
# abonamente la platforme;
# taxe pentru tranzacții;
# vânzarea de date și analize.

Modelul de business Freeterprise

Modelul de business Freeterprise este o abordare care încurajează colaborarea între diferite start-upuri pentru a-și împărtăși resursele și expertiza într-un mod liber și deschis. În loc să concureze direct, aceste afaceri colaborează și se sprijină reciproc pentru a-și atinge obiectivele comune.

Mai simplu: Freeterprise este o echipă de freelanceri care se reunesc pentru a forma o companie.

Exemple: Slack, Zoom

Sursă: Business Model toolbox

Modelul de business Razor blade

Razor blade este atunci când vinzi un produs de bază la un preț scăzut, dar faci profit din vânzarea de consumabile necesare pentru produsul de bază.

Mai simplu: aparatul de ras ar fi produsul de bază și lamele de ras sunt consumabilele.

Un alt exemplu este vânzarea consolei PlayStation de către compania Sony la un preț care le-ar cauza pierderi financiare, dar ei compensează prin vânzarea jocurilor video și prin taxarea serviciilor online.

Sursă: Business Model toolbox

Model de business direct la consumator (D2C)

Modelul de business D2C presupune vânzarea produsului direct către consumatori, eliminând intermediarii. În mod tradițional, producătorul se adresează la distribuitor, acesta la vânzător și abia după aceasta produsul ajunge la consumator. În modelul de business D2C, produsul ajunge direct de la producător la consumator.

Cu alte cuvinte, start-upurile care folosesc acest model de business își propun să ajungă la clienții lor fără a folosi intermediari tradiționali, cum ar fi magazinele sau distribuitorii. În schimb, aceste start-upuri își construiesc propriile canale de vânzare, precum magazine online, site-uri web sau chiar aplicații mobile, pentru a vinde direct către clienți.

Sursă: Business Model toolbox

Modelul de business Private Label vs White Label

Modelul de business Private Label/White Label înseamnă a vinde produse fabricate de un alt producător sub propria marcă. Acest model necesită mai puține investiții în producție și marketing.

Cu alte cuvinte, start-upurile care folosesc acest model de business nu produc în mod direct produsele sau serviciile pe care le vând, ci le obțin de la alți producători și le comercializează sub numele propriu sau sub numele unui alt comerciant. De exemplu, un magazin online de îmbrăcăminte poate achiziționa haine de la un producător și le poate vinde sub propriul său brand sau sub marca unui alt comerciant, fără ca acesta să fie vizibil pentru clienți.

Sursă: Business Model toolbox

Model de business de franciză

Franciză înseamnă să ai o licență de a opera o afacere sub un brand deja existent. Acest lucru permite francizatului să utilizeze brandul, produsele, serviciile și know-how-ul francizorului pentru a deschide și a gestiona un business într-un anumit domeniu sau industrie.

Exemple: Dominos, KFC, Starbucks, Sephora

Modelul de business Franciză este atractiv pentru start-upuri, deoarece oferă oportunitatea de a începe o afacere cu un brand recunoscut și cu suportul unei companii cu experiență în domeniu.

Sursă: Business Model toolbox

Model de business bazat pe publicitate

Modelul de business bazat pe publicitate oferă un produs sau un serviciu gratuit, generând venituri din publicitate. Acesta are scopul de a atrage un număr mare de utilizatori pentru a obține succes. Acest model de business este popular pentru aplicații mobile, site-uri web și platforme de socializare.

Exemple: Google, Meta, TikTok, Snapchat

Aceste aplicații vând spațiu publicitar către alte companii care doresc să ajungă la utilizatorii lor. De exemplu, o aplicație mobilă gratuită poate afișa reclame între niveluri sau în partea de jos a ecranului, iar aceste reclame sunt plătite de alte companii.

Sursă: Business Model toolbox

Modelul de business Octopus

Modelul de business Octopus este unul hibrid care combină mai multe modele de business pentru a genera venituri. El oferă o gamă largă de produse și servicii pentru a satisface nevoile diverse ale clienților. De asemenea, reduce riscul de eșec prin diversificarea surselor de venit.

Un exemplu ar fi un start-up care oferă o platformă online de educație, cu abonamente lunare, cursuri individuale și o piață de resurse educaționale.

Exemplu: Oyo, un fel de Airbnb pentru Asia, care operează în toate domeniile, de la hotel, co-working, co-living, case de vacanță etc.

Model de business tranzacțional

Acesta reprezintă un model de business bazat pe perceperea de taxe pentru facilitarea tranzacțiilor între două sau mai multe părți. Este popular pentru platforme online de comerț electronic, platforme de plăți online și piețe online. Veniturile sunt generate din comisioane sau taxe de procesare a plăților.

Exemplu: un magazin online care percepe un comision pentru fiecare vânzare realizată pe platformă.

Sursă: Business Model toolbox

Modelul de afaceri Peer-to-peer (P2P)

Acest model de business facilitează tranzacțiile directe între oameni sau între utilizatori, fără a fi necesară o autoritate centrală, precum o bancă sau o companie intermediară. Modelul este popular pentru platforme de ride-sharing, platforme de crowdfunding și piețe online.

Acest model de business permite utilizatorilor să interacționeze și să negocieze direct între ei, eliminând costurile și întârzierile asociate cu intermediarii tradiționali.

Exemple: OLX, Uber

Sursă: Business Model toolbox

Împrumuturile P2P ca model de business

Împrumuturile P2P (peer-to-peer) ca model de business sunt despre conectarea directă a persoanelor care au nevoie de bani cu altele care sunt dispuse să împrumute acei bani, eliminând băncile și alte instituții financiare tradiționale din proces.

Exemplu: Kabbage

Model de business de brokeraj

Acest model de business include o platformă online care pune în legătură cumpărători și vânzători de bunuri, servicii sau informații. Acest model de business este popular pentru platforme de imobiliare, platforme de turism și piețe online.

Exemple: Robinhood, Coinbase, eBay

Sursă: Business Model toolbox

Modelul de business Drop shipping

Acest model de business presupune vinderea produselor online fără a stoca fizic marfa înainte de a fi vândută. Respectiv, persoana care se ocupă de acest model de business trebuie să colaboreze cu furnizori sau producători care dețin stocurile și care se ocupă de ambalare și expedierea direct către clienți.

Modelul de business Space as a Service

Acest model de business presupune furnizarea de spațiu fizic sau virtual sub formă de serviciu, în loc de vânzarea sau închirierea clasică a spațiilor. În esență, aceste start-upuri oferă acces la spațiu pentru clienți pe baza nevoilor lor și pentru perioade specifice, fără a fi necesară o închiriere pe termen lung sau o achiziție a spațiului.

Example: WeWork, Airbnb

Modelul de business 3rd party logistic (3PL)

Acest model de business presupune ca o companie terță să externalizeze operațiunile logistice pentru un start-up, în loc să le gestioneze singură pe intern. În acest caz, 3PL se ocupă de depozitare, gestionare stocuri, pregătire comenzi și livrare.

Exemple: Fulfilment de la Amazon, Ship Bob

Modelul de business Last Mile delivery

Furnizarea serviciilor de livrare a produselor direct la ușa clienților sau la destinația finală, adică în ultima etapă a lanțului de livrare. În esență, start-upurile care utilizează acest model se concentrează pe furnizarea unei experiențe de livrare rapidă și convenabilă pentru clienți.

Exemple: Gojek, Postmates, Rappi

Modelul de business de afiliere

Acest model de business presupune că trebuie să promovezi produsele sau serviciile altor companii pe platforma ta online și primești un comision pentru fiecare vânzare generată.

Exemple: Amazon, Skillshare, Hubspot

Modelul de business al bunurilor virtuale

Acest model de business presupune crearea și vânzarea de bunuri sau servicii digitale care există exclusiv în mediul online sau în lumea virtuală. În esență, start-upurile care utilizează acest model de business oferă produse digitale – cum ar fi jocuri video, aplicații mobile, conținut descărcabil, abonamente online sau alte servicii digitale – pe care clienții le pot achiziționa și utiliza direct online, fără a fi nevoie de o variantă fizică a bunurilor.

Exemple: Candy Crush, Roblox, PubG

Modelul de business Cloud Kitchen

Modelul de business respectiv este despre operațiuni de gătit și livrare care funcționează exclusiv în mediul online, fără să aibă un restaurant fizic deschis pentru clienți. În esență, start-upurile care utilizează acest model de business operează bucătării virtuale sau cloud kitchens unde se pregătesc și se livrează preparatele comandate de clienți prin intermediul platformelor online de comenzi de mâncare.

Modelul de business Crowdsourcing

Modelul de business Crowdsourcing este despre folosirea contribuțiilor și ideilor unui grup mare de oameni sau a unei „mulțimi” pentru a rezolva probleme, pentru a dezvolta produse sau servicii și pentru a lua decizii în cadrul afacerii. Este o modalitate eficientă de a economisi timp și bani pentru start-upuri.

Exemplele modelelor de business de mai sus au fost preluate din cartea 31 Startup Business Model: Supercharge your Startup idea.

Share: Share on Facebook Share on Twitter Share on Telgram
Comentarii
  • Cineplex

  • Știri pentru tine
  • Lifestyle din stânga nistrului

  • Portalul CIVIC.MD: Activitati ONG, anunturi, granturi, job-uri, voluntariat, evenimente